به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۲ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۵۱۱۷۱
تشویق بانکی‌ها برای ورود مستقیم به عرصه تولید

بانک و بورس باید بازوی تولید باشند

گروه اقتصادی: بانک و بورس باید بازوی تولید باشند و این موضوع در گروی ارتباط تنگاتنگ این دو بازار با محور رونق گرفتن تولید داخلی ممکن است.
بانک و بورس باید بازوی تولید باشند
حمیدرضا مهرآور - مدیرعامل کارگزاری بانک سامان - با بیان این مطلب درباره ضرورت تعدیل نرخ سود سپرده‌های بانکی گفت: نگاه بانکی‌ها و بورسی‌ها به موضوع نرخ سود تسهیلات متفاوت است و هر یک از طرفین به دنبال پیدا کردن، راه‌هایی برای جذب نقدینگی بیشتر می‌گردند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تعدیل سود سپرده‌های بانکی برای جذب نقدینگی در بازار سرمایه اقدامی مبارک برای بورس و تولید است البته مشروط به اینکه بازار سرمایه را بازوی تولید بدانیم.

مهرآور با بیان اینکه هدف دولت و هر ایرانی باید رونق تولید داخلی باشد، گفت: اگر تولید رونق پیدا کند، کشور از طرفی از رکود خارج می شود و از طرفی با افزایش تولید، تورم از بین می رود و این بهترین راه برای از بین بردن تورم و خروج از رکود است. وی با بیان اینکه واحدهای تولید کمبود نقدینگی دارند، خاطرنشان کرد: یک راه حل برای این مشکل این است که دولت هر چه سریعتر بدهی‌هایش را به واحدهای تولیدی و صنعتی بدهد که برای این کار با توجه به نبود بودجه لازم، دولت به دنبال انتشار اوراق صکوک است.

مدیر عامل کارگزاری بانک سامان گفت: اگر ابزار کنترلی برای رصد دقیق تسهیلات اعطایی بانک‌ها به واحدهای صنعتی و تولیدی نباشد باز هم مانند ادواری که بانکها نسبت به تورم با سودهای حداقلی تسهیلات می‌دادند شاهد هزینه شدن تسهیلات در بازارهای غیر تولیدی خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بهترین راهکار تأمین مالی بنگاه‌ها از طریق بازار سرمایه است، گفت: رییس جمهور نیز در همایش تببین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود به درستی به اهمیت تأمین مالی از طریق بازار سرمایه اشاره کردند چون در این بازار به راحتی میزان و محل هزینه کردها مشخص می شود و احتمال انحراف نسبت به بازار پول کمتر است.

وی با اشاره به بخش دیگری از سخنان رییس جمهور در خصوص تخصیص تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ به بازار سرمایه خاطر نشان کرد: بنگاه های بزرگ به منابع زیاد نیاز دارند که شاید یکی دو بانک از پس تأمین آن برمی آیند که آنهم ممکن است نخواهند در آن حد تسهیلات بدهند و ریسک بازپرداخت را بپذیرند بنابراین بهترین روش برای این بنگاه ها بازار سرمایه است. مهرآور با تأکید به سوق دادن بنگاه های بزرگ به بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه از طریق ابزارهای متنوع چون انتشار اوراق صکوک، اوراق مشارکت، اوراق استصناع، افزایش سرمایه و سایر ابزارها می تواند به تأمین مالی پروژه بنگاه ها کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره مزایای این روش تأمین مالی نسبت به تأمین مالی از طریق بانک ها گفت: با توجه به اینکه تأمین مالی در بازار سرمایه گران است و خود بنگاه‌های اقتصادی و منابع شان درگیر تأمین مالی می شود، مدیر پروژه واحد صنعتی دقت بیشتری برای صرف منابع دارد. وی تأمین مالی بنگاه های کوچک از طریق بازار سرمایه را عادی و منطقی ندانست و گفت: بسیاری از بنگاه های کوچک و حتی متوسط با ابزارهای بازار سرمایه آشنا نیستند و حتی دسترسی به بازار سرمایه ندارد بنابراین منطقی تر است برای تسهیلات مورد نیاز به بانک ها مراجعه کنند.

مدیر عامل کارگزاری بانک سامان با بیان اینکه بازار سرمایه و بازار پول می‌توانند دو بازوی کارآمد رونق تولید باشند، اظهار کرد: برای اینکه بانک‌ها بتوانند در امر تولید کمک کنند دو راه حل اصلی وجود دارد. یک راهکار همان پرداخت تسهیلات است که برای جلوگیری از انحراف در صرف منابع نیاز به نظارت ویژه از طرف بانک مرکزی و نهادهای ذی ربط است تا منابع در مسیری تعیین شده صرف شود نه اینکه به اسم تولید تسهیلات گرفته شود و صرف خرید ملک و زمین شود. وی با بیان اینکه انحراف در هزینه تسهیلات رشد فزاینده تورم را به همراه دارد، گفت: بانک ها یک راهکار دیگر برای حضور جدی در امر تولید دارند و آن مشارکت مستقیم در امر تولید است که باید در این خصوص بسترهای لازم فراهم شود.

مهرآور گفت: برخی با این عنوان که تاکنون مسبوق به سابقه نبوده که بانکی به طور مستقیم در پروژه های تولیدی مشارکت کند مانع فعالیت بانک‌ها در امر تولید می‌شوند به جای اینکه با در نظر گرفتن مزایای این امر به دنبال رفع موانع قانونی آن باشند. این کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطرنشان کرد: چه ایرادی دارد که بانکی در ساخت واحد پتروشیمی، ذوب آهن، ساخت فرودگاه و راه سازی مشارکت کند و بعد از دل این مشارکت کسب سود کند؟!

وی با بیان اینکه این روش به نفع تولید داخلی و توسعه ساختارهای عمرانی کشور است، تصریح کرد: دولت در قالب یک لایحه و ارائه آن به مجلس می تواند دست بانک ها را برای حضور مستقیم در بخش تولید و عمران باز کند. مهرآور خاطر نشان کرد: صحبت از نقدینگی بالای 600 هزار میلیارد تومان است و این میزان نقدینگی در خانه‌های مردم انباشته نشده است بلکه بخش عمده آن در بانک ها سپرده گذاری شده است که اگر فقط 50 درصد آن در مسیر تولید و سازندگی صرف شود اتفاق بزرگی برای تولید و رشد اقتصادی کشور می افتد. مدیرعامل کارگزاری بانک سامان افزود: در این روش به دلیل درگیر شدن بانکها در انجام پروژه‌های صنعتی و تولیدی علاوه بر سرعت بخشیدن به راه‌اندازی پروژه‌ها، مشکلات معوقات بانکی نیز رفع می شود.
مرجع : ایسنا