به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۲ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۵۱۱۲۲

تغذیه سالم با ارزانترین خوردنی‌ها

گروه سلامت: خوراکی‌های سالم به کنترل وزن،‌ جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها، بهبود عملکرد گوارش و حتی بهبود خلق و خو کمک می‌کنند. پس هیچ چیز مهمتر از مراقبت از سلامت بدن نیست و عدم تمایل برای اهمیت دادن به تغذیه سالم و هزینه کردن برای خرید خوردنی‌های سالم، توجیه خوبی برای خرید هله‌هوله و خوراکی‌های بی‌خاصیت نیست.
تغذیه سالم با ارزانترین خوردنی‌ها
اگر فکر می‌کنید که رعایت رژیم غذایی و مصرف خوراکی‌های سالم با جیب شما همخوانی ندارد باید در این تفکر تجدیدنظر کنید چراکه در واقع تعداد زیادی از خوردنی‌های کم‌هزینه و در عین حال سالم وجود دارند که می‌توانید با هر بودجه‌ای آنها را خریداری کنید.

به گزارش پایگاه اینترنتی استریت به 10 خوراکی ارزانقیمت که به جای بزرگ کردن سایز کمر شما به چاق کردن حساب بانکی‌تان کمک می‌کنند، اشاره می‌کنیم:

لبو: این ریشه خوراکی علاوه بر پاکسازی بدن در عین حال به عنوان یک فیلتر تصفیه خون عمل می‌کند. این خوردنی مفید همچنین ضمن بهبود سلامت روانی شما به عنوان یک منبع غنی انرژی نیز عمل می‌کند. لبو همچنین سرشار از بسیاری ویتامین‌ها و املاح معدنی است که تنها بخش کوچکی از آنها شامل پتاسیم، منگنز، ویتامین ب، فیبر خوراکی و اسید فولیک می‌شوند. این ماده مغذی سلامت روده بزرگ را نیز بهبود می‌بخشد.

پیاز: سرشار از پلی‌فنول و فلاوونوئیدها است که هر دوی این مواد در کاهش استرس و خطر ابتلا به سرطان مفید هستند. ترکیبات گوگردی موجود در پیاز به کنترل دیابت و محافظت از بدن در ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. همچنین عنصر کروم موجود در پیاز به تنظیم قندخون کمک می‌کند.

کلم: این سبزی فراموش شده بسیار مقوی است. کلم، محتوی گوگرد فراوان و ویتامین ث است که این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را سم‌زدایی می‌کند. این سبزی همچنین سرشار از ویتامین کا و آنتوسیانین است. این ترکیبات به نوبه خود به تقویت مغز و افزایش تمرکز کمک می‌کنند. حجم بالای پتاسیم موجود در کلم نیز جداره عروق را باز کرده و فشارخون را در سطح نرمال نگه می‌دارد.

موز: این میوه بسیار مغذی برای قلب مفید است. موز به ویژه سرشار از پتاسیم، منیزیم، فیبر خوراکی، ویتامین ث و ویتامین ب6 است. خوردن این میوه به تنظیم مزاج و بهبود عارضه ترش کردن معده کمک می‌کند. این میوه دشمن سرسخت افسردگی است و خطر ابتلا به سرطان کلیه، دیابت و پوکی استخوان را نیز کاهش می‌دهد.

ذرت بوداده: ذرت سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضدالتهابی است که از ابتلا به بیماری‌های قلبی و افسردگی جلوگیری می‌کند.

برنج قهوه‌ای: سرشار از سلنیوم است. این ماده معدنی برای متابولیسم طبیعی هورمون‌های تیروئید،‌ شکل‌گیری ساختار مولکول‌های وراثتی دی‌ان‌ای، و تقویت سیستم ایمنی بدن حیاتی است. برنج قهوه‌ای همچنین منبع باارزشی از منگنز و نیاسین است که هر دوی این مواد برای سلامت قلب و مغز ضروری هستند.

هندوانه: این میوه سرشار از لیکوپن است که این ماده نوعی کاروتنوئید مغذی و مفید برای سلامت قلب و عروق و همچنین سلامت استخوان‌ها است. هندوانه همچنین سرشار از ویتامین‌های آ، ث، ب5 (اسید پانتوتنیک) و املاحی چون مس و پتاسیم است. این میوه همچنین دردهای عضلانی را تسکین می‌دهد.

تخم مرغ: دارای کلسترول بالایی است اما با این حال خوردن روزانه یک عدد تخم مرغ برای بدن ضرری ندارد. در عوض تخم مرغ سرشار از ویتامین‌ها، املاح و چربی خوب است. همچنین سفیده تخم مرغ محتوی پروتئین است.

لوبیای خشک: این حبوبات کم‌چرب سرشار از ده‌ها ماده مغذی حیاتی نظیر کلسیم، پتاسیم و منیزیم هستند. گنجاندن لوبیا در رژیم غذایی به کاهش خطر بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2، فشارخون بالا و کاهش سرطان‌های پستان و روده بزرگ کمک می‌کند.

جو: به کاهش اشتها و کلسترول خون، تنظیم اجابت مزاج کمک کرده و با سرطان می‌جنگد. این غله مفید همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به طور ویژه در کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ مفید هستند.
مرجع : ایسنا