به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۳ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۵۲۴۰۶

ممنوعیت استفاده از پساب‌ها در تولید سبزی

گروه اقتصادی: معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای تولید صیفی‌جات، سبزیجات و میوه‌های که به صورت مستقیم مصرف می‌شوند، به هیچ وجه نباید از پساب‌های صنعتی استفاده کرد و در تهران و سایر استان‌ها به کمک استانداری‌ها و مسؤلان قضایی، به شدت استفاده پساب در تولید این گونه‌ مواد غذایی کنترل می‌شود.
ممنوعیت استفاده از پساب‌ها در تولید سبزی
عباس کشاورز گفت: با تاکید بر اینکه پساب‌های صنعتی در بخش کشاورزی نباید استفاده شوند، گفت: استفاده از پساب در بخش کشاورزی به میزان درجه تصفیه آن بستگی دارد و باید مشخص شود که چه عناصری از آن حذف شده است. وی افزود: معمولا عناصر میکروبی با مواد ضدعفونی کننده به راحتی حذف می‌شوند اما پساب‌های صنعتی، دارای فلزات سنگین هستند و باید از ورود آنها به خاک جلوگیری شود زیرا باید مراحل سختی را برای حذف این فلزات سنگین از پساب انجام داد.

کشاورز خاطر نشان کرد: پساب‌های تصفیه شده برای مصرف چوب یا محیط‌ های طبیعی و فضای سبز مناسب هستند و اگر فلزات سنگین پس از تصفیه از پساب‌ها حذف شوند منعی برای مصرف آنها در بخش کشاورزی وجود ندارد و می‌توان با آنها جو، گندم و ذرت تولید کرد. معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پساب به هیچ وجه به صورت مستقیم در کشاورزی قابل مصرف نیست، تصریح کرد: استاندارد استفاده از پساب این است که درجه‌ای از تصفیه روی آن اعمال شده باشد که این امر در مورد محصولات مختلف متفاوت است.

وی تاکید کرد: امر تصفیه پساب بسیار مشکل و پر هزینه است و وزارت نیرو این کار را انجام می‌دهد و کشاورزان از این پساب‌های تصفیه شده استفاده می‌کنند. کشاورز درباره خسارت ناشی از خشکسالی وارده بر کشاورزان اصفهانی و پرداخت خسارت به آنها گفت: پرداخت خسارت در اختیار وزارت کشور و با مدیریت وزارت نیرو انجام می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی از طریق معاونت آب و خاک برآورد خسارت‌ها را انجام می‌دهد.
مرجع : ایسنا