به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ساعت ۰۱:۳۱
کد مطلب : ۵۱۲۵۴
ده‌ها هزار نفر در تله مرگ نسل كشي داعش بر اثر تشنگي

تلاش جهاني برای نجات ایزيدی‌هاي آواره در كوه‌هاي سنجار

گروه بين‌الملل: سازمان ملل گفته است که بحران آوارگان در کوه‌های سنجار عراق به بالا‌ترین حد خود رسیده و فاجعه‌بار است و وزیر خارجه آمریکا نيز اعلام كرد که کشورش به سرعت درباره خروج سریع مردمی که در کوه‌های شمال عراق گیر افتاده‌اند تصمیم‌گیری خواهد کرد.
هزاران نفر از ایزيدی‌ها که از ترس حملات گروه موسوم به «خلافت اسلامی» یا داعش، خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند به کوهستان سنجار در شمال عراق پناه برده‌اند و از کمبود شدید آب، مواد غذایی و امکانات پزشکی رنج می‌برند.
 
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیکلای مالدنوف، نماینده ویژه سازمان ملل، روز چهارشنبه اظهار داشت که اعلام کردن «سطح اضطراری ۳» برای عراق به افزایش ارسال کالا و منابع مالی برای پاسخ به نیازهای ده‌ها هزار نفر از مردم آواره کمک می‌کند. به گفته وی، عراق در زمینه «حجم و پیچیدگی فاجعه انسانی» به سطح بسیار جدی رسیده است. مالدنوف تصریح کرد: ده‌ها هزار نفر همچنان در کوه سنجار گرفتار آمده‌اند، آن هم در حالی که وضعیت بهداشتی در منطقه به سرعت رو به وخامت می‌رود. نماینده ویژه سازمان ملل وضعیت در «دهوک» در شمال عراق را که ۲۰۰ هزار آواره آنجا ساکن شده‌اند، «بسیار وخیم» خواند.

از سوي ديگر کاخ سفید، اعلام کرد که باراک اوباما، در حال بررسی گزینه‌های احتمالی برای امداد رسانی به آوارگان عراقی است ولی اعزام نیروی رزمی به این کشور را رد کرد. بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت که رییس جمهوری در حال بررسی طیفی از گزینه‌های نظامی شامل امدادرسانی هوایی و ایجاد گذرگاه امن برای نجات هزاران آواره عراقی است که در کوههای شمال این کشور گرفتار آمده‌اند. به گفته وی، انتظار می‌رود که ظرف چند روز آینده تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شود. 

تلاش براي رسيدن به يك بطري آب از هليكوپترهاي امداد در كوههاي سنجار
رودز، تصریح کرد: با وجود اینکه آمریکا غذا و آب برای آوارگان ارسال می‌کند،‌‌ ولی رها کردن آنها در کوه‌ قابل تحمل نیست. به گفته وی، «نیاز به یک راه حل درازمدت است که این آوارگان را به نقطه‌ای امن رساند تا کمک‌های دائمی بیشتری در اختیار آنها گذاشته شود».
 
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پنتاگون 140 نیروی آمریکایی را برای کمک به بحران آوارگان و انتقال آن‌ها به محلی امن، به عراق اعزام کرد. آمریکا ظرف روزهای گذشته از راه هوا، کمک‌های انساندوستانه خود را به این کوهستان رسانده و به مواضع گروه خلافت اسلامی حمله هوایی کرده است، تا هم از نیروهای آمریکایی در منطقه کردستان عراق حفاظت کرده و هم از پیشروی شبه نظامیان تندرو اسلامی جلوگیری کند.

از سوي ديگر، هولگر گایزلر، سخنگوی ایزدی‌های در آلمان هشدار داده است که خطر مرگ به شدت مردمی را که در کوه‌های سنجار گیر افتاده‌اند تهدید می‌کند: «آن‌ها ساعت به ساعت کم‌تر می‌شوند». او اضافه کرده است که مردم از فرط گرسنگی و بی‌آبی می‌میرند. آن‌ها پوست و برگ درختان را می‌خورند که بعضی سمی هستند و موجب مرگ می‌شوند. به گفته شورای مرکزی ایزدی‌ها، تنها در یک روز ۳۰۰ کودک مرده‌اند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه جان کری، وزیرخارجه آمریکا که در حال حاضر در جزایر سلیمان به سر می‌برد، در پاسخ به این سوال‌که به مردمی که در کوه‌های شمال عراق گیر افتاده‌اند چه کمکی خواهد شد، گفته است که واشنگتن وضعیت اظطراری آن‌ها را درک می‌کند و برای خروج هرچه سریع‌تر آن‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد. بیشتر بخوانید به گفته رشیده مانجو، گزارشگر ویژه سازمان ملل، تروریست‌های داعش موسوم به «دولت اسلامی» صدها زن و کودک را ربوده، به آن‌ها تجاوز کرده‌ و بسیاری از زنان را کشته‌اند.

سازمان ملل متحد تخمین زده است که بین ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر از اقلیت ایزدی و مسیحی شمال عراق به کوه سنجار گریخته‌اند. ریتا ایزساک، کارشناس سازمان ملل متحد در حقوق اقلیت‌ها درباره «قتل‌عام و نسل‌کشی» ایزدی‌ها در روزها و ساعت‌های آینده هشدار داده است. دولت فرانسه ‌اعلام کرده که یک محموله دیگر از کمک‌های انسان‌دوستانه را راهی منطقه یاد شده خواهد کرد. به گفته لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه این کمک‌ها که شامل ۲۰ تن دارو، چادر، آب و سایر وسایل ضرروی است، روز به عراق ‌رسيد.

دولت آلمان نیز که پیش‌تر تأکید داشت تنها آماده ارسال کمک‌های بشردوستانه به عراق است، اکنون ارسال سلاح و مهمات را نیز ممکن می‌داند. اورسولا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان گفته است: «ما در حال حاضر تنها ارسال تجهیزات غیرکشنده را بررسی می‌کنیم». آلمان اکنون در حال تدارک ارسال تجهیزاتی مانند جلیقه ضدگلوله، تخت و چادر به کردستان عراق است. به گفته وزیر دفاع آلمان ترکیه می‌تواند به عنوان کشور همسایه در این زمینه کمک خوبی باشد.

ده‌ها هزار نفر در تله مرگ
بنا به گزارش‌ها وضع مردم فراری از داعش «دولت اسلامی» در شمال عراق دائما وخیم‌تر می‌شود. ده‌ها هزار نفر در تله مرگ گیر افتاده‌اند. نگرانی از یک فاجعه انسانی روز به روز شدیدتر می‌شود. زیگمار گابریل، رئیس حزب سوسیال دمکرات آلمان گفته است که ادامه این وضع به معنای «تدارک یک کشتار جمعی‌است». با وجود این که جنگنده‌های آمریکا از هفته گذشته وارد صحنه جنگ با داعش شده‌اند، اما به گفته پنتاگون شبه نظامیان جهادی چندان تضعیف نشده‌اند. به‌گفته ژنرال ویلیام می‌ویل، تنها از سرعت پیشروی تروریست‌ها کاسته شده است.