به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۵۲۲۹۰

خمیازه دوستان مسری‌تر از غریبه‌هاست!

گروه علمی: محققان ایتالیایی در تحقیقات خود دریافته‌اند خمیازه کشیدن در بین دوستان مسری بوده و نشانه‌ای از همدلی عمیق بین افراد است.
خمیازه دوستان مسری‌تر از غریبه‌هاست!
محققان دانشگاه‌های پیزا، پارما و رم در این مطالعه 33 فرد بزرگسال را بمدت 380 ساعت مورد بررسی قرار داده و 1375 خمیازه را در بین این افراد ثبت کردند. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که سرایت خمیازه بین دوستان و اعضای خانواده بیش از افراد غریبه است. در بخش دیگری از این مطالعه، خمیازه کشیدن بین بونوبو بعنوان شبیه‌ترین گونه شامپانزه به انسان مورد ارزیابی قرار گرفت؛ طی 800 ساعت بررسی نظارت، محققان دریافتند که الگوی خمیازه کشیدن این حیوان بسیار شبیه انسان است؛ با این تفاوت که حس همدلی بین انسان بدلیل رابطه‌های اجتماعی بیشتر، قوی‌تر است.

محققان ایتالیایی تأکید می‌کنند، پل عاطفی ایجاد شده توسط تجربه‌های مشترک، ارتباطات اجتماعی را تقویت می‌کند؛ مسری بودن خمیازه نیز از یک نیاز غیر قابل اجتناب برای به اشتراک گذاشتن و درک عواطف و احساسات دیگران ناشی می‌شود که این احساس همدلی در بین گروه دوستان و خانواده بیش از سایر افراد است.

زیست‌شناسان معتقدند که مسری بودن خمیازه ناشی از نورون‌های آینه (mirror neurons) در قشر پیش‌پیشانی مغز - منطقه درگیر در احساسات اجتماعی – است و بر اساس نتایج مطالعه اخیر، این سیستم آینه‌ای در بین افرادی که از لحاظ عاطفی با هم مرتبط هستند، قوی‌تر است. نتایج این مطالعه در مجله PeerJ منتشر شده است.
مرجع : ایسنا