به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۰۹:۳۷
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۲ ساعت ۲۰:۱۳
کد مطلب : ۵۱۲۳۹

دلیل استیضاح فرجی‌دانا از زبان الهه کولایی

اقدامات وزیرعلوم در تضاد بامنافع گروهی صاحب قدرت
گروه سیاسی: الهه کولایی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه فرجی دانا در دوره کوتاه وزارت خود ، کارکرد دانشگاه ها را ارتقا داده و آن را بهبود بخشیده است گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قضیه استیضاح وزیر علوم، منافع عده محدودی را به منافع ملی ترجیح ندهند.
دلیل استیضاح فرجی‌دانا از زبان الهه کولایی
الهه کولایی با اشاره به اعلام وصول استیضاح وزیر علوم تحقیقات و فناوری با 52 امضای نماینده مجلس، اظهار داشت: بدون تردید دانشگاه در کشور ما یکی از سیاسی ترین نهادهای کشور است که در طول دهه های گذشته و از زمان تاسیس، بیشترین تاثیر را بر روند تحولات کشور داشته است. امروز در جهانی که تولید علم و دانش، یکی از مهمترین ابزارهای کسب قدرت است، نقش و اهمیت دانشگاه ها بیش از گذشته شده است.

مدیرکل اسبق آموزش دانشگاه تهران ادامه داد: در 8 سال گذشته شاهد سیاست زده شدن دانشگاه و کنار گذاشتن معیارهای آموزشی و پژوهشی بودیم؛ معیارهایی که مورد اجماع گستره جهانی بود. در سال های گذشته به بهانه کارکرد علمی، متاسفانه صدمه های شدیدی به بدنه علمی دانشگاه ها وارد شد که تنزل آشکار توان علمی دانشگاه ها از نتایج این اقدامات بوده است.نماینده مجلس ششم عنوان کرد: اما از زمانی که دکتر فرجی دانا به عنوان استادی که ساز و کارهای پژوهشی ، علمی را بخوبی می شناسد، زمام امور این حوزه را به دست گرفت ما شاهد تحولاتی متناسب با نیازهای کشور در عرصه دانشگاه ها بوده ایم.

به گفته کولایی، خارج کردن دانشگاه از مدار سیاست زدگی و در خدمت اهداف گروه خاص بودن از مهمترین اقدامات وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در دوران تصدی اش در این سمت است.نماینده سابق مجلس ششم تصریح کرد: در دوره تصدی وزیر علوم دولت یازدهم، حرکت در مسیر سیاست زدایی نبوده بلکه خارج کردن دانشگاه از چمبره سیاست زدگی شکل گرفته است.استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران اضافه کرد: همان گونه که از دولت تدبیر و امید انتظار می رفت با انتخاب دکتر فرجی دانا دانشگاه ها از شرایط نامطلوب سال های گذشته مثل ایجاد فرصت، امتیاز و رانت مشخص برای گروه و جناح خاص در زمینه راه یافتن دانشجویان به دوره های تحصیلات تکمیلی به ویژه دوره دکتری فاصله گرفتند.

وی با بیان اینکه در 8 سال گذشته این امر ، تحت تاثیر ملاحظات خاص باندی و جناحی بود، عنوان کرد: در مدت کوتاه تصدی دکتر فرجی دانا بر وزارت علوم این تحول اساسی مورد توجه قرار گرفت که این اقدامات با منافع و مصالح گروه کوچکی از صاحبان امتیاز در تضاد است.این کارشناس مسایل سیاسی یادآور شد: دکتر فرجی دانا اقداماتی را آغاز کرده اند که سبب شد در میان عموم دانشگاهیان ،اساتید و حتی کارمندان امید به اصلاح، تغییر و بهبود کارکرد دانشگاه ها امید ایجاد شود، اما به نظر می رسد برخی از این اقدامات خشنود نیستند.ˈاین افراد تلاش می کنند با مطرح کردن بحث استیضاح فرجی دانا مانع ایجاد این تغییرات در جهت رفع نیازهای کشور و ارتقای دانشگاه ها شوند.ˈ

وی از نمایندگان خواست که به سوگند خود در حمایت از منافع مردم پایبند باشند و گفت: اقدامات فرجی دانا با منافع گروه های کوچکی از صاحبان امتیار و قدرت در تضاد است. کولایی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال می دهید استیضاح وزیر علوم از سوی نمایندگان رای بیاورد،گفت: من تنها می توانم ابراز امیدواری کنم که نمایندگان به قسمی که به قرآن مجید خورده اند پایبند باشند و منافع مردم و جامعه را در رای خود ملاک قرار دهند. وی به نمایندگان توصیه کرد که منافع و مصالح عده محدودی را به منافع ملی و جامعه ترجیح ندهند.

پس از نزدیک به دو ماه کش و قوس روز گذشته هیات رییسه مجلس طرح 52نفر از نمایندگان برای استیضاح وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری را اعلام وصول کرد.فرصت 10 روزه فرجی دانا و ریییس جمهوری برای حضور در بهارستان و پاسخ دادن به نمایندگان استیضاح کننده از دیروز آغاز شده است.