به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۵۱۶۸۴

تب مصرف امگا-3 به جان ماهی‌ها افتاده است

گروه جامعه: تب مصرف مکمل‌های روغن ماهی حاوی امگا-3 در جهان،‌ نگرانی‌ها را نسبت نابودی جمعیت قابل توجهی از ماهی‌ها به دلیل رشد تقاضا تشدید کرده است.
تب مصرف امگا-3 به جان ماهی‌ها افتاده است
اسیدهای چرب امگا-3، گروهی از اسیدهای چرب اشباع نشده‌اند که برای سلامت انسان ضروری هستند. بنابر اعلام پایگاه پزشکی «وب ام‌دی»، مصرف منظم اسیدهای چرب امگا-3 باعث کاهش فشارخون،‌ تری گلیسیرید، التهاب مفاصل و همینطور کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی می‌شود. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می‌دهد که امگا-3 از ابتلا به آلزایمر و زوال عقل نیز جلوگیری می‌کند.

در حال حاضر انواع مختلفی اسیدهای چرب امگا-3 وجود دارند که سه نوع اصلی آنها شامل «ایکوزاپنتانوئیک» (EPA)، «دکوزا هگزانوئیک» (DHA) و «اسید آلفالینولنیک» («ALA») می‌شوند. اگرچه اسیدچرب ALA منشا گیاهی نظیر آجیل و دانه‌های روغنی دارد اما EPA و DHA عمدتا در برخی ماهی‌ها نظیر ماهی آزاد،‌ ساردین و ماهی تن یافت می‌شوند.

متخصصان سلامت می‌گویند: مصرف دو یا سه وعده در هفته از ماهی‌هایی که سرشار از اسیدهای چرب EPA‌ و DHA هستند برای سلامت انسان مفید است. میزان امگا-3 مورد نیاز بدن روزانه حدود 250 میلیگرم توصیه شده است. اما با وجود تمام این مزایا،‌ مصرف وسیع گوشت ماهی و مکمل‌های امگا-3 که به صورت روغن ماهی و روغن کبد ماهی در بازار موجود هستند، جمعیت ماهی‌ها را با تهدید روبرو می‌کند. گزارش‌ها حاکیست 75 درصد از جمعیت ماهی‌های جهان بسیار سریعتر از اینکه بتوانند جایگزین شوند، نابود شده و حدود 80 درصد از جمعیت ماهی‌ها نیز به سرعت در حال کاهش است. همچنین 90 درصد از جمعیت ماهی‌های بزرگ نظیر ماهی تن، کوسه‌ها، شمشیر ماهی، ماهی «هالیبوت» و «کاد» از بین رفته است. زیست‌شناسان هشدار می‌دهند در صورتی که روند فوق ادامه یابد، صنعت شیلات تا سال 2050 میلادی نابود خواهد شد.

به گزارش نیچرورلدریپورت، از آنجا که ده‌ها سال طول می‌کشد تا این ماهی‌ها بالغ شوند، برخی شکارچیان دریا نظیر کوسه‌ها بیش از سایرین در معرض تهدید هستند. «الیسون پری»، محقق علوم دریایی می‌گوید: قرص‌های امگا-3 خریداری شده از منابع مختلفی نظیر روغن کبد کوسه‌ها تهیه می‌شوند و برخی کشتی‌ها نیز فعالانه کوسه‌های آب‌های عمیق را هدف گرفته‌اند. در حالی که این صید بی‌رویه برای جمعیت برخی ماهی‌ها نظیر کوسه‌ها مخرب است از سوی دیگر یک خبر بد برای ماهیخواران به شمار می‌رود چرا که از هر پنج نفر یک نفر به ماهی‌ها به عنوان منبع اصلی پروتئین وابسته است. متخصصان یکی از راه‌های موثر برای حل این مشکل را تهیه مکمل‌ها از سایر منابع نظیر دانه کتان، گردو و تخم کدو می‌دانند.
مرجع : ایسنا