به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۰۸:۴۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۸ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۵۲۸۷۷

دولت کشور را به عرصه بین‌الملل بازگرداند

گروه سياسي: دبیرکل حزب سبز در ارزیابی عملکرد دولت در عرصه سیاست داخلی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک میان احزاب و وزارت کشور اظهار کرد: با وجود اینکه احزاب یکی از نهادهای مهم برای مشارکت مردم در فرآیندهای سیاسی کشور به شمار می‌روند احساس می‌شود که از آن‌ها در مسیرهای تصمیم‌سازی استفاده نمی‌شود و بیشتر نقش زینت‌المجالس را ایفا می‌کنند.
دولت کشور را به عرصه بین‌الملل بازگرداند
حسین کنعانی مقدم با اشاره به عملکرد یکساله دولت یازدهم به ارزیابی کارنامه دولت در یک سال نخست خود پرداخت و خاطرنشان کرد: تقویم یک ساله دولت در شش حوزه سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصادی،‌ فرهنگی، اجتماعی و مسائل منطقه‌ای قابل ارزیابی است.وی با اشاره به عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی با تاکید بر اینکه عملکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در مذاکرت 1+5 عملکرد موفقی بوده است، اظهار کرد: در این دولت شاهد تنش‌زدایی نسبت به جمهوری اسلامی و بازگشت قدرتمندانه جمهوری اسلامی به عرصه بین‌المللی از موضع قدرت بوده‌ایم.

این فعال سیاسی همچنین با بیان اینکه در حوزه سیاست داخلی شاهد هماهنگی خوبی میان قوای سه گانه کشور بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: ما طی یک سال گذشته در حوزه سیاست داخلی دولت بسیار آرامی داشته‌ایم. ما طی این مدت نه تنها شاهد تنش داخلی نبودیم بلکه به سمت آرامش و برقراری امنیت در جامعه و کاهش دلهره و اضطراب رفته‌ایم.دبیرکل حزب سبز در ادامه با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه احزاب به برگزاری جلسات مشترک میان احزاب و گروه‌های سیاسی و دولت اشاره کرد و گفت: متاسفانه با وجود برگزاری جلسات بسیاری که میان احزاب و گروه‌های سیاسی و وزارت کشور انجام می‌شود احساس می‌شود که دولت در به صحنه کشاندن احزاب موفق نبوده و هیچ‌گاه از جبهه‌های سیاسی در مسیر تصمیم‌سازی‌های سیاسی کشور استفاده نمی‌شود.

کنعانی مقدم با بیان اینکه احزاب بیشتر به عنوان زینت‌المجالس در جلسات حضور دارند، اضافه کرد:‌ احزاب یکی از نهادهای مهم در مشارکت مردم در فرآیندهای سیاسی کشور از جمله انتخابات به شمار می‌آیند. که متاسفانه در مورد آن‌ها شاهد حرکتی آهسته‌ای از سوی دولت بوده‌ایم که شتاب لازم را نداشته است.وی با اشاره به عملکرد دولت در حوزه اقتصادی نیز گفت:‌ دولت در مورد مباحث اقتصادی مقدماتی را تهیه کرده است و تحلیل خود را از وقایع اقتصادی آغاز کرده است. دولت رویکرد قانون‌مداری براساس قوانین و سیاست‌های ابلاغی در تنظیم برنامه‌های خود به روش علمی داشته است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه تاثیر مسائل اقتصادی در طولانی مدت قابل مشاهده است، اظهار کرد:‌ در طی یک سال گذشته ما شاهد فضای آرامی بوده‌ایم که ممکن است دلیل آن رکود بوده باشد. چنانچه دولت از رکود خارج شود و با کاهش تورم رونق در اقتصاد ایجاد کند ما می‌توانیم منتظر نتایج خوبی در این عرصه باشیم.وی در ادامه با بیان اینکه دولت تاکنون نقشه راه مشخصی برای عبور از معضلات فرهنگی کشور نداشته است به عملکرد دولت در عرصه فرهنگی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه نقشه فرهنگی کشور از سوی مقام معظم رهبری تبیین شده است ما هنوز شاهد عملکردی انقلابی از سوی دولت در این زمینه نبوده‌ایم. گرچه رویکرد دولت در مسیر حل مشکلات و تنش‌های فرهنگی جامعه بوده است اما تاکنون اتفاق خاصی را شاهد نبودیم و بیشتر مشاهده کرده‌ایم که دولت در جهت فرار از معضلات تلاش کرده است.

دبیرکل حزب سبز همچنین با بیان اینکه در حوزه مسایل اجتماعی جامعه ما جامعه‌ای رو به رشد و توسعه است، به معضلات اجتماعی جامعه اشاره کرد و گفت:‌ جامعه ما امروز با معضلاتی از جمله بیکاری نخبگان مواجه است. امروز توقع ما از دولت با توجه به رای بالایی که نزد مردم کسب کرده است این است که از نخبگان هرچه بیشتر استفاده کند و در گزینش مدیران خود جناح‌بندی‌های سیاسی را کنار بگذارد چرا که در غیر اینصورت ممکن است بخشی از جامعه که به او رای داده‌اند را از دست بدهد.این فعال سیاسی ششمین حوزه عملکرد دولت را حوزه مسائل منطقه‌ای دانست و با اشاره به مشکلات، تحریم‌ها و حضور گروه‌های تروریستی در منطقه خاطرنشان کرد: امروز ما شاهد تحریم‌ها، تهدیدها، حضور گروه‌های تکفیری و همچنین تحقیر جمهوری اسلامی ایران به واسطه پیشرفت‌های چشمگیر در عرصه علمی، فناوری، به ویژه فناوری هسته‌ای از سوی مجامع بین‌المللی هستیم.

کنعانی مقدم با تاکید بر اینکه مساله فلسطین، سوریه و لبنان از مسائل ویژه منطقه‌ای برای ما محسوب می‌شود، ادامه داد: به نظر می‌رسد که ما در مورد موضوعات منطقه‌ای بیشتر جنبه ناظر داریم تا بازیگر اصلی صحنه. آن گونه که مشاهده می‌کنیم به جز مواردی مانند سوریه، لبنان و فلسطین که مقاومت شکل گرفته است و ما بازیگر اصلی هستیم در مورد سایر مسایل ما بیشتر نقش ناظر داریم. به همین جهت دولت باید فکری اساسی در مورد موضوعات منطقه‌ای داشته باشد و تلاش کند که جایگاه ایران در معادلات منطقه‌ای را تحکیم بخشد و اجازه ندهد که کشورهایی همچون چین و روسیه بخواهند به نیابت از ایران در منطقه وارد صحنه شوند.

دبیرکل حزب سبز همچنین با اشاره نامگذاری سال 93 با عنوان اقتصاد و فرهنگ از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مسایل پیش روی کشور مسایل مربوط به مباحث اقتصادی و فرهنگی است. در حوزه فرهنگ، سیاست‌های ابلاغی کاملا مشخص است و در حوزه اقتصاد نیز نقشه راه روشن و واضح است و ما باید به دنبال شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی باشیم. وی در پایان گفت:‌ اگر دولت بازوان خود را در دو محور اقتصاد و فرهنگ به کار بگیرد ما در آینده شاهد موفقیت‌های روزافزون دولت و عبور از بحران‌های مختلف خواهیم بود.
مرجع : ايسنا