به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۳ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۵۲۴۱۳

30 میلیارد تومان براي 31 شرکت دانش‌بنیان

گروه علمی: رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی از اختصاص بودجه 300 میلیارد تومانی به عنوان تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان طی امسال خبر داد.
30 میلیارد تومان براي 31 شرکت دانش‌بنیان
دکتر بهزاد سلطانی در جمع فعالان اقتصادی مشهد در شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی، همچنین با اشاره به تسهیلاتی که صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته است، اظهار کرد: قانون مربوط به ایجاد این صندوق در سال 89 تصویب شده بود که به مدت دو سال از اجرا بازماند. وی ادامه داد: با تصویب اساسنامه صندوق در هیات دولت یازدهم، صندوق نوآوری و شکوفایی به طور رسمی متولد شد.

سلطانی با بیان اینکه تمام قوانین مربوط به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مستقیما به صندوق نوآوری و شکوفایی مربوط نیست، تصریح کرد: در سال 91 مجلس، تنها 600 میلیون تومان اعتبار به این صندوق اختصاص داد که از این میزان، فقط 25 میلیارد تومان آن تخصیص داده شد، در سال 92 نیز تخصیص اعتبار به صندوق به نزدیک صفر رسید و در حقیقت امسال اولین سال بودجه واقعی صندوق است. رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با ابراز رضایت از اعتبارات در نظر گرفته شده برای این صندوق در سال جاری اظهار امیدواری کرد تمام اعتبارات این صندوق تخصیص داده شود و حتی عقب‌ماندگی‌های اعتباری مربوط به سه سال گذشته نیز تخصیص یابد.

وی تصریح کرد: در حقیقت این صندوق باید سالی یکهزار میلیارد تومان بودجه داشته باشد. سلطانی با اشاره به بودجه واقعی صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: باید توجه داشت که بودجه 300 میلیارد تومانی ارائه تسهیلات که قرار بود طی سه سال به صندوق تخصیص یابد، برای هزینه در حوزه فناوری رقم زیادی نیست؛ با این حال، نسبت به آنچه که در سال‌های پیش به ما اختصاص داده می‌شد، این میزان، رقم بزرگی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان باید شروط مختلفی را برای بهره‌مندی از امکانات صندوق نوآوری و شکوفایی داشته باشند، گفت: در آئین‌نامه اجرایی صندوق این مسائل دیده شده و تفکر اصلی این است که صندوق نوآوری و شکوفایی بتواند در حوزه تحقیقات و پژوهش‌ها کمک کند. رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: در فرایند ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، دو حلقه اصلی را پوشش نمی‌دهیم؛ یکی زمانی است که ایده‌های دانش بنیان وارد بورس بازار شود و دیگری نیز زمانی است که این شرکت‌ها در مرحله تحقیقات دانشگاهی باشند؛ صندوق نوآوری و شکوفایی در این دو زمینه ورود جدی نخواهد داشت.

سلطانی با اشاره به سایر تسهیلات این صندوق برای شرکت‌های دانش بنیان گفت: اعطای وام قرض‌الحسنه نیز ابزار دیگری است که تا سقف 300 میلیون تومان با کارمزد چهار درصد به متقاضیان ارائه می‌شود. وی ادامه داد: تسهیلات نوع سوم نیز تسهیلات بانکی است که هشت نوع دارد، این تسهیلات حداکثر پنج تا هفت درصد زیر نرخ بانک مرکزی ارائه می‌شود، در این تسهیلات لیزینگ خرید محصولات دانش بنیان نیز دیده شده است. رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی درباره فعالیت‌های این صندوق از ابتدای سال تاکنون خاطرنشان کرد: این صندوق از ابتدای اردیبهشت ماه امسال تاکنون 31 شرکت را حمایت و حدود 30 میلیارد تومان به این شرکت‌ها کمک اعطا کرده است، در استان خراسان نیز 12 طرح برای برخورداری از 16 میلیارد تومان اعتبار حمایتی از سوی صندوق در دست بررسی هستند که دو طرح تا کنون مصوب شده‌اند.
مرجع : ایسنا