به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۸ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب : ۵۲۹۶۴

کتابخوانی حتي کمتر از زمان ناصرالدین‌شاه!

گروه فرهنگ و ادب: در نشست معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران این معاونت که شنبه هشتم شهریور برگزار شد، مدیر خانه کتاب وضعیت کتاب را در وضعیت هشدار خواند و گفت: شاخص‌ها و نشانه‌های وضعیت کتاب در کشور در وضعیت هشدار است، در نتیجه تحول‌خواهی حتی به صورت ضربتی امری ضروری است. تلاش ما این بوده که چشم را بر مطالبات حاشیه‌ای ببندیم و با نگاه به شاخص‌های خطرناک شمارگان کتاب که بین 200 تا 1000 نسخه است به مسائل اصلی بپردازیم. شاخص‌های کتاب‌خوانی از زمان ناصرالدین‌شاه هم کمتر است.
کتابخوانی حتي کمتر از زمان ناصرالدین‌شاه!
نجفعلی میرزایی همچنین تأکید کرد: مطالعات علمی درست در زمینه کتاب کم است و باید در این زمینه کار جدی انجام شود. میرزایی گفت: خانه کتاب هیچ گاه منکر تلاش‌ها و موفقیت‌های تیم سابق نبوده اما وضعیت کتاب ایران و نقد کتاب در وضعیت ناموفقی بوده؛ ولی این ممکن است به دلیل ناکارآمدی تیم پیشین نبوده باشد و شرایط دیگری دخیل بوده باشد. مدیر خانه کتاب افزود: وضعیت نقد کتاب در ایران اسف‌بار است و در واقع کتاب در کشور نقد نمی‌شود و این جزو وظایف خانه کتاب است که در این زمینه برنامه‌ای را پیش بگیرد.

محمودرضا برازش - مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - هم از برگزاری جشنواره صنعت چاپ خبر داد و گفت: 22 شهریورماه این جشنواره با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار می‌شود. همچنین نمایشگاهی از توانمندی‌های چاپ کشور برگزار می‌شود. علی شجاعی صائین - مدیر دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی (اداره کتاب) - نیز از اجرای کامل مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در فروردین 89 خبر داد و گفت: برای اجرای این قانون باید بخش سلبی و ایجابی را با هم دید. ما این دغدغه را داریم که اجحافی به اثری که حق چاپ دارد نکنیم، همچنین نمی‌خواهیم برخلاف قانون چاپ شود. ما همچنین تلاش می‌کنیم زمان‌بندی مجوز‌ها به بازه یک‌ماهه برسد. همچنین اعطای مجوز با وجود هیأت نظارت در بخش کودک و نوجوان با دوری از سلایق امکان‌پذیر شود.

او ادامه داد: ما در حال مکتوب کردن ضوابطیم که این ضوابط را به شهرستان‌ها و گروه‌های بررسی بدهیم و با ارتقای سطح کارشناسی بررس‌ها و افزایش تعداد آن‌ها، کیفیت بررسی را بیشتر کنیم. او اضافه کرد: در بخش بزرگسال ما با میانگین 25 روزه به کتاب‌ها پاسخ می‌گوییم و در بخش کودک و نوجوان کتاب‌ها با میانگین 10 روزه مجوز می‌گیرند و هیچ کتابی در حوزه کودک و نوجوان نیست که بیش از 15 روز معطل شود. شجاعی صائین از افزایش 20 درصدی اعلام وصول عنوان کتاب‌های چاپ‌شده در هفت ماه گذشته خبر داد و گفت: از بهمن تا مرداد که بنده مسئولیت اداره کتاب را داشته‌ام مجوز 29 هزار و 66 عنوان کتاب صادر شده است.

مدیر اداره کتاب همچنین گفت: ما تلاش کرده‌ایم با افزایش دوره اعتبار پروانه نشرها نیاز به مراجعه ناشران را کم کنیم. او افزود: پیش از این تنها 500 ناشر امکان ثبت الکترونیک آثارشان را داشتند که به زودی این عنوان به 1500 ناشر می‌رسد. شجاعی صائین همچنین گفت: آیین‌نامه صدور پروانه نشر با اتاق فکری از ناشران و مدیران فرهنگی بازنگری شده‌ است. همچنین آسیب‌شناسی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست اجراست که نتیجه در نهایت به شورای انقلاب فرهنگی ارسال خواهد شد. امیرمسعود شهرام‌نیا - مدیر موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی - هم درباره استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و بخش خصوصی گفت: ما تلاش کرده‌ایم در برگزاری نمایشگاه‌ها از ظرفیت بخش خصوصی استفاده زیادی بشود. همچنین دبیرخانه دائمی نمایشگاه کتاب در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی فعال شده که مسئولیت برنامه‌ریزی نمایشگاه بر عهده آن است. همچنین محوریت برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ دیگری چون نمایشگاه قرآن کریم، نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و نمایشگاه مطبوعات بر عهده این موسسه است.

او همچنین گفت: با توجه به ناکارآمدی شبکه توزیع کتاب در کشور برگزاری نمایشگاه‌های استانی بسیار اهمیت دارد و ما تلاش کرده‌ایم در برپایی این نمایشگاه‌ها بازنگری کنیم. همچنین در برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی خارج از کشور این بازنگری انجام خواهد شد. در ادامه علی‌اصغر سیدآبادی - مدیر دفتر مطالعات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - درباره این دفتر گفت: این دفتر پیش از این با همین اسم فعالیت دیگری داشته اما اکنون سه گروه دارد که شامل آموزش و پژوهش، طرح و برنامه و نظارت و ارزشیابی می‌شود و در واقع جنس کار آن نظارت و ارزشیابی سیاست‌ها و عملکردهای معاونت فرهنگی است و استخراج و چالش‌های حوزه نشر به این بخش واگذار شده است.

او همچنین از طرح‌هایی چون طرح انتخاب روستاهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران خبر داد و گفت: یکی از فعالیت‌های ما طرح حمایت از کتاب ایران در بازارهای جهانی است. در ادامه مهدی قزلی - مدیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی - عنوان کرد: دو ماه و نیم است که من این مسئولیت را دارم و این بنیاد به دلیل تغییراتی که در ساختارش ایجاد شده در رکود بوده اما با هیأت امنایی که برای آن ایجاد شده شروع خوبی خواهد داشت. او ادامه داد: جایزه ادبی جلال، پروین و شعر فجر به این بنیاد سپرده شده و مهمترین اولویت ما برگزاری این جوایز است که تدوین آیین‌نامه جایزه جلال برای شفاف‌شدن و تخصصی شدن آن یکی از برنامه‌های ماست. همچنین برنامه‌هایی چون شب‌های شعر و سفرهای فرهنگی را در دست اجرا داریم.
مرجع : ایسنا