کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

يك‌ایرانی اولین برنده زن جایزه‌جهانی‌ریاضیات

22 مرداد 1393 ساعت 8:28

گروه علمي: مریم میرزاخانی، ریاضی دان ایرانی و استاد ریاضیات در دانشگاه استفورد برنده یکی از معتبرترین جوایز ریاضیات در جهان شده است.


به گزارش بي بي سي، مدال فیلدز که به نوبل ریاضی معروف است، چهار سال یک بار به ۲ تا ۴ ریاضی دان زیر ۴۰ سال داده می شود. خانم میرزاخانی، نخستین زن و اولین ایرانی است که توانسته این جایزه را دریافت کند. او ۳۷ ساله، دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف تهران و دانشگاه هاروارد آمریکا است. این ریاضی دان که از برندگان ایرانی جایزه المپیاد ریاضی بوده است پیش از تدریس در دانشگاه استنفورد آمریکا در دانشگاه پرینستون درس می داد. اتحادیه جهانی ریاضی مدال فیلدز را در کنگره جهانی ریاضی اعطاء می کند که چهار سال یکبار برگزار می شود.

کنگره جهانی ریاضیات سال جاری از فردا، سیزدهم اوت به مدت یک هفته در سئول پایتخت کره جنوبی برگزار می شود. سه ریاضیدان دیگر به نام های آرتور آویلا از برزیل، منجول بارگاوا نظریه دان اعداد در دانشگاه پرینستون و مارتین هایرر از دانشگاه وارویک در بریتانیا برندگان دیگر امسال هستند.
مریم میرزاخانی به خاطر تحقیقاتش در زمینه ديناميك و هندسه سطوح ريمانی و فضاهای مادولی (زمینه) این جایزه را دریافت کرده است. 

او پیش از این جوایز متعددی در رشته ریاضیات دریافت کرده است. در سال ۲۰۰۶ مجله «پاپیولار ساینس» نیز او را به عنوان یکی از ۱۰ نابغه آمریکای شمالی معرفی کرد. مدال فیلدز به یاد جان چارلز فیلدز، ریاضی دان کانادایی پایه گذاری شد وهمراه با یک جایزه نقدی به مبلغ ۱۵ هزار دلار کانادا اعطا می شود. این جایزه اولین بار در سال ۱۹۳۶ به دو ریاضی دان فنلاندی و آمریکایی داده شد.


کد مطلب: 51127

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/51127/يك-ایرانی-اولین-برنده-زن-جایزه-جهانی-ریاضیات

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir