کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چرا اسامي 51 استيضاح‌كننده اعلام نشد؟

روحاني در مجلس شخصا از وزيرش دفاع خواهد كرد

زمان انتشار بورسیه‌های غیر قانونی فرا رسيد

21 مرداد 1393 ساعت 19:03

گروه سياسي: طرح اولين استيضاح دولت يازدهم كليد خورد و امروز استيضاح يكي از وزراي فرهنگي و دانشگاهي روحاني پس از ماه‌ها كشمكش با امضاي 51 نماينده گروه پايداري توسط هيات رئيسه مجلس اعلام وصول شد، تا مشخص شود مشكل جناح تماميت خواه با دولت، ريشه در فرهنگ و دانشگاه دارد.


نكته اول و قابل توجه در اعلام وصول اين استيضاح برخلاف روال معمول، عدم انتشار اسامي استيضاح‌‌كنندگان در سايت رسمي مجلس و ديگر رسانه‌ها بوده كه همين امر باعث تحليل‌هاي متفاوتش شده است. 

از يك طرف به دليل فضاي عمومي جامعه عليه نمايندگاني كه داعيه مخالفت با دولت را دارند آنها حتي الامكان مايلند نامشان در اولين چالش جدي با دولت تدبير و اميد رسانه‌اي نشود، از طرف ديگر برخي از اخبار حكايت از اين دارد كه نام تعدادي از استيضاح‌كنندگان در بين بورسيه‌‌هاي غيرقانوني به چشم مي‌خورد! از سوي ديگر امروز به نقل از حجت الاسلام عليخاني آمده بود كه: «...برخی به وزیر علوم گفته بودند اگر در 7-8 دانشگاه تغییری ایجاد نکنید ما با شما کاری نداریم. به نظر می‌رسد این توقع را برخی دولتی‌ها در بخشی از جامعه مخالفان دولت وجود آوردند و وقتی برخی دیگر از وزیران زیر بار این توقعات نمی‌روند شروع به سوال و استیضاح می‌کنند.»
 
از سوي ديگر طبق وعده برخي از نمايندگان حامي دولت،حالا كه طرح استيضاح عملياتي شده موعد افشاي اسامي بورسيه‌هاي غيرقانوني هم فرا رسيده است. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در اواخر تيرماه گفته بود: اگر وزیر علوم استیضاح شود اسامی بورسیه های غیر قانونی که برخی در داخل مجلس در این موضوع دست داشته اند را اعلام می کنیم. «حجت الله درویش پور» درباره استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آغاز استیضاح وزیر علوم به اصرار نمایندگان بر این سوال خود که چرا دانشجویان ستاره دار به تحصیل بازگشته اند، باز می گردد.

او با بیان اینکه مسوولین وزارت علوم در کمیسیون آموزش مجلس حضور یافتند و درباره دلایل بازگشت دانشجویان ستاره دار به تحصیل توضیحاتی ارایه و نمایندگان را قانع کرده اند، گفت: بعد از اینکه دیدند در این زمینه نمی شود سنگ اندازی کرد، به سراغ بهانه عزل و نصب ها رفتند و در موضوع بورسیه ها متمرکز شدند که البته درباره عزل و نصب ها نیز پس از توصیحات وزیر علوم قانع شدند.

نماینده ایذه و باغ ملک گفت: اما پس از اینکه وزارت علوم بورسیه ها را غیرقانونی اعلام کرد، برخی از دوستان در مجلس برافروخته شدند و گفتند که وزارت علوم نباید در این زمینه که چرا در گذشته این افراد با ضابطه یا رابطه بورسیه شده اند یا خیر ورود پیدا می کرد، زیرا این موضوع در گذشته اتفاق افتاده و به اتمام رسیده است. او ادامه داد: در اسامی بورسیه های غیرقانونی، نام برخی نمایندگان نیز وجود دارد و همین موضوع باعث فشار و استیضاح علیه وزیر علوم شده است.

از سوي ديگر به نظر مي‌رسد شخص رئيس‌جمهور در روز استيضاح‌ در مجلس حضور يافته و دفاع جانانه‌اي از وزير با شخصيت خود بكند. ضمن اينكه، بسياري از مردم و خصوصا اهالي دانشگاه مشتاقند تا بسياري از ناگفته‌هايي كه در دوران 8 ساله بر محيط هاي دانشگاهي وارد آمد در جريان استيضاح مطرح و برملا شود خصوصا اينكه علي مطهري نيز مدتي قبل صراحتا گفته بود دولت بايد از طرح استيضاح استقبال كرده و ناگفته‌ها را بيان كند. به نظر مي‌رسد مسائل پشت پرده در اين استيضاح و همچنين تخلفات گسترده در وزراي علوم در دولت قبلي يك روز پرهيجان را در مجلس ايجاد خواهد كرد.

در همين حال، عضو هیات رئیسه مجلس با یادآوری اعلام وصول طرح استیضاح فرجی‌دانا٬ گفت: بی‌شک فرجی‌دانا نیز دفاعیاتی دارد که باید در جلسه استیضاح شنیده شود. بهروز نعمتی با یادآوری اعلام وصول طرح استیضاح وزیر علوم تحقیقات و فناوری در جلسه امروز (21 مرداد)، گفت: هیات رئیسه طبق آیین نامه داخلی اعلام وصول وزیر علوم را در دستور کار قرار داد.

نماینده اسدآباد در مجلس، با بیان اینکه نمی‌توان پیش بینی از نتیجه استیضاح وزیر علوم ارایه کرد٬‌ افزود: بی‌شک فرجی‌دانا نیز دفاعیاتی دارد که باید شنیده شود. عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه اظهارات فرجی دانا در روز استیضاح وی می‌تواند روند استیضاح را مشخص کند، تصریح کرد: باید منتظر حضور وی در مجلس و اریه اظهارات استیضاح‌کنندگان و وزیر باشیم.


کد مطلب: 51114

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/51114/روحاني-مجلس-شخصا-وزيرش-دفاع-خواهد-كرد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir