به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۸:۳۵
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۵۳۱۲۲

جاسوس معروف شوروی در آمریکا درگذشت

گروه بین الملل: جان واکر، افسر سابق نیروی دریایی آمریکا که در دوران جنگ سرد برای اتحاد جماهیر شوروی سابق جاسوسی می‌کرد، در سن ۷۷ سالگی در بیمارستان زندانی در آمریکا درگذشت. او از سال ۱۹۸۵ در زندان بود.
جاسوس معروف شوروی در آمریکا درگذشت
جان واکر به علت فاش کردن کدهای ارتش آمریکا و ارسال آنها به ماموران امنیتی مسکو در زمان اتحاد جماهیر شوروی، محاکمه و به حبس ابد محکوم شده بود. واکر بعد از بازنشسته شدن از نیروی دریایی با استفاده از فرزند، برادر و یکی از دوستانش تلاش کرده بود که همچنان به جاسوسی برای مسکو ادامه دهد. این سه نفر هم بعدا بازداشت و روانه زندان شدند. از آنچه جان واکر در مدت فعالیت خود از اطلاعات سری ارتش آمریکا برای اتحاد جماهیر شوروی سابق ارسال کرده بود، به عنوان یکی از بزرگترین و گسترده‌ترین عملیات جاسوسی تاریخ نظامی آمریکا یاد می‌شود.

واکر در سال ۱۹۸۵ اتهامات خود را در دادگاه پذیرفت به شرط این که پسرش به مجازات کمتری محکوم شود؛ دادگاه واکر را به حبس ابد و پسرش را به ۱۵ سال حبس محکوم کرد. پسر او در سال ۲۰۰۰ از زندان آزاد شد. فعالیت های جاسوسی جان واکر از سال ۱۹۶۷ آغاز شد، زمانی که او به سفارت اتحاد جماهیر شوروی در واشنگتن مراجعه کرد و پیشنهاد داد می‌تواند به صورت مداوم کدهای سری نیروی دریایی را در اختیار آنها بگذارد. ماموران امنیتی و اطلاعاتی اتحاد جماهیر شوروی سابق در آن سالها با استفاده از کدهایی که واکر در اختیارشان قرار می‌داد توانستند هزاران پیام سری نیروی دریایی آمریکا را بخوانند. بازپرسان در زمان دستگیری واکر گفته بودند او اواخر از روی "طمع" به همکاری خود ادامه می داد و دیگر "انگیزه عقیدتی" نداشت. علت مرگ وی هنوز رسما اعلام نشده است.
مرجع : بی بی سی