به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۵:۰۴
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۵۱۴۸۵

تركيه: نگذاشتیم نوري المالکی کودتا کند

گروه بين الملل: وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که کشورش زمانی که درگیر انتخابات ریاست جمهوری بود، دست به تلاش‌های زیادی زد تا مانع از تلاش برای وقوع کودتا در عراق شود.
به گزارش ایسنا، احمد داوود اوغلو، در مصاحبه‌ای با روزنامه ترکیه‌ای حریت گفت: نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق فواد معصوم، رئیس جمهوری جدید این کشور را به نقض قانون اساسی متهم کرد و سپس نیروهای مالکی منطقه الخضراء در بغداد را محاصره کردند. داوود اوغلو عنوان داشت: با وجود اینکه تمامی طرف‌ها از مالکی خواستند تا پست نخست‌وزیری را رها کند، اما وی اصرار داشت که در این پست بماند و وی همچنین تلاش کرد تا دست به کودتا در عراق بزند.

این مقام ترکیه‌ای اعلام کرد که آن‌ها در شب انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه مشغول به این امر بودند که در عراق کودتایی رخ ندهد. وی تصریح کرد که کردها تماس تلفنی‌ای با مسوولان ترکیه‌ای در ساعات اخیر نیمه‌ی آن شب برقرار ساخته و تاکید کردند که تانک‌ها کاخ ریاست جمهوری عراق را محاصره کردند؛ به همین دلیل آنکارا تماس‌های تلفنی با مقامات آمریکایی برقرار ساخت تا مانع از اجرای کودتا توسط نوری مالکی شود.
پیشتر وزارت خارجه ترکیه مکلف کردن حیدرالعبادی برای تشکیل دولت جدید در عراق را اقدامی مهم و مثبت خواند و برای العبادی آرزوی موفقیت کرد.