به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۵۳۰۶۱

وزارت نفت در صادرات برق شریک می‌شود

گروه اقتصادی: وزارت نفت با تامین گاز مورد نیاز نیروگاه ها با سرمایه گذاران در صادرات برق شریک می شود.
وزارت نفت در صادرات برق شریک می‌شود
به منظورتحقق بند ١٣سیاست های اقتصاد مقاومتی، تنوع بخشی به روش های صادرات گاز و افزایش صادرات برق، وزارت نفت در زمینه تامین گاز مورد نیاز برای تولید و صادرات برق آعلام آمادگی کرد. وزارت نفت در اطلاعیه ای در زمینه تامین گاز مورد نیاز برای تولید و صادرات برق به منظور تحقق بند ١٣سیاستهای اقتصاد مقاومتی اعلام آمادگی کرد.

بر اساس این اطلاعیه،وزارت نفت (از طریق شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران حسب مورد) مسئولیت تامین گاز مورد نیازرا برای تولید برق با هدف صادرات به مقدار و در نقطه مورد توافق بر عهده خواهد گرفت و گاز مورد نیاز را به عنوان آورده شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران به عنوان سرمایه‌گذار تحویل خواهد داد. بر این اساس، کلیه مسئولیت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری برای تبدیل گاز به برق با راندمان حرارتی مورد توافق، کسب مجوزهای لازم برای احداث نیروگاه، تاسیسات لازم برای انتقال و صادرات برق و نیز بازاریابی برق تولیدی در کشور هدف و همچنین مسئولیت تامین منابع مالی برای احداث نیروگاه (اعم از بخش فاینانس و نیزآورده نقدی) با سرمایه گذار خواهد بود.

برق تولیدی به ترتیب تعریف شده متعلق به مشارکتی متشکل از شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران و سرمایه گذار به نسبت آورده هریک خواهد بود و قرارداد نهایی برای صادرات برق ،توسط مشارکت امضا خواهد شد. براساس این اطلاعیه، سهم سرمایه گذار از قیمت فروش صادراتی برق،متناسب با قیمت فروش برق در هر بازار هدف،عبارت از هزینه تبدیل انرژی(Energy conversion Fee) و هزینه های انتقال و بازاریابی به علاوه سود متعارف بوده و مابه التفاوت این مبلغ با قیمت فروش صادراتی برق در هر مورد،سهم طرف دیگر مشارکت یعنی شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران خواهد بود.رعایت مفاد قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص تحویل سوخت غیر یارانه ای برای تولید و صادرات برق الزامی است.

بر پایه این اطلاعیه و بر مبنای اصول ذکر شده ، ابتدا با هر متقاضی صاحب صلاحیت ، موافقتنامه ای برای مدت اعتبار مشخص ،مشتمل بر تعیین محل عمومی احداث نیروگاه،ظرفیت پیشنهادی نیروگاه و مقدار انرژی الکتریکی برآورد شده برای صادرات،راندمان حرارتی نیروگاه،مشخص کردن بازار هدف،هزینه تبدیل انرژی به امضا خواهد رسید و پس از آن ،سرمایه گذار می تواند بر مبنای موافقتنامه مبادله شده، نسبت به اخذ مجوزهای لازم ،شروع سرمایه گذاری،بازاریابی و انجام مذاکرات لازم برای عقد قرارداد صادرات برق اقدام کند.

متقاضیان باید دارای تجربه در امر تولید برق بوده و نیز توانایی کافی برای تامین آورده نقدی برای احداث نیروگاه متناسب با ظرفیت درخواستی را به تشخیص وزارت نفت دارا باشند. همچنین سرمایه گذار باید برای اجرای طرح و عملیات تبعی پس از آن برای صادرات برق،شرکتی را با سرمایه گذاری خود تاسیس کند. این شرکت به ترتیبی که جزئیات آن با شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران توافق خواهد شد، مسئولیت امور یادشده بالا را از طرف سرمایه گذار بر عهده خواهد گرفت. بر اساس این گزارش ،موارد یادشده بالا برای اشخاصی که در حال حاضر دارای نیروگاه بوده و مایل به صادرات برق هستند،نیز قابل اجراست.

بر اساس اعلام وزارت نفت علاقمندان اعم از شرکت های ایرانی و خارجی می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از تاریخ ٢٢ شهریور ١٣٩٣ (شنبه ) به شرکت ملی گاز ایران مراجعه کنند. علاقمندان همچنین باید تقاضاهای خود را به مرجع یادشده ارائه کنند و در صورتی که برای یک بازار هدف، پیشنهادهایی بیش از برآورد تقاضای برق در آن بازار دریافت شود،از میان پیشنهادهای دریافتی ارجحیت با پیشنهادهای شرکت توانمند تر و بویژه پیشنهادهای دارای توجیه اقتصادی بهتر خواهدبود.
مرجع : ایسنا