به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۳:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۵ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۵۲۵۹۵
فوق تخصص غدد:

دیابت با جراحی درمان نمی‌شود

گروه سلامت: ‌یک فوق تخصص غدد با بیان اینکه جراحی دیابت 15 سال است که در کشور انجام می شود، گفت: این جراحی تنها در زمینه کنترل دیابت در افراد بسیار چاق تجویز می شود.
دیابت با جراحی درمان نمی‌شود
دکتر کارون شاه ابراهیمی گفت: عمل جراحی تنها در دیابتی های بسیار چاق کاربرد داشته، زیرا با کاهش وزن این افراد پس از عمل جراحی، مقاومت به انسولین نیز کمتر شده و در پی آن کنترل قند راحت تر صورت می گیرد. وی عنوان کرد: در این عمل بخشی از روده بریده و به مجاری پایین تر وصل می شود تا از این طریق غذا به جای جذب بیشتر دفع شود. وی خاطر نشان کرد: انجام این عمل در افرادی که دیابت خفیف دارند در مواردی نیز می تواند موجب بهبودی بیماری آنها شود، اما این عمل در همه دیابتی ها قابل انجام نیست و جنبه درمانی هم ندارد و فقط به کنترل بیماری کمک می کند.

این فوق تخصص غدد با اشاره به سابقه 15 ساله این عمل در ایران عنوان کرد: این نوع عمل جراحی از مدتها پیش در کشور انجام می شده، اما تبلیغاتی در خصوص آن صورت نگرفته است. وی هزینه این نوع عمل در ایران را نسبت به سایر کشورها پایین تر عنوان کرد و افزود: متاسفانه برخی افراد با فریب تبلیغات ماهواره ای که کذب است، به کشورهای دیگر سفر کرده و هزینه ای چند برابری را پرداخت کرده و بدون نتیجه بازمی گردند. وی راهکار کنترل دیابت در مرحله نخست را استفاده از قرص های خوراکی و در مراحل شدیدتر تزریق انسولین عنوان و اظهار کرد: در کنار این دو کار دیابتی های باید تحت نظر پزشک رژیم غذایی مناسب داشته و از خوردن برخی مواد اجتناب کنند.
مرجع : ایسنا