به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۵۱۶۷۲

داروی جدید درمان طاسی شناسایی شد

گروه علمی: محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، سلول‌های ایمنی مسؤول نابودی فولیکول‌های مو در بیماران مبتلا به «آلوپشیا آرتا» را شناسایی کردند.
داروی جدید درمان طاسی شناسایی شد
این شرایط، نوعی بیماری خودایمنی است که موجب ریختن مو می‌شود. هم‌اکنون دانشمندان دارویی را آزمایش کرده‌اند که سلول‌های ایمنی دخیل در چنین شرایطی را از بین می‌برد و رشد مو را در تعدادی از بیماران احیا می‌کند. سازمان دارو و غذای امریکا داروی جدید را تایید کرده است. گفته می‌شود در صورت ایمن‌بودن دارو، دستاورد جدید اثری بسیار مثبت روی زندگی افراد مبتلا به آلوپشیا آرتا خواهد داشت. چنین شرایطی می‌تواند در هر سنی رخ دهد و به طور مساوی بر زنان و مردان اثر بگذارد. این در حالی است که تا پیش از این درمان‌های شناخته‌شده‌ای برای احیای کامل مو وجود نداشت و بیماران مبتلا، استرس روانی و رنج عاطفی زیادی را متحمل می‌شدند.

دانشمندان دهه‌هاست می‌دانند ریختن مو در این بیماری زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های سیستم ایمنی پایه به فولیکول مو حمله می‌برند و موجب ریختن مو می‌شوند. با این حال، تاکنون هویت سلول خاص عامل این موضوع به صورت معما باقی مانده بود. در مطالعه دانشگاه کلمبیا مشخص شد نوع خاصی از «سلول‌های تی» عامل حمله به فولیکول‌ها هستند و داروی جدید به نام مهارکننده‌ JAK می‌تواند به این سلول‌ها یورش ببرد.
مرجع : ایسنا