به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۳۸
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۵۱۴۳۵
دولت کسانی را که مشکل ایجاد می‌کنند معرفی می‌کند

جهانگيري: تلاش دارند دولت را وارد حاشیه کنند

گروه سیاسی: معاون اول رییس جمهوری با بیان این که دولت تدبیر و امید در یک سال گذشته تلاش داشت تا برخی از مشکلات اساسی کشور را حل کند، گفت: در این مدت دستاوردهای خوبی در حوزه نظام سلامت و مهار تورم داشتیم اما خیلی ها تلاش دارند دولت را وارد حاشیه کنند تا از حل مشکلات مردم باز ماند.
جهانگيري: تلاش دارند دولت را وارد حاشیه کنند
«اسحاق جهانگیری» در دومین اجلاس معاونان درمان ، روسا و مدیران بیمارستان های سراسر کشور افزود: بعد از شروع به کار دولت معلوم شد که نیازمند مدیریت جدی و تصمیم گیری های به موقع و مهم هستیم تا بدون درنگ و با پشتوانه علمی کشور درباره مسایل مختلف تصمیم گیری کنیم. معاون اول رییس جمهوری با بیان این که بعد از آشنا شدن به کار احساس کردیم که وظیفه بسیار سنگین تر از آن است که از ابتدا تصور می کردیم ، ادامه داد: با تیم های کارآمد و بدون توجه به گرایش های سیاسی، کار را با جدیت مضاعفی آغاز کردیم و خوشبختانه در اولین سالگرد شروع به کار دولت باید بگوییم که بخش قابل توجهی از مسایل کشور در حال حل بوده و برای آن راهکار دیده شده است.

دستاوردهای دولت در حوزه سیاست خارجی
جهانگیری، یکی از مهم ترین دستاوردهای دولت را در بخش سیاست خارجی دانست و اظهار داشت: در این بخش با تحریم های ظالمانه ای که آثارش را در اکثر بخش های کشور گذاشته بود، روبرو بودیم که یکی از آنها دارو و درمان بود. وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین اقدامات دولت تعامل با دنیا بود که توسط یک تیم زبده، قوی و کارآمد با مسوولیت وزیر امور خارجه تحت نظارت ریاست محترم جمهوری و در چارچوب سیاست های رهبر معظم انقلاب، دستاوردهای خوبی را در این مدت به همراه داشت.  در یک تعامل سازنده و مثبت با دنیا هم از حقوق هسته ای ملت ایران به خوبی دفاع کنیم و هم تحریم های ظالمانه را برهم بزنیم و زمینه رشد و توسعه ایران را فراهم کنیم.

 کاهش تورم به کمتر از 25 درصد
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که در بخش اقتصادی نیازمند برنامه ریزی مهم تر، علمی تر و اساسی تری است، گفت: اصلی ترین مشکل در این بخش تورم بود، تورم در اقتصاد ایران یک معضل ساختاری و دراز مدت است اما در سال های اخیر به وضع نگران کننده ای رسیده بود. جهانگیری افزود: تورم در سال های 90 و 91 با شیب تندی به سمت بالا رفت که کاهش آن نیازمند انضباط مالی، استفاده نکردن از منابع بانکی، سیستم بانکی منظم و تابع نظام مشخص پولی بود. خوشبختانه این سیاست بر خلاف تصور شعاری بودن آن، انجام شد و دستاورد خوبی هم داشت. وی ادامه داد: انتظار می رفت تا پایان سال 93، تورم به کمتر از 25 درصد برسد اما بر اساس آمار مرکز آمار و بانک مرکزی، تورم در تیرماه سال جاری به کمتر از 25 درصد رسید و تورم نقطه به نقطه آن به حدود 15 درصد کاهش یافت.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: انتظار می رود که تا پایان سال، رقم از این هم پایین تر باشد که به زودی رقم آن اعلام خواهد شد. جهانگیری با یادآوری دو تصمیم مهم دولت در آغازین ماه های شروع به کار خود، گفت: در شروع به کار دولت، سه نرخ ارز وجود داشت، ارز دولتی، ارز مبادله ای و ارز بازار آزاد که دولت تصمیم گرفت تا طرح یکسان سازی نرخ ارز را پیاده کند و از همین رو، نرخ ارز را به حدود 2 هزار و 500 تومان ثابت کرد. وی، تصمیم دیگر را اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها بیان کرد و افزود: بسیاری توصیه می کردند که دولت به قیمت حامل های انرژی دست نزند و زمانی که نرخ تورم کاهش یافت آن را اجرا کند، اما دیدیم که دولت با استفاده از کارشناسان اقتصادی توانست این دو طرح را اجرا کرده و تورم را هم کاهش دهد.

بدهی 5میلیارد تومانی در مرحله اول اجرای هدفمندی یارانه ها
معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که اگر مرحله اول قانون هدفمندی یارانه ها به درستی انجام می شد، آثار منفی کمتری داشت، ادامه داد: هدفمندی یارانه ها مهم ترین اولویت دولت بود که به اجبار باید درباره آن تصمیم گیری می کرد چرا که طبق قانون، 50 درصد درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی باید بین مردم توزیع و مابقی هم در بخش های دیگر که قانون تعیین کرده بود هزینه می شد. 

جهانگیری اضافه کرد: متاسفانه علاوه بر 100 درصد این منابع که در بین مردم توزیع می شد، حدود 11 هزار و 500 میلیارد تومان هم از منابع دولتی برای توزیع بین مردم استفاده می شد که در ماه های آخر با کسری بودجه مواجه شده بودیم و برای تامین آن، هر ماه جلسه می گذاشتیم تا منابع آن را پیدا کنیم. وی با یادآوری این که برای اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها بیش از پنج هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی استفاده شده و هنوز دولت بدهکار است، حتی در شرایطی که مشکل کمبود آب داریم، شرکت های آب باید پول هدفمندی یارانه ها را می پرداختند. معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: اجرای طرح هدفمندی یارانه ها یکی از دقیق ترین کارهای اقتصادی بود که علاوه بر افزایش قیمت حامل های انرژی، حدود 60 تا 70 درصد تورم کاهش یافت و اگر نبود اقدامات برخی ها به هنگام ثبت نام یارانه ها، میزان انصراف دهندگان از دریافت یارانه بیشتر می شد که می توانست آثار بهتری برای حل مشکلات مردم داشته باشد.

تداوم جدی طرح نظام سلامت
جهانگیری، رسیدگی به مشکلات درمانی مردم را اولویت دولت در استفاده از منابع افزایش قیمت حامل های انرژی دانست و افزود: جامعه وقتی به توسعه می رسد که از نظر فکری و جسمی در سلامت کامل باشد و شرایطی که وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تیم کارشناسی همراه داشتند، توانستند دولت را با یکی از وظایف، حساس کنند و رییس جمهوری هم ایستادگی کردند. 

وی به اختصاص دو هزار و 800 میلیارد تومان به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: طرح جامع تحول نظام سلامت در 15 اردیبهشت امسال کلید خورد و امروز احساس می کنیم که این طرح رضایت مردم را به همراه داشته است. معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر این که طرح نظام سلامت به صورت جدی تداوم خواهد یافت، افزود: این طرح به عنوان یک مسئله قطعی و جدی دولت است و باید همچون گذشته نسبت به آن برنامه ریزی کنید، نظارت داشته باشید و پشتیبانی لازم را به عمل آورید. 

جهانگیری ادامه داد: در کنار این طرح، موضوع پوشش بیمه ای آحاد جامعه هم مطرح است و امیدواریم که هیچ ایرانی بدون پوشش بیمه ای نباشد و دفترچه های بیمه هم از اعتبار کافی برخوردار باشند. وی رسیدگی به امنیت غذایی اقشار آسیب پذیر جامعه را از دیگر طرح های دولت در استفاده از منابع حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی برشمرد و گفت: به جای تقسیم یک مبلغ مساوی بین میلیاردر و نیازمند، 2 هزار و 800 میلیارد تومان به صورت سبد کالا بین اقشار نیازمند به حمایت، توزیع کردیم.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که دولت در مدت یکسال فعالیت، از فرصت ها به خوبی استفاده کرده است، اظهار داشت: خیلی ها تلاش دارند دولت را وارد حاشیه کنند و این دولت مصمم است به یاری خدا، همت مردم و حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی یک لحظه از وقت خودش را به غیر از خدمت به مردم صرف نکند. جهانگیری تصریح کرد: البته دیگران بدانند اگر برای دولت در خدمت به مردم مشکل ایجاد کنند، این دولت نخواهد گذاشت و در جای خود حتما با مردم در میان خواهد گذاشت که چه کسانی در گذشته مشکل ایجاد کردند و امروز که دولت می خواهد مشکلات را حل کند هم مانع ایجاد می کنند.
مرجع : ایرنا