به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۴ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب : ۵۱۳۶۰

آمار دیابت در کشور واقعی نیست

گروه سلامت: معاون اجرایی بنیاد پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان معتقد است: آمارهای ارائه شده در زمینه تعداد افراد مبتلا به دیابت در کشور به استناد غربالگری‌هایی است که در سال‌های گذشته صورت گرفته است بنابراین این آمارها در حال حاضر واقعی نیستند.
آمار دیابت در کشور واقعی نیست
نیما خسروی گفت: بر اساس آمارهای کشوری در حال حاضر بین هفت تا 10 درصد جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند و این در حالی است که غربالگری‌های بنیاد دیابت رقم حدود 17 یا 18 درصد را نشان می‌دهد. وی با انتقاد از اینکه موضوع سلامت تاکنون کمتر در اولویت برنامه دولت‌های ما بوده است، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات هم که سلامت در اولویت قرار می‌گرفت عمدتا راه را خطا می‌رفتند.

معاون اجرایی بنیاد پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان بیماری دیابت را «ام‌الامراض» دانست و تصریح کرد: در برخی کشورها دیابت جزو بیماری‌های خاص محسوب می‌شود اما در کشور ما با توجه به اینکه سومین کشور منطقه در ابتلا به دیابت هستیم، این بیماری جزو بیماری‌های خاص محسوب نمی‌شود. خسروی ادامه داد: به نظر من باید کلیه پایگاه‌های بهداشت غربالگری دیابت را به صورت دائمی انجام دهند که در این صورت بسیاری از هزینه‌های بعدی کاهش می‌یابد.

وی بیماری دیابت را بیماری مرموز و خطرناکی توصیف کرد که عوارض روحی و جسمی زیادی برای فرد دارد و گفت: آموزش، راهکار پیشگیری و کنترل این بیماری است که انجمن پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان در همایش‌های خود بر آن تاکید دارد. خسروی با تاکید بر اهمیت خودمراقبتی در ترویج سلامت در جامعه عنوان کرد: ترویج خودمراقبتی تنها با آموزش ممکن می‌شود که در این راستا بنیاد پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان سال گذشته 29 همایش مردمی برگزار کرد که از این تعداد چهار همایش در تهران برگزار شد.

امکان مشاوره تلفنی سلامت در سراسر کشور
معاون اجرایی بنیاد پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان اظهار کرد: امسال برای اولین بار در کشور شماره 9099070587 برای مشاوره تلفنی سلامت در نظر گرفته شد که مردم می‌توانند در سراسر کشور سوالات پزشکی خود را از متخصصان این حوزه بپرسند.
مرجع : ایسنا