به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : ۵۱۱۱۶

دوقلوهاي به هم چسبيده جدا شدند/ عکس

گروه جامعه: ‌با همت تیم جراحی پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دوقلوهای به هم چسبیده اهل شهرستان لامرد، با موفقیت از هم جدا شده و زندگی دیگری را تجربه می‌کنند.
صبح دوشنبه 20 مردادماه دکتر علی بهادر، مسئول این تیم جراحی جداسازی با بیان اینکه محمد و رضا، هم اکنون سن 6ماهگی خود را سپری می‌کنند، گفت: از آغاز تولد این نوزادان، پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز وضعیت آنان را به دقت مورد بررسی قرار داده و با توجه به وضعیت به هم چسبیدگی آنان، لازم بود مدتی برای اطمینان از موفقیت جداسازی زمان بگذرد. وی ادامه داد: این دوقلوها از ناحیه دیواره شکم، جناغ سینه، دیافراگم و کبد به هم متصل بودند که سرانجام پس از 6ماه بررسی پزشکان، شرایط لازم برای عمل جداسازی فراهم شده و امروز این عمل با موفقیت در بیمارستان مرحوم محمد نمازی شیراز انجام شد.



دکتر بهادر حال کنونی نوزادان را مطلوب ارزیابی کرده و با بیان اینکه هم اکنون به بخش ICU منتقل شده اند، تصریح کرد: یکی از دغدغه های اصلی تیم پزشکی، مشترک بودن کبد این دوقلوها بود که در صورت این مشکل، لازم بود کبد مشترک در بدن یکی از نوزادان باقی مانده و برای قل دیگر، اقدام به پیوند کبد کنیم. مسئول تیم جداسازی دوقلوهای به هم چسبیده افزود: پدر و مادر محمد و رضا نیز برای پیوند کبد خود به فرزندشان ابراز تمایل کرده بودند و همه شرایط برای انجام این عمل در صورت ضرورت، فراهم بود که خوشبختانه با توجه به منفک بودن کبد نوزادان، نیاز به عمل پیوند اتفاق نیفتاد.

دکتر بهادر با اشاره به پیش بینی 90درصدی موفقیت این عمل جراحی پیش از صبح امروز و موافقت خانواده دوقلوها با انجام جراحی جداسازی فرزندانشان، گفت:این عمل سه ساعت به طول انجامید و حضور تیم پیوند اعضای بیمارستان مرحوم نمازی و اساتیدی چون دکتر ملک حسینی، دکتر نیک اقبالیان، دکتر صلاحی، دکتر کاظمی، دکتر سهم الدینی، دکتر اقبال و دکتر شمسایی در این تیم پزشکی، پشتوانه مجرب قابل اطمینانی در انجام این عمل جراحی بود. وی تجربه پیوند را از جمله دست مایه‌های این عمل جداسازی و حاصل همفکری تیم پیوند اعضای بیمارستان نمازی شیراز دانست و گفت: با توجه به موفقیت آمیز بودن عمل جراحی، لازم است نوزادان دوقلو تا چند روز آینده در بخش ICU بستری باشند و به دلیل مشترک بودن دیواره شکم، این بخش از بدن آنان نیز به مرور ترمیم شود.
مرجع : ایسنا