به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب : ۵۲۵۷۰

دفاع ممبيني در برنامه 90 از حيات كارون

دفاع ممبيني در برنامه 90 از حيات كارون
گروه ورزشي: برنامه دوشنبه شب 90 يك ميهمان خوزستاني به نام هدايت ممبيني داور سابق بين‌المللي سال‌هاي اخير فوتبال ايران داشت كه توانست با صراحت لهجه و در نهايت بي‌طرفي حقايقي چند از سختي‌هاي شرايط كنوني حاكم بر مردم خوزستان خصوصا موضوع خطرناك طرح انتقال آب از سرشاخه‌هاي كارون را بيان كند.

طي سال‌هاي اخير با مشكلات فراواني از جمله ريزگردهاي مخوف روبه‌رو شده‌اند و اخيرا نيز با زمزمه مجدد طرح انتقال سرشاخه هاي كارون با نگراني مضاعف مواجه شده‌اند. طرحي كه البته با تدبير دولت آقاي روحاني، جلويش گرفته شده زيرا در صورت عملياتي شدن، از خوزستان جز سرزميني خشك و تفتديده چيزي باقي نخواهد ماند. در پي اعتراض گروه هايي از مردم و مسئولان خوزستان به گزارش هفته پيش برنامه 90 درباره زاينده رود، دوشنبه‌‌شب، عادل فردوسي پور در توضيحي راجع به آن به خوبي توضيح داد كه اصلا هدفش از پخش آن گزارش بحث انتقال از سرشاخه هاي كارون نبوده و صرفا يك معضل اجتماعي و زيست محيطي را مطرح كرده است و اصولا نامي از كارون و يا طرح انتقال آب در آن گزارش برده نشد. هدايت ممبيني عضو شوراي شهر اهواز و كارشناس داوري نيز در اين برنامه صداي مردم جنوب‌غرب كشور را به گوش همگان رسانده و تاكيد كرد مردم خوزستان و چهارمحال‌بختياري دغدغه به جايي دارند.

ممبيني با گفتن ايران سراي من است، و براي ما درياچه اروميه، زاينده رود و كارون تفاوتي با هم ندارند اظهار داشت: در زماني نه چندان دور كشتي‌هاي مسافربري در كارون رفت و آمد مي‌كردند و از رونق زيادي برخوردار بود؛ اما حالا براي تامين آب شرب مردم نيز  كافي نيست و بسياري از شهرهاي استان با مشكل آب آشاميدني مواجه هستند و بسياري از اراضي كشاورزي مناطق خوزستان و پايين دست چهار محال به خاطر بي آبي نابود شده و اگر طرح تونل بهشت آباد اجرايي شود، اين مشكل، به يك فاجعه زيست محيطي تبديل خواهد شد.

او سپس به سابقه طرح انتقال آب كارون از سرشاخه‌هاي زردكوه در چهارمحال و بختياري پرداخت و اظهار داشت: در هيچ جاي دنيا، از سرشاخه‌‌هاي رودها، آب را به مناطق ديگر منتقل نمي‌كنند بلكه در پايين دست با زدن سد، از هدر رفتن آب ممانعت به عمل مي‌آورند. وي ادامه داد: براي مثال در پايين دست جلگه خوزستان و در مبادي ورودي آب كارون به خليج فارس، مي‌توان سد احداث نمود و سپس آب آن را به مناطق مركزي ايران از جمله فلات مركزي انتقال داد نه اينكه بياييم و با انتقال آب از سرشاخه‌ها، يك منطقه مستعد و بالفعل اقتصادي و كشاورزي همچون خوزستان را به نابودي بكشانيم.