کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درخواست انتقال آب كارون به زاينده‌رود با تونل!

تجمع اصفهانی‌ها در زاینده‌رود و يك نكته

8 شهريور 1393 ساعت 13:18

گروه جامعه: جمعی از شهروندان اصفهانی در اعتراض به خشکی زاینده رود در بستر خشک این رود تجمع کردند و خواستار بازگرداندن آب به زاینده رود شدند.


چند هزار اصفهانی عصر روز گذشته با در دست داشتن پلاکاردهای «ما فقط آب می‌خواهیم» و «زاینده رود ما کو؟» از مسئولان استان و رئیس‌جمهوری خواستند تا زاینده‌رود را دوباره احیا کند. این دومین باری است که آنها در اعتراض به خشکی زاینده‌رود در این محل تجمع می‌کنند. دو‌ سال پیش هم زاینده‌رود، شاهد تجمع معترضان بود. آن زمان بیشتر معترضان کشاورزانی بودند که به‌دلیل خشکی زاینده‌رود، کشاورزی‌شان بی‌رونق شده بود.

در سال‌های اخیر ایجاد خشکسالی و افزایش مصرف در حوضه آبی زاینده‌رود سبب خشک شدن این رودخانه در منطقه اصفهان و پایین دست و نیز خشکی تالاب گاوخونی شده است. زاینده‌رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران به طول ٢٠٠ کیلومتر است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به‌ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران پس از گذر از شهر اصفهان به سمت شرق پیش می‌رود و درنهایت به تالاب بین‌المللی گاوخونی می‌ریزد. این رودخانه در سال‌های اخیر تحت‌تأثیر تغییرات اقلیمی دچار خشکسالی شده و به علت سوء مدیریت روند رو به کاهشی را طی کرده به گونه‌ای که در محدوده شهر اصفهان به‌صورت کامل خشک شده است.

نكته:
در خبر مخابره شده توسط برخي سايت هاي خبري، آمده است: موضوع خشکسالی و مشکلات حوضه زاینده‌رود دوشنبه گذشته در نشست شورای اداری استان اصفهان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، تجارت و معدن و ورزش و جمعی از مسئولان کشوری و استانی بررسی و وعده داده شد تا مشکل آب زاینده رود حل شود، عملیات تونل گلاب ٢ ادامه پیدا کند!

اگر اين خبر صحيح باشد عملا معاون اول رييس جمهوري، قول و وعده‌اي مخالف رييس بالاتري خود (حسن روحاني) و حتي مصوبه وزارت نيرو به مردم شريف اصفهان داده است. وزارت نيرو رسما انتقال آب با تونل (طرح گلاب 2 و بهشت آباد) را غيركارشناسي اعلام و آن را تصويب كرده است. رييس جمهور نيز رسما در اهواز و شهركرد به مردم خوزستان و چهارمحال بختياري اعلام كرد: برداشت آب از سرشاخه هاي كارون (زاگرس) فقط براي تامين آب آشاميدني ديگر استان‌ها و فقط با لوله صورت خواهد گرفت و انتقال آب از طريق تونل براي مصارف كشاورزي و غير شرب، به هيچ وجه انجام نخواهد شد.

حال فارغ از همه مسائل (مخالفت و اعتراض هايي از نوع ديروز اصفهان كه قبلا در اهواز و شهركرد عليه انتقال آب از سرشاخه هاي كارون توسط تونل  برگزار شد و همچنين نتايج فاجعه بار محيط زيستي اين طرح در صورت اجرا براي مناطق پايين دست كارون) فقط   آقاي اسحاق جهانگيري بايد پاسخگو باشد اگر خبر مذكور صحت داشته باشد؛ پس اين چه دولتي است كه رييسش يك حرف مي زند، وزارت نيرويش يك چيز را تصويب مي كند و معاون رييس جمهورش وعده اي كاملا مخالف مي دهد؛ انگار ايشان، معاون اول رييس‌جمهور و دولت ديگري است!


کد مطلب: 52918

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/52918/تجمع-اصفهانی-ها-زاینده-رود-يك-نكته

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir