به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۵۳۰۷۰

افزايش 2برابري نرخ خودرو در چندسال اخير

گروه اقتصادي: به نظر می رسد تحریک مردم به نخریدن خودرو به بهانه های کاهش قیمت با هدف ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور انجام می شود و قابلیت پیگیری قانونی را دارد.
افزايش 2برابري نرخ خودرو در چندسال اخير
 قاسم ناصری کارشناس صنعت خودرو گفت: متاسفانه این روزها موضوع قیمت خودرو به بحثی برای برخی افراد تبدیل شده و این عزیزان قصد دارند با سوء استفاده از این موضوع بهره برداری تبلیغاتی به نفع خود کنند. وی افزود: طی سالهای 80 تا 93 قیمت تمام اقلام به صورت میانگین حدود 11 برابر افزایش یافته است در حالی که قیمت خودرو فقط 2.2 برابر افزایش یافته و این در مقایسه با سایر افزایش قیمتها رقم ناچیزی است این در حالیست که این افراد دلسوز تا کنون هیچ اشاره ای به سایر افزایش قیمتها نکرده اند.

ناصری تصریح کرد: اینکه عنوان می شود قدرت خرید مردم در خصوص خودرو پایین آمده است به نظر صحیح نیست چون در سال 1374 پایه حقوق یک کارگر 9 هزار تومان و قیمت یک دستگاه پراید در همان سال پنج میلیون و یکصد هزار تومان بود یعنی یک کارگر چنانچه تمام حقوق خود را پس انداز میکرد بعد از حدود 555 ماه میتوانست یک دستگاه پراید بخرد ولی در سال 93 پایه حقوق یک کارگر حدود 700 هزار تومان است و اگر قیمت پراید را 20 میلیون در نظر بگیریم یک کارگر چنانچه تمام حقوق خود را پس انداز کند بعد از 29 ماه میتواند یکدستگاه پراید بخرد این نشان دهنده آن است که قیمت خودرو آنگونه که عنوان میشود افزایش نیافته است.

وی افزود: بررسی این موضوع در خصوص سایر اقلام ضروری زندگی پاسخ دیگری را در بر خواهد داشت ولی متاسفانه هیچ مسئولی تا کنون به آن نپرداخته است، هیچ مسئولی تا کنون نگفته که یک متر آپارتمان در پایین ترین نقطه شهر در سه سال گذشته حدود 3 برابر افزایش قیمت داشته و یا قیمت یک دستگاه کولر آبی در 10 سال گذشته بیش از 20 برابر افزایش داشته است.

این کارشناس صنعت خودرو خاطر نشان کرد: این روزها شاهد آن هستیم برخی افراد با نظرهای غیر کارشناسانه وعده کاهش قیمت 15 تا 20 درصدی خودرو را میدهند و مردم را به نخریدن خودرو ترغیب مینمایند که به نظر میرسد تحریک مردم به نخریدن خودرو به بهانه های کاهش قیمت با هدف ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور و ورشکسته کردن صنعت خودرو انجام می شود و قابلیت پیگیری قانونی را دارد.

وی افزود: چرا تا کنون هیچ مسئولی به افزایش قیمت چند برابری مواد اولیه مورد نیاز خودروسازی اشاره ای نکرده و فقط افزایش قیمت محصول نهایی را مورد نقد قرار میدهند، مگر میتوان مواد اولیه را گران خرید و با نهاده های گران قیمت محصول تولید کرد و با قیمت ارزان فروخت، در کجای دنیا اینگونه است. وی در پایان افزود: بر صنعت خودرو کشور نقدهای بسیاری وارد است ولی نباید با نادیده گرفتن واقعیت ها زمینه نابودی این صنعت بزرگ را که موتور محرک سایر صنایع میباشد را نابود کرد.
مرجع : ايلنا

دلسوز ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۸:۲۴
والله چی بگم خدا میدونه تو دوران این اقای دولت پاک چه به سر این مملکت اومده . کی میخواد جوابگو باشه نمیدونم . اقتصاد ، سیاست ، صنعت و .... از بین رفت . (249306)