به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : ۵۲۳۳۰
هیچ کاری با دستمزد کی‌روش نداریم

گودرزی: از کارت زرد و استیضاح نمی‌ترسیم

گروه ورزشی: نشست خبری محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در سالن کنفرانس‌های مجموعه ورزشی شهید شیرودی برگزار شد.
گودرزی: از کارت زرد و استیضاح نمی‌ترسیم
گودرزی در ابتدای صحبت‌هایش گزارشی از عملکرد این مدت خود در وزارتخانه داد و سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. گودرزی گفت: در سال گذشته سه ماه بعد از انتخابات و چیده شدن کابینه دولت نوبت به انتخاب وزیر ورزش رسید و ما با توجه به آن مسائلی که در پایان عمر دولت قبل اتفاق افتاده بود، سه ماه عقب‌تر از کل کابینه وارد کار شدیم. بنده تحلیل‌هایی از فضا داشتم و به بسیاری از موارد اشراف پیدا کرده بودم اما زمانی به طور ملموس با فضا روبه‌رو شدم که کارم را در وزارتخانه آغاز کردم. البته پیش از آن متوجه نارسایی‌ها شده بودم. با آغاز کار متوجه شدیم آنچه مهم‌ترین مسئله ورزش ایران است عدم رعایت قوانین، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاست و نکته دیگر این بود که بسیاری از فدراسیون‌ها بیش از دو سال با سرپرست اداره می‌شدند و حتی رسانه‌ها نیز در آن زمان به این موضوع نپرداخته بودند که حالا روال کاری وزارت ورزش بر محور قانون است و در حال حاضر تنها سه فدراسیون با سرپرست اداره می‌شود.

وزیر ورزش ادامه داد: در این مدت اتفاق‌های خوبی هم افتاد. موفقیت‌هایی برای تیم‌های ملی به دست آمد که البته این به تیم جدید وزارت ورزش ارتباطی ندارد و نتیجه کارهایی است که در سال‌های قبل انجام شده. بر همین اساس جا دارد از دوستان قبلی تشکر کنم. مطمئنا حاصل کار ما نیز در سال‌های آینده دیده خواهد شد پس بهتر است خیلی زود درباره عملکرد تیم کنونی قضاوت نشود. به هر حال ما از دوستان قبلی که باعث خوشحالی مردم شده‌اند نیز تشکر می‌کنیم.

10 درصد بودجه هر فدراسیون متعلق به ورزش همگانی است
گودرزی با اشاره به توجه به ورزش همگانی بیان کرد: یکی از فعالیت‌های وزارت ورزش و جوانان توجه ویژه به ورزش همگانی است. اولین بار در تاریخ سهمی برای این عرصه در نظر گرفته شد. 10 درصد بودجه هر فدراسیون متعلق به ورزش همگانی است و توجه و پرداختن به این عرصه یکی از ملاک‌های ارزیابی فدراسیون‌ها و اداره کل ما محسوب می‌شود.

استقلال و پرسپولیس برای خصوصی‌سازی در اختیار وزارت اقتصاد هستند
او در ادامه به خصوصی‌سازی در ورزش اشاره کرد و گفت: حرکت بعدی ما فعالیت در عرصه خصوصی‌سازی است که همین ابتدا بگویم بحث ما فقط استقلال و پرسپولیس نیست چرا که ما به کل ورزش فکر می‌کنیم. خود من پیشنهاد دادم تا شرایط برای واگذاری اماکن ورزشی تمام نشده به بخش خصوصی مهیا شود که امیدوارم این بحث مورد استقبال بخش خصوصی نیز قرار بگیرد چرا که چرخ ورزش با اعتبارهای دولتی و بدون فعالیت بخش خصوصی نمی‌چرخد و ما باید از خود مردم برای ورزش کمک بگیریم. درباره استقلال و پرسپولیس نیز کار را تا جایی پیش بردیم که هم‌اکنون وزارت اقتصاد و دارایی این دو باشگاه را در اختیار دارد و وضعیت‌شان را مشخص می‌کند. چهارشنبه نیز من به همراه وزیر دادگستری و وزیر اقتصاد و کارشناسان مربوطه جلسه‌ای داریم تا نظر نهایی درباره واگذاری این دو باشگاه را بدهیم.

وزیر ورزش در ادامه گفت: وزارت ورزش و جوانان در این مدت پیش‌بینی، طراحی و تدوین استراتژی توسعه ورزش را انجام داد که تا روزهای آینده منتشر می‌شود. همچنین قانون جامع ورزش را نیز طراحی کردیم که در راستای ارتباط گسترده ورزش با تمام نهادها است و نیاز به تمامی این دستگاه‌ها و نهادها دارد تا عملی شود.

توزیع امکانات ورزشی برای بانوان عادلانه نبوده است
در ادامه گزارش گودرزی به ورزش بانوان نیز اشاره کرد و به خبرنگاران گفت: بیش از 50 درصد جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند که معمولا برای استفاده از امکانات ورزشی دچار مشکل می‌شوند. توزیع امکانات ورزشی برای بانوان عادلانه نبوده و در همین راستا ما گام‌های مثبتی برداشتیم. با پیگیری‌های خانم شهریان سعی شده در این موارد فعالیت شود. در این 9 ماهه نیز در تمامی سفرهای استانی مشکلات را جویا شده‌ایم و به دولت انتقال داده‌ایم تا بتوانیم برای حل آن‌ها اقدام کنیم.

در دولت قبلی بدون استراتژی کلنگ 3780 پروژه را زدند
موضوع دیگری که وزیر ورزش به آن اشاره کرد بحث اماکن ورزشی در سراسر کشور بود. گودرزی گفت: طبق آخرین عددی که به من داده شده 3 هزار و 780 پروژه ناتمام و شروع نشده در کشور داریم که در دولت گذشته بدون استراتژی و پیش‌بینی منابع و بدون هماهنگی‌های لازم کلنگ زده شده است. با اعتبارات فعلی، پیش‌بینی می‌شود که تمام شدن این پروژه‌ها به 50 سال زمان نیاز دارد و برای تمام شدن سریع آن‌ها به بیش از 7 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. این‌ها مطالبات مردم است اما باید توجه کنیم که محدودیت‌ها اجازه کار نمی‌دهند. با توجه دولت محترم به ورزش قرار شد پروژه‌هایی که اجرایش به بیش از 90 درصد رسیده‌است تا پایان سال تمام می‌شوند که 150 پروژه این شرایط را دارند و بقیه نیز به سال‌های آینده موکول می‌شوند. همچنین در نظر گرفته شده تا پروژه‌های زیر 50 درصد را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

چرا می‌گویند وزارت ورزش به دنبال برکناری کفاشیان است
در ادامه خبرنگاران از وزیر ورزش سوال‌های خود را پرسیدند. همانند همیشه بحث نخست تمام رسانه‌ها مسئله فوتبال، ریاست فدراسیون، شایعه درباره سرپرستی نصرالله سجادی و مواردی از این قبیل بود. وزیر ورزش در پاسخ به این سوال‌ها گفت: هرچه تلاش می‌کنیم بحث کلان در ورزش را ادامه بدهیم خود دوستان اجازه نمی‌دهند. حرکت ما بر اساس تدبیر و امید است و پایبندی ما نیز بر اساس مقررات و اساسنامه‌هاست. آنچه ما به دنبالش هستیم این است که دولت نقش نظارتی داشته باشد و حرکت بر اساس اساسنامه‌ها شکل بگیرد. مطلقا در کار فدراسیون‌ها دخالت نمی‌کنیم و درباره بسیاری از فدراسیون‌ها که اجازه نداریم نیز این کار را انجام نمی‌دهیم.

بحث من درباره فوتبال نیست. کل ورزش را توضیح می‌دهم که تمام فدراسیون‌ها بر اساس اساسنامه پیش می‌روند. وزیر نمی‌تواند خلاف آنچه مجمع و اساسنامه تایید کرده کار کند. این درباره اینکه گفته شده وزارت ورزش به دنبال برکناری کفاشیان است. درباره سرپرستی نصرالله سجادی نیز با توجه به همان رویکرد نخستی که توضیح دادم بحث منتفی می‌شود و نمی‌دانم چرا رسانه‌ها در این بازه زمانی این موضوع را مطرح کرده‌اند. نمی‌دانم چه ترفندی پشت این ماجراست که به آن دامن می‌زنند.

حرکت ما بر اساس اساسنامه است
او ادامه داد: اما نکته‌ای که می‌خواهم بگویم اینجاست. ساختمان‌ها، زمین‌ها، بودجه‌ها و همه چیز در اختیار وزارت ورزش یعنی دولت است اما دولت اجازه ندارد به فدراسیون‌ها از گل کمتر بگوید. این اشتباه است. در صورتی که خود فدراسیون‌ها درآمد داشته باشند، هزینه کنند و خودشان به طور مستقل بتوانند کارهایشان را انجام دهند، کسی به کار آن‌ها دخالت نمی‌کند. اما وقتی وابسته هستند، بر اساس اساسنامه و آیین‌نامه کار نمی‌کنند در انتخاب روسا و هیات‌ها نفوذ دارند و مشکلاتی به وجود آمده است، نمی‌شود کاری انجام نداد و به قول معروف شتر مرغی حرکت کرد. نمی‌شود آن‌ها بگویند دولت، همه چیز را بده و من هر طور که بخواهم اداره کنم. با این حال ما حواسمان به همه چیز هست و هم‌اکنون می‌دانیم بر اساس عقلانیت حرکت نمی‌کنیم و حرکت ما بر اساس اساسنامه است.

سوال بعدی درباره این بود که برخی اسپانسرها حاضر شده‌اند بیش از مبلغ کنونی اسپانسرهای استقلال و پرسپولیس پرداختی داشته باشند. آیا احتمال دارد از این اسپانسرها استفاده شود یا نه که گودرزی توضیح داد: اجازه دهید قدری به عقب برگردم. دو ماه قبل از اتمام سال به عنون وزیر انتخاب شدم و آن در شرایطی بود که دو تیم دولتی با بدهکاری‌های زیاد مواجه شده بودند و کسی پاسخگو نبود. حساب‌ها غیر شفاف بود که هنوز هم غیر شفاف است. هر روز شاهد بیرون زدن یک برگ از پرونده‌ها هستیم که نشان می‌دهد یک نفر طلبکار است. قانون اجازه نمی‌دهد پول به تیم‌های دولتی و حرفه‌ای بدهیم و در همان زمان از خیلی از اسپانسرها که حامیان همین تیم‌ها بودند دعوت کردیم تا برای تیم خودشان هزینه کنند.

بعضا خیلی‌ها سر باز زدند و کمکی نکردند. در شرایطی که ما از همه آن‌ها دعوت کرده بودیم، کسی جلو نیامد. در همان جریان خیلی‌ها آمدند و حمایت‌شان را از دو باشگاه اعلام کردند و کارشان آغاز شد. هم‌اکنون نیز با توجه به این موضوع که این دوستان در آن زمان به ما کمک کردند و برخی دوستان که اکنون می‌خواهند وارد کار شوند و آن زمان به ما کمک نکردند تصمیم‌گیری می‌کنیم. اگر اسپانسری باشد طبعا از کمک آن‌ها استفاده می‌کنیم اما به تمام آن مواردی که در گذشته اتفاق افتاده نیز توجه داریم. در سال‌های گذشته تمام فعالیت‌های تیم‌های استقلال و پرسپولیس با اعتبار دولت انجام می‌شد و جالب بود که در آن زمان دوستان اینقدر درباره این تیم‌ها سوال نمی‌کردند اما امسال که کل هزینه‌ها توسط اسپانسرها پرداخت شده باز هم انگشت اتهام به سمت ما گرفته شده است. با این حال ما استقبال می‌کنیم از اینکه اینقدر دوستان حواس‌شان به کارهای ما هست.

شفاف‌سازی‌هایمان را انجام داده‌ایم
یکی از خبرنگاران از وزیر پرسید با توجه به اینکه فدراسیون فوتبال موفق‌ترین فدراسیون و قانون‌گریز‌ترین فدراسیون بوده، چرا به بیلان‌های مالی آن توجه نشده است که وزیر پاسخ داد: خیلی علاقه‌مند نیستم وارد جزئیات ریز فوتبال شوم. وزارت ورزش وظایف قانونی‌اش را به عنوان سازمان ناظر انجام داده است. جلسات متعددی نیز گذاشته‌ایم بازرسانی داریم که گزارش می‌دهند و از طریق کمیسیون اصل 90 مجلس نیز مقرر شد تا ناظران ویژه بر مسائل مالی فدراسیون فوتبال نظارت کنند. از طرف دیگر خواهش کردیم که همه فدراسیون‌ها فعالیت‌های مالی خودشان را شفاف انجام دهند.

ورودی و خروجی‌ها یکی باشد و بر اساس همان یک حساب تعیین شده کار کنند تا مشکلی پیش نیاید. شما گفتید موفق ترین و قانون‌گریز‌ترین. من ترین‌ها را برمی‌دارم و می‌خواهم از موفق و قانون‌گریز تعریفی داشته باشیم. گاهی قانون‌گریزی در کشور عرف می‌شود و همه بر اساس آن فعالیت می‌کنند. ما ورود می‌کنیم دوستان انتقاد می‌کنند چرا ورود کردید و چرا استقلال را از آن‌ها گرفتید. وقتی هم که ورود نمی‌کنیم این مسائل پیش می‌آید. باید هویت ملی را پاس بداریم منافع ملی را اولویت قرار دهیم و بر اساس قانون عمل کنیم تا تمام مشکلات ما حل شود. هدف شفاف‌سازی است و ما شفاف‌سازی‌هایمان را انجام داده‌ایم و نتایجش را به زودی بازگو خواهیم کرد. ما به فدراسیون‌ها گوشزد کردیم که مراقب افراد رانت‌خوار و ویژه‌خوار باشند. افرادی که با حضور در ورزش به جایگاه و منصب و عنوان رسیده‌اند و هیچ خدمتی نکرده‌اند.

سوال دیگر از وزیر ورزش این بود که آیا مشوق‌هایی برای بخش خصوصی دارید که آن‌ها وارد سرمایه‌گذاری شوند که وزیر گفت: بخش خصوصی مفهومی دارد که با اسپانسرینگ متفاوت است. اسپانسر یک حامی مالی است و با قراردادی که با تیم دارد منافعی به تیم می‌دهد و منافعی از تیم می‌گیرد اما بخش سرمایه‌گذاری خصوصی به مسائل کلان بازمی‌گردد و به زیرساخت‌ها اشاره می‌شود. هدف توسعه زیرساخت‌هاست و ما نیز مشوق‌هایی در نظر داریم. به طور مثال پروژه نیمه‌کاره‌ای که در آن 10 میلیارد هزینه شده را به مبلغ 5 میلیارد در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهیم که آن‌ها با سرمایه‌گذاری در این بخش و بهره‌برداری از آن به منافع خود برسند و ما 5 میلیارد نیز تخفیف داده‌ایم. خدا را شکر امروز خیلی‌ها در کنار ساخت مساجد و مدارس برای اعمال صالح خود به ساخت اماکن ورزشی هم روی آورده‌اند اما حواس ما هست که اجازه ندهیم افرادی از بیرون بیایند، هزینه کنند و بخواهند فراتر از قانون عمل کنند. ما جلوی آن‌ها را می‌گیریم.

از کارت زرد و قرمز و استیضاح نمی‌ترسیم
سوال بعدی به برخی شایعه‌ها درباره انتخابات فدراسیون‌ها اشاره کرد که وزیر به طور گسترده درباره آن صحبت کرد. او گفت: درباره تمام فدراسیون‌ها حرف می‌زنم. انتخاب فدراسیون بوکس که سالیان دراز مشکل داشت و همه از رییسش انتقاد می‌کردند، برگزار شد. ما اعلام کردیم که او نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند. نامه‌ای به ما دادند که قانون نوشته بود حضورش در انتخابات بلامانع است. رئیس فدراسیون تیراندازی نماینده مجلس است. دو ماه قرار بود نامه بیاورد که حضور در مجلس شغل محسوب نمی‌شود. برخی موارد شکل سیاسی به خود می‌گیرد. البته ما از کارت زرد و قرمز و استیضاح نمی‌ترسیم و کارمان را انجام می‌دهیم اما برخی از موارد سوال دارد که ما پرسیده‌ایم و هنوز پاسخ نداده‌اند. قانون درباره برخی چیزها روشن نیست. قوه مقننه می‌گوید نمایندگی مجلس شغل نیست و قوه قضاییه صریحا اعتقاد دارد که شغل محسوب می‌شود. ما به عنوان قوه مجریه کدام مورد را انجام دهیم؟ اختلاف نظر بین قوه قضاییه و قوه مقننه وجود دارد ما کدام را ارجح بدانیم. نهایتا کار ما به استفساریه می‌رسد که پاسخ داده نشده است. سایر دستگاه‌ها عمل نمی‌کنند و دیوار هیچ جا کوتاه‌تر از ورزش نیست و خود شما رسانه‌ها نیز هر روز در حال کوتاه کردن این دیوار هستید.

امنیتی کردن فضا به ضرر ورزش است
شما از دوستان بپرسید که چرا پاسخ وزارت ورزش را نمی‌دهند و 6 ماه است که ما را در انتظار گذاشته‌اند؟ به طور مثال شورای امنیت،‌ وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال را از احیای حقوق خود برای حق پخش منع کرده است. من همیشه گفته‌ام امنیتی کردن فضا به ضرر ورزش است. چرا باید حق ورزش ضایع شود؟ ورزش حق دارد اجازه ندهد هیچ دوربینی وارد خانواده‌اش شود. حق پخش حق مسلم ورزش است و ما باید به آن برسیم. تیم‌های ما در لیگ حرفه‌ای باید از طریق حق پخش تامین شوند تا کاسه گدایی برابر هر کس نگیرند. خود رسانه‌ها نیز باید از آن‌ها حمایت کنند. صلاح کار همین است و نباید با ضایع کردن حق از نظر قانون دور شویم.

در برخی فدراسیون‌ها مشکوک به تبانی می‌شوم

او به فدراسیون‌های دیگر اشاره کرد و گفت‌: انتخابات شمشیربازی سر وقت برگزار شد. انتخابات قایقرانی به دلیل مسائل شورا متوقف بود اما بگویم که در برخی فدراسیون‌ها من مشکوک به تبانی می‌شوم. فدراسیون اسکی این شرایط را داشت. فدراسیون قایقرانی این شرایط را داشت و به همین دلیل انتخابات آن‌ها به تاخیر افتادند. درباره بحث دو شغله‌ها نیز دو بار به آقای رضازاده تذکر داده شده که مشخص کند یا در ورزش می‌ماند یا در شورا. تمایل ما این است که در ورزش بماند چون فردی ورزشی است اما باید خیلی زود تکلیف را روشن کند. قول داده‌اند که خیلی زود به این مسئله رسیدگی خواهند کرد اما شما قبول کنید اگر من همین امروز زنگ بزنم و بگویم فلان نفر از فردا سر کار نیاید، بحث دخالت در ورزش مطرح می‌کنند و دوستانی که به دنبال این چیزها هستند، دامن به مسئله تعلیق می‌زنند. ما درباره فدراسیون تنیس نیز همانند تمام فدراسیون‌ها با به پایان رسیدن دوره‌اش، سرپرست انتخاب کردیم تا حضور رییس در انتخابات شک و شبهه‌ای ایجاد نکند.

درباره بعضی فدراسیون‌ها نیز که تاخیر در آن‌ها افتاده صحبت دارم. به طور مثال تیروکمان و بسکتبال به این دلیل که بازی‌های آسیایی را در پیش دارند تصمیم بر این شد که بعد از بازی‌های آسیایی انتخابات‌شان برگزار شود. به نظر من شما باید از دوستان قبلی این سوال را می‌کردید که چطور 16 فدراسیون دو سال و نیم با سرپرست اداره می‌شدند؟ شاید این مسئله در آن زمان مشکلی در ورزش محسوب نمی‌شد.

چهارمی در بازیهای آسیایی گوانگجو یک تصادف بود
سوال بعدی درباره بازی‌های آسیایی و پیش‌بینی وزیر از جایگاه کاروان ایران بود. او گفت: در دوره‌های گذشته ایران جایگاه‌های مختلفی کسب کرده که میانگین آن‌ها برای این دوره می‌شود 5 و نیم. یعنی 50 درصد پنجم و 50 درصد ششم می‌شویم. چهارمی دوره گذشته از نظر من یک تصادف بود. ما 59 مدال گرفتیم که رقیب ما که پنجم شد 79 مدال کسب کرد. با توجه به اینکه آن‌ها 20 مدال بیشتر داشتند پنجم شدند و ما در جایگاه چهارم قرار گرفتیم چون یک مدال طلا بیشتر داشتیم یعنی اگر یک مدال طلای آن‌ها بیشتر می‌شد، آن‌ها بالاتر از ما قرار می‌گرفتند. کارشناسان ما این نظر را دارند که به احتمال زیاد ایران در این دوره نیز 20 مدال طلا کسب می‌کند اما از نظر من بعید نیست که رقیب ما در این دوره 25 مدال طلا کسب کند.

برای رسیدن به جایگاه دوم یا سوم بازیهای آسیایی کار کارشناسی نیاز است

خبرنگاری پرسید که آیا امکان دارد روزی کاروان ایران در بازی‌های آسیایی دوم یا سوم شود که وزیر پاسخ داد: مگر روزی فکر می‌کردیم والیبال ما در جهان به این جایگاه برسد. به نظر من برای رسیدن به جایگاه دوم یا سوم به برنامه‌ریزی و کار کارشناسی نیاز داریم.

گفتند 1377 سالن می‌سازیم که تنها 94 سالن ساخته شد، بقیه آن طرح‌ها انبار علوفه شد!

خبرنگاری پرسید آقای هاشمی طبا مشاور شما اعلام کرده‌اند که وزارت ورزش بدون برنامه کارش را پیش می‌برد. نظر شما درباره این صحبت چیست؟ وزیر ورزش ابتدا گفت‌: من به هیچ کس حکم مشاوری نداده‌ام. هیچ حکمی را امضا نکرده‌ام. هر کس که می‌گوید ما بی‌برنامه هستیم نظر خودش را گفته است اما ما برنامه داشته‌ایم که نخستین برنامه ما نیز این بوده که بر مدار قانون عمل کنیم. یک معلم ورزشی که 35 سال سابقه دارد. معلم ورزش دیگری با بالاترین مدرک تحصیلی معاونش است. معاون دیگری سابقه تحصیلی بالا و قهرمان ملی است. معاون دیگرش رسانه‌ای است و در بالاترین سطح علمی قرار دارد. مگر می‌شود این افراد برنامه نداشته باشند؟ خیلی‌ها می‌گویند برنامه‌ها تئوریک است. سوال می‌پرسم مگر برنامه‌های عملی که در گذشته بوده استراتژیک بوده است؟ چطور در سال 1377 در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می‌گویند 1377 سالن می‌سازیم که تنها 94 سالن ساخته شد و بقیه آن طرح‌ها به انبار علوفه تبدیل شده است. دوستان برنامه می‌خواهند، با کامپیوتر آشنا هستند به سایت وزارت یا سایت مجلس رجوع کنند برنامه ما مشخص است.

غیر متخصصان به نام ورزش جای و منزلت کسب کرده‌اند
او ادامه داد: ‌پیرایه‌هایی وجود دارد که ما به دنبال پاک کردن آن‌ها هستیم. نمی‌خواهیم به ورزش ضربه بزنیم. یکی از این پیرایه‌ها وجود غیر متخصصان است که در ورزش و به نام ورزش برای خود سوء استفاده کرده و جای و منزلت کسب کرده‌اند. باید کار در دست کاردان باشد. یک حسابدار باید حسابدار باشد نه اینکه رییس فدراسیون شود. من نمی‌توانم بیایم کار رسانه‌ای انجام دهم چون تخصصی در آن ندارم.

مزاح‌های دوستانه را با بی تقوایی منتشر کردند
خبرنگاری درباره نقل قولی از وزیر که گفته بود من یکی از پادشاهان صفویه هستم پرسید و گفت: ما گاهی بی‌تقوایی می‌کنیم. در جلسه خصوصی حرفی زده شده و وقتی این حرف و مزاح به صورت جدی منتشر شود، بی‌انصافی و بی‌اخلاقی است. همان آقایی که این حرف را زده است، در زمان انتخابات کمیته المپیک به من فشار می‌آورد که برای انتخابات نیز وارد شوم که من گفتم به عنوان وزیر این کار را نمی‌کنم. او جواب داد من همین راه را رفتم و مشکلی پیش نیامد. انتهای این ماجرا این بود که من که قبول نکردم وارد انتخابات کمیته شوم به او بفرما بزنم اما من از این بفرماها به افراد غیر متخصص نمی‌زنم. به هر حال درست نیست برخی صحبت‌ها و بحث‌های خصوصی که مزاح‌های دوستانه است، منتشر شود.

می‌توانستم حقوقی و قانونی برخی افراد را تحت تعقیب قرار دهم
او ادامه داد: من به طور مثال محرمانه درباره اساسنامه کمیته ملی المپیک پرس و جو کردم و از طریق آقای ظریف با سفیرمان در مقر کمیته بین‌المللی المپیک رایزنی کردم که ترجمه اساسنامه ایران را با اصل آن مقایسه کند. با خانم دکتر امین‌زاده معاون حقوقی ریاست جمهوری نیز صحبت کردم و آن‌ها موارد خلاف را به ما گفتند. آن شب در هیات دولت موارد را از خانم دکتر امین‌زاده گرفتم و وقتی سوار ماشین شدم در رادیو ورزش گفته شده که نامه محرمانه من چه بوده و به طور ریز آن را منتشر کرد. فهمیدم همان آقا تمام این مسائل را از ارتباط‌هایی که داشته منتشر کرده‌اند تا دست ما در پوست گردو بماند و نتوانیم از راه‌های دیگر مسائل را پیگیری کنیم. همان افراد دلسوزی که ظاهرا با جناح دیگر دعوا داشتند اما هر دو یک هدف را دنبال می‌کردند. می‌توانستم حقوقی و قانونی این افراد را تحت تعقیب قرار بدهم اما چون ورزشی بودند نخواستم به ورزش ضربه بخورد. به ظاهر زحمت کشیده بودند و ما نخواستیم مشکل ایجاد شود.

برخی دوستان به دنبال تعلیق ورزش بودند
او ادامه داد: خانم امین‌زاده به ما توصیه کردند که از این تخلف‌ها جلوگیری کنیم. اگر کاری می‌کردیم برای انتخابات کمیته ملی المپیک می‌گفتند دخالت دولت بوده و این یعنی همان چیزی که برخی دوستان به دنبالش بودند. همان دوستانی که با IOC و کویت در تماس بودند تا با محرز شدن دخالت دولت، ورزش ایران را تعلیق کنند. این خواسته افراد گذشته بود. اما دیدیم که ما کاری انجام ندادیم و انتخابات برگزار شد اما درباره قسمت‌های ترجمه اشتباه،‌من بارها در جلسات علنی و غیر علنی گفته‌ام که باید اصلاح شود. همان آیین‌نامه‌ای که برای کم کردن افراد برای حضور در انتخابات هم بود نیز به نظر من باید حذف شود. در کل باید مواردی که باعث شده برخی دوستان با اهرم تعلیق ورزش برای خود دکان باز کنند، حذف شوند و این دکان‌ها تعطیل شود.

خبرنگاری از وزیر درباره تخلف‌های اساسنامه‌ی فوتبال پرسید که او گفت: جلساتی با دوستان و کارشناسان گذاشتیم که نکاتی را به ما گفته‌اند اما هنوز به طور کامل برای ما روشن نشده است. در حال بررسی هستیم اگر اتفاقی افتاده باشد از مجاری قانونی برای اصلاح آن اقدام می‌کنیم. به هر حال نباید شرایط را طوری کنیم که به ورزش لطمه بخورد. امیدوارم این اتفاق‌ها سهوی باشد

وزارت ورزش هیچ کاری با دستمزد کی‌روش ندارد
وزیر ورزش در پاسخ به این سوال که آیا با حضور کی‌روش در تیم ملی مخالف بوده‌ای یا نه بیان کرد: سرمربی، مربی و کادر تیم‌های ملی مربوط به فدراسیون است و تا جایی که بشود ما دخالت نمی‌کنیم. اما اگر مشورت بخواهند نظر می‌دهیم. من به استقبال تیم فوتبال رفته بودم و از نفر اول تا آخر که با من روبوسی کردند، در گوشم گفتند کی‌روش را حفظ کنید. بدون استثنا همه این حرف را زدند و هارمونی و هماهنگی خوبی در تیم ایجاد شده بود. حالا چه کسی این هماهنگی را ایجاد کرده بود خیلی درایت داشته است. آن زمان چنان جوی بر پا شد که "به به چه باخت شرافتمندانه‌ای برابر آرژانتین داشتیم". همه خدا را شکر می‌کردیم که خوب باخته‌ایم. این برای ما بد بود. دور از یک نگاه ملی است که بگوییم چه خوب باخته‌ایم. باید عملکرد تیم ملی ارزیابی می‌شد. ما در دوره‌های گذشته هم دو باخت، یک مساوی، سه باخت، دو باخت یک برد و به همین شکل نتیجه گرفته بودیم. پس اگر بگوییم تا ابد وضعیت تیم ملی فوتبال ایران همین است اشتباه خواهیم کرد. بر اساس این تحلیل فردی که 30 سال پیش در جام جهانی دو باخت و یک مساوی برای ایران کسب کرده و حالا در سال 2014 نیز ایران دو باخت یک مساوی کسب کرده چه فرقی با هم دارند. چرا آن قبلی‌ها را هو می‌کنیم و برای این جدیدی‌ها خوشحال هستیم؟ باید کار کارشناسی انجام شود. با جو‌سازی کاری انجام شد که ما منافع ملی را فراموش کردیم. اگر نتیجه گرفته شد فردی را حفظ کنیم اما اگر نتیجه گرفته نشده است باید تغییرات ایجاد کنیم.

وزیر ادامه داد: ما پیشنهادات خوبی از مربیان زبده جهان داشتیم و خیلی‌ها می‌توانستند تیم ملی ایران را هدایت کنند اما این جوی که ایجاد شد، مانع کارمان شد. ما گفتیم چرا قبل از هر گونه ارزیابی تصمیم بگیریم و در همان مشاوره خودم به فدراسیون نیز گفتم اجازه ندارد زیر بار هر شرایطی برود و خودش نیز باید شرایطش را تعیین کند که امیدواریم عملیاتی و اجرا کرده باشند. برای منافع ملی نباید اجازه دهیم یک مربی همانند رییس فدراسیون کار کند یا قرارداد هتل ببندد یا هر کار دیگری انجام دهد. یک نفر از شما هم درباره مبلغ قرارداد کی‌روش پرسیدید که بگویم وزارت ورزش هیچ کاری با دستمزد کی‌روش ندارد و فدراسیون باید خودش تمام آن را پرداخت کند.

خبرنگاری از وزیر پرسید چرا با حضور آقای هاشمی طبا در سازمان جوانان دانشگاه آزاد مخالفت کردید گفت: ما اعلام کردیم همانند همه سازمان‌ها یک فرد متخصص به وزارت ورزش معرفی شود. بسیج و دانشگاه آزاد دو فرد ورزشی را معرفی کردند که ما گفتیم ترجیح‌مان این است یک روانشناس اجتماعی انتخاب شود. من در موضوع جوانان صاحب نظر نیستم و نظری هم نمی‌دهم باید اجازه دهیم متخصصان وارد کار شوند کسانی که می‌گویید موفق بوده‌اند را نیز باید ارزیابی کنیم. من مخالف بسیاری از سیاست‌گذاری‌های گذشته بودم که امروز میوه‌های تلخ به ما می‌دهند. چرا سال 1377 آن طرح عملی شد. بر اساس کدام طرح و برنامه خواستند 1377 سالن احداث کنند. سرانه ورزشی تهران 33 سانتی‌متر است و کرج 30 سانتی‌متر که پایین‌تر حد محسوب می‌شود. آیا رواست در این شرایط در روستایی که جمعیت کم دارد سالن ورزشی بسازیم و سرانه آن‌ها را 2 متر و نیم کنیم. هم‌اکنون تهران محروم‌ترین منطقه از کشور در امر ورزش است. همیشه کشتی تهران اول، دوم، سوم و چهارم کشور می‌شد و از پنجم به بعد خراسان و آذربایجان قرار می‌گرفتند. امروز تهران در چه شرایطی قرار دارد؟ باید از این عوامل جلوگیری کنیم. باید افراد متخصص وارد کار شوند تا شاهد چنین تصمیم‌گیری‌هایی نباشیم.

سکه در جیب‌شان می‌ریختند و کنار زمین به ورزشکاران پاداش می‌دادند
گودرزی در پایان به پاداش‌های ورزشکاران اشاره کرد و گفت: ورزش ما نباید سکه‌ای شود. دوستان ما سکه در جیب‌شان می‌ریختند و کنار زمین به ورزشکاران پاداش می‌دادند. مگر شأن ورزشکاران ما این است. مثل پادشاه‌های صفویه که همین طور سکه از جیب‌شان به این و آن تقدیم می‌کردند. تشویق جای خود دارد اما باید شأن ورزش و ورزشکار نیز حفظ شود. ورزشکار باید در کنار ورزش به تحصیل و شغل فکر کند تا آینده‌اش تأمین شود. ما نیز تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا در روزهای آینده مطالبات سال‌های گذشته ورزشکاران را پرداخت کنیم.
مرجع : ایسنا