به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب : ۵۱۷۲۹
توسط دبیر شورای قطب‌های علمی افشا شد

نحوه افزایش آمار مقالات‌علمی در دولت‌گذشته!

گروه علمي: مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم و دبیر شورای قطب های علمی کشور گفت: تعدادی از نشریات خارجی که از نظر ما اعتبار لازم و کافی را نداشتند، مورد شناسایی قراردادیم و بعد از مطالعه و بررسی‌ها متوجه شدیم که فرآیند داوری این مجلات ضعیف است و به دریافت وجه از تولید کنندگان مقالات علمی پژوهشی تاکید دارد.
نحوه افزایش آمار مقالات‌علمی در دولت‌گذشته!
مظفر شریفی در گفتگو با ایلنا در ارزیابی مجلات علمی پژوهشی کشور اظهار داشت: بنابر آنچه در سایت‌های رسمی از جمله نمایه معتبر بین المللی اسکوپوس اعلام شده رتبه ما در سال 2014 در دنیا 15 است که این بسیار رتبه خوبی است و نشان می دهد جایگاه ما از نظر ارائه مقالات علمی پژوهشی ارتقاء پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم و دبیر شورای قطب های علمی کشور ادامه داد: از سویی ما در بین کشورهای منطقه از نظر تولید علم براساس اعتبار نمایه اسکوپوس رتبه یک را دارا هستیم و این در حالی است که خیلی از مقالات ما در سال 2014 هنوز نمایه نشده اند.

وی خاطر نشان کرد: ISI نیز یک نمایه معتبر دیگری است که رتبه ما در این نمایه در گذشته و حال 2 بوده است. بنابراین ما از نظر تولید علم هیچ گونه کاهشی را آن گونه که مخالفان وزیر علوم ادعا می کنند بنابر آنچه در آمارهای رسمی اعلام می شود مشاهده نمی کنیم. شریفی تصریح کرد: نکته قابل توجه این است، آماری که ذکر شد تنها بر اساس مقالاتی است که در مجلات بین المللی منتشر می شود و ما در وزارت علوم حدود هزار نشریه داریم که به چاپ مقالات مشغول هستند که تمام این مقالات در نمایه های اسکوپوس و ISIثبت نمی شود، بنابراین آمار تولید علم و تعداد مقالات در کشور ما بسیار بیشتر از آن چیزی است که درنمایه ها ثبت می شود.

وی تصریح کرد: مقالاتی که در نمایه های بین المللی ثبت می‌شوند با آنچه در مجلات علمی پژوهشی داخل کشور به چاپ می رسد، باید جمع بزنیم و آنگاه ملاحظه می کنیم که آمار تولید علم ما بسیار بیشتر از این خواهد شد. مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم همچنین در مورد ارتقای کیفی تولید علم در کشور نیز توضیح داد: تعدادی از نشریات خارجی که از نظر ما اعتبار لازم و کافی را نداشتند، مورد شناسایی قراردادیم و بعد از مطالعه و بررسی ها متوجه شدیم که فرآیند داوری این مجلات ضعیف است و به دریافت وجه از تولید کنندگان مقالات علمی پژوهشی تاکید دارد که علاوه بر این موسساتی پشت این مجلات هستند که از جایگاه علمی برخوردار نبوده اند.

وی ادامه داد: بنابراین این مجلات را به عنوان لیست سیاه وزارت علوم منتشر کردیم، که اسامی آنها درسایت ما موجود است و از این طریق با جلوگیری از انتشار مقالات ضعیف به ارتقای کیفیت مقالات ایران کمک کردیم. درباره نظارت و ارزیابی دقیق مجلاتی که در داخل کشور به چاپ رسیده نیز شاخص‌ها و استانداردهایی برای این مجلات تعریف کردیم که این مجلات بر اساس این استانداردها مورد ارزیابی قرار می گیرند و در جایی که لازم باشد آموزش‌های لازم در قالب کارگاه های آموزشی به صورت حضوری یا مجازی برای سردبیران مجلات درنظر گرفته می شود که ان ‌شاءالله این روند را همچنان ادامه خواهیم داد.

شریفی در مورد ارزیابی کیفیت پایان نامه‌ها نیز توضیح داد: اینکه پایان نامه هایی که ارائه می شود چه میزان در راستای نیازهای کشور است، بحث کلانی است که به اعتقاد من صرفا نمی تواند به یک یا دو وزارتخانه خاص ارتباط داشته باشد چرا که این یک بحث کاملا علمی است که البته به عقیده من دولت کنونی باید به آن توجهی جدی داشته باشد. امیدواریم با توجه بیشتر به بحث کیفیت پایان نامه ها، تدوین پایان نامه ها در جهت نیازهای کشور سوق داده شود. وی تخلفاتی نظیر پایان نامه فروشی را نکته مهم دیگری عنوان کرد که به شدت از سوی وزارت خانه فعلی در حال پیگیری است و ابراز امیدواری کرد که با مدیریت مناسب این مسئله دیگر شاهد چنین تخلفاتی نباشیم.

مخاطب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۷:۳۷
آقا چقد داد و بیداد میکنید به این در او اون در میزنید چقد مطلب بخاطر استیضاح مینویسید؟؟؟
استیضاح میکنن وزارت رو که نمیگیرند
بگذارید استیضاح کنن نفر بعدی هست، وزارت سرجاشه، مدیریت با شماست....... (245730)
يك نجف آبادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۲۰:۰۳
معلوم هست شما طرفدار وزير هستيد يا دشمن وزير؟ (245771)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۲۱:۳۶
منظور استیضاح نیست زیاده خواهی افراط گرایان است!!! (245800)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۷:۴۳
بدبخت دانشجو
این وزارت با این وضعیت میخواد کشور رو به پیشرفت برسونه
همین میشه دیگه تو خوابگاه ما در شهر همدان 15 روزه لوله کشی آشپزخونه خراب شده آب قطع است و دانشجوی بدبخت از دستشویی آب پر میکنه و تو دستشویی ظرف میشوره (245735)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۹:۵۰
سؤالی که سالهاست در ذهن متبادر میشود اینست که نوشتن مقالات علمی درجه علم و تحقیقات را با توجه به تأییدات بین المللی مورد توجه است, اما این تعداد مقالات
و تحقیق عملیاتی هم خواهد شد,چون رشد و شکوفایی علمی بیشتر در عملیاتی بودن آنهاست.. (245765)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۹:۵۸
این موضوعی که آقای مظفر شریفی فرمودند و درجه علمی 15 دنیا فردا در مجلس بکار وزیر محترم علوم خواهد آمد, 3 ساعت فقط برای دفاع زمان خوبی است که بایستی وزیر هر آنچه در چنته این زمان نه ماهه داشته رو کند ,این یک آزمون بزرگ تاریخی است برای نمایندگان که فردایی در مقابل مردم شرمنده نباشند,چونکه از اول انقلاب تا کنون اولین وزیر علومی است که مجلس ساز استیضاح آنرا زده و همچنین اولین وزیری است در کمتر یکسال به این امر نائل میشود همه اینها رکورد گینسی خواهد بود.. (245769)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۲۱:۲۷
تمام آقایان باید بدانند گر چه نگارش مقاله یکی از مزاحل نشر علم است ولی توالد مقاله زیاد الزاما به معنی تولید علم نیست...اصلا بحث از تولید علم مشمئز کننده است مگه ساختمانه یا ماشینه یا بچه است هر چه بیشتر باشه بهتره..... الان شما نگاه کنید بیبینید چه درصدی از مقالات واقعا جدیدند و چقدر فقط کپی هستند و چقدر داده سازی الکی هستند ؟ چه حجمی از مقالات واقعا به مطالبی پرداخته که به درد جامعه می خورند؟! (245795)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۲۱:۴۴
به نظر من تعداد مقالات گویای رشد علمی ما نیست. به طور کلی در 15 سال اخیر موجی در دانشگاه ها ایجاد شده که هدفش صرفا افزایش تعداد مقالاتی است که شاید کبفیتی هم نداشته باشند. یک مسابقه ی مقاله نویسی راه افتاده. بیشتر فن مقاله نویسی رشد کرده نه اصالت علمی. نمی گم جنبه ی علمی اش صفره ولی زیاد هم نیست. پیشرفت واقعی علم وقتی اتفاق افتاده که باری از روی دوش صنعت و جامعه برداشته بشه. (245806)
دارائی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۸ ۰۰:۳۳
یک حرف حساب (245832)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۲۳:۲۴
من موندم اگه میگن دانشگاه نباید سیاسی باشه پس چرا سیاسی ترین روز دانشگاه رو روز دانشجو گذاشتن.منظوزم 13 ابان. از نظر اونا اگه سیاست دانشگاه باب میلشون باشه خوبه وگرنه ... مگه میشه تو ایده ها تضاد وجود نداشته باشه! (245821)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۸ ۰۷:۴۵
باسلام
اگه واقعا ازنظرعلمی رشد کردیم پس چرانمیبینیم ؟؟؟
پس چرا رتبه 1تورم ،بیکاری ،فساد و....دنیا راداریم؟؟
اگه تو این مملکت که به نام امام زمان خیلی ها دارن نون میخورن عدالت علمی وجود داشت 3هزار بورسیه غیرقانونی نمی شد تا الان کجا بودن این نماینده های دلسوز ؟؟؟؟
بله داستان غم انگیزیست .......... (245848)
هاشم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۸ ۰۷:۴۶
اصلا علم کیلو چنده؟؟؟؟؟ (245849)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۸ ۰۷:۴۷
دانشگا ها فقط دکان دستگاه بعضی مسولین شده
پول میگیرن مدرک میدن (245850)