به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب : ۵۳۳۴۱
مسئولان اصفهانی درباره زاینده‌رود دروغ می‌گویند

آب کارون و پول نفت قربانی چه چيزي شوند؟

گروه جامعه: دکتر مهدی قميشی در گردهمایی اعضای سازمان مشارکت های اجتماعی – فرهنگی استان خوزستان "سما" با عنوان " نگاهی انتقادی به طرح های انتقال آب و چالش های مرتبط با آن " حضور یافت و به بیان دیدگاه های خود در این خصوص پرداخت.
وضع كنوني رود كارون!
وضع كنوني رود كارون!
استاد نمونه کشوری با اشاره به طرح های انتقال آب از کارون و دز خاطر نشان کرد که در حال حاضر آب از سرشاخه های کارون و دز توسط 4 تونل به زاینده رود هدایت شده و یا در آینده خواهد شد. وی تونل های کوهرنگ 1 وکوهرنگ 2 را از تونل هایی دانست که آب را به زاینده رود منتقل می کنند و اظهار داشت که عملیات اجرایی تونل کوهرنگ 3 نیز از سال 1377 آغاز شده است و در آینده به بهره برداری می رسد که 300 میلیون متر مکعب آب توسط آن منتقل می شود.

دکتر مهدی قميشی تونل چشمه ی لنگان با هدف تامین 195 میلیون متر مکعب آب جهت مصارف شرب، صنعت و کشاورزی اصفهان و شهرهای حاشیه ی کویر، تونل انتقال آب به شهرهای قم و کاشان، انتقال آب به رفسنجان و طرح تونل بهشت آباد به طول تقریبی 65 کیلومتر را از طرح های دیگر انتقال آب ذکر کرد و گفت: برای انتقال آب بین حوزه ای لازم است تا یکسری مبانی رعایت شود. اول اینکه باید اطمینان حاصل شود که در مبدا آب مازاد وجود دارد و از سوی دیگر تمامی روش های مدیریتی صحیح برای تامین آب نیز در مناطق مقصد اجرا شده باشد که هیچ کدام از این موارد در بحث انتقال آب کارون به زاینده رود رعایت نشده است.

وی افزود: با انتقال آب از کارون به زاینده رود عطش آب در اصفهان برطرف نمی شود و آقايان تا تمام زمین های کشاورزی خود را قابل کشت نكنند دست بردار نیستند! این درست نیست که آب های مورد استفاده برای کشاورزی را در استان خوزستان کاهش دهیم تا کشاورزی در بالادست اتفاق بیفتد. در طرح های انتقال آب کارون نیاز زیست محیطی رودخانه های پایین دست در نظر گرفته نشده است همچنین این انتقال آب به مشکل تالاب های استان خوزستان دامن خواهد زد و سبب خشک شدن آنها مي‌شود. از سوی دیگر نخیلات را تحت تاثیر قرار خواهد داد و سبب خشک شدن آبهای زیر زمینی نیز خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه مقدار آب موجود در کشور، آب لازم برای زمین های کشاورزی را فراهم نمی کند اظهار داشت که باید با مدیریت صحیح از آب بهره برداری مناسب کرد. ما در استان خوزستان 3/2 میلیون هکتار زمین قابل کشت داریم و اگر بخواهیم تمامی آنها را کشت کنیم با حداقل 10 میلیارد متر مکعب کمبود آب مواجه هستیم! همچنین برای اجرای طرح 550 هزار هکتاری مصوب سفر مقام معظم رهبری اگر تمامی آّبهایی که در قالب رودخانه های دز، کارون، کرخه و شاهوار وارد خوزستان می شود را جمع آوری کنیم باز هم با کمبود آب برای اجرای این طرح مواجه هستیم.

دکتر قمیشی در پایان با اشاره به طرح تونل بهشت آباد خاطر نشان کرد که علی رغم اینکه آب کارون توسط این طرح منتقل می شود با توجه به هزینه های بسیار بالای اجرای آن، باید نفت خوزستان هم خرج اجرایی شدن این طرح شود، چرا باید توسعه در کشور به خاطر انتقال آب به زاینده رود عقب بیفتد؟!

گفتنی است برگزاری این گردهمایی اولین برنامه از سری برنامه های سما "سازمان مشارکت های اجتماعی – فرهنگی استان خوزستان" بود و این سازمان مردم نهاد در نظر دارد برنامه های گسترده ای در حوزه های اجتماعی و فرهنگی، با هدف مشارکت بیشتر مردم خوزستان در عرصه های هم اندیشی وحضور در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی برگزار کند.

مسئولان اصفهانی درباره خشکی زاینده‌رود دروغ می‌گویند
در همین راستا، سید سعید زمانیان، نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با «تابناک» به بررسی موضوع کم آبی استان اصفهان و خشکی زاینده‌رود پرداخته است. وی در آغاز پیرامون علت اصلی خشکی زاینده رود گفت: تغییر اقلیم، عدم بارش برف و خشکسالی شش سال اخیر در کشور، باعث خشک شدن زاینده رود است، ولی در این ارتباط باید چند نکته را یادآور شوم؛ نخست اینکه مدیریت سد زاینده رود از صفر تا صد در اختیار استان اصفهان است. خروجی سد زاینده رود در سد تنظیمی هرچه قدر است، به خاطر زایش‌ها در حاشیه زاینده رود در چهار محال بختیاری یک متر و نیم در ارتفاع بیشتر به استان اصفهان انتقال داده می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: ما این موضوع را به مسئولین کشوری ‌نشان داده‌ایم. این حرف‌ها که این آقایان می‌زنند، مبنی بر زیاد استفاده کردن از آب در چهار‌ محال‌ و بختیاری دروغ است. دلیل خشکی زاینده‌‌رود، سو‌ءمدیریت و توسعه نامتوازن در سال‌های گذشته بوده است. زمانیان گفت: کارخانه‌های فولاد، ورق، پتروشیمی، پالایشگاه و ذوب آهن خورنده آب هستند. باید مردم اصفهان بدانند که کلا در استان چهار‌محال‌وبختیاری از صفر تا صد آب زاینده رود در زمستان 3 درصد و در تابستان‌ها ۷ درصد استفاده می‌شود. هم‌اکنون اکثر قریب به اتفاق روستا‌های ما فاقد آب شرب است. ۲۴۰ روستا را با تانکر آب می‌دهیم. خود شهرکرد مشکل آب شرب دارد. مسئولان اصفهان فرافکنی و دروغ‌پردازی می‌کنند.

وی پیرامون کمبود آب شرب در اصفهان بیان داشت: مسئولان در اصفهان شایعه پراکنی و دروغ می‌گویند. هیچ موقع کسی نگفته ‌آب شرب برای کسی تأمین نشود. ما گفته‌ایم باید آب شرب همه تأمین شود، ولی جلو‌ زیاد‌ه‌خواهی‌ها و تغییر بستر رودخانه می‌ایستیم. باید بررسی کنید چقدر به ذوب‌آهن، فولاد، پتروشیمی و کارخانه‌های دیگر آب داده‌اند. سد تنظیمی چم آسمان پر آب است و هیچ مشکلی ندارد. چه اتفاقی می‌افتد از چم آسمان همه این آب تمام می‌شود. من همین جا همه مسئولان را دعوت می‌کنم از این محل دیدن کنند. این‌ها دروغ‌پردازی می‌کنند.

وی در ادامه پیرامون سوء‌مدیریت در گذشته گفت: توسعه نامتوازن در کشور در زمان‌های گذشته وجود داشته است. چه کسی گفته است ذوب آهن، فولاد و همه کارخانه‌ها در اصفهان باشند. شما آب فولاد را قطع کنید. مردم باید بدانند، ‌این کارخانه‌ها چقدر آب مصرف می‌کنند. پرسش این است که سهامداران شرکت‌های که در مورد زاینده‌رود کار می‌کنند، چه کسانی هستند. چه کسانی این پروژه‌ها را خلاف کلید زدند؟

زمانیان گفت: یکی دیگر از موضوعات کشت غرقابی برنج است. برنج بیشترین آب را می‌خواهد. توزیع ناعادلانه صنایع در سال‌های گذشته در استان اصفهان، باعث خشکی زاینده‌رود شده است؛ افزون بر اینکه استاندار و رئیس شورای اصفهان قبلا در سطح بالای وزارت نیرو بوده‌اند. همه قریب به اتفاق مسئولین استان اصفهان مسئولین وزارت‌خانه‌های مختلف بوده‌اند و می‌دانند دلیل چیست!

وی در ارتباط با تونل گلاب ۲ یا بهشت آباد گفت: این پروژه بدبختی استان اصفهان را در پی دارد. این‌ها به مردم دروغ می‌گویند. نزدیک به ۸۰ هزار تن از مردم اصفهان در حاشیه زاینده‌رود از حد فاصل چم نار تا باغ بهادران آواره می‌شوند. این‌ها دارند در پروژه گلاب ۲ بستر رودخانه را تغییر می‌دهند و به مردم اصفهان دروغ می‌گویند. این‌ها می‌خواهند بستر رودخانه را تغییر بدهند و زاینده رود را به طرف نجف‌آباد و تیران منحرف کنند. این خیانت به امنیت و منافع ملی کشور است.

این نماینده مجلس در پایان تأکید کرد: استان چهارمحال سه تا پنج ماه در تابستان بهره‌برداری از آب به میزان ۷ تا ۱۰ درصد می‌کند. سرانه فضای سبز اصفهانی‌ها ۱۲ متر است، ولی در استان ما فضای سبز بسیار کم است. آقایان در اصفهان زیاده‌خواه هستند و برای اینکه سوء‌مدیریت قبلی خود را پوشش دهند، فرافکنی می‌کنند. ما از همه مسئولین کشور می‌خواهیم ‌بیایند و بررسی کنند که چرا زاینده رود خشک شده است.

0101
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۱۸:۵۰
ما هم عاشق کارون خروشانیم وهم دل داده ژاینده رود زرین رودیم.هر پاینده وپر آب....زنده باد ایران وایرانی با غیرت... (249751)
عدالت
Spain
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۱:۰۸
مسوولان اصفهان دست از زیاده خواهی بردارند و کشور را دچار تنش و تفرقه نکنند.
تونلهای انتقال اب ظلم اشکار به مردم چهارمحال و خوزستان است و سبب اسیبهای جدی به معیشت و محیط زیست این استانها میشوند بنابراین میبایست برای همیشه متوقف شوند. (249946)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۲۳:۰۰
تنها راه این است:
"انتقال کارخانه های اصفهان"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (250116)
برای ایران
Spain
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۴:۴۸
نیروهای خبیث و از خدا بی خبر داعشی پشت مرزهای این مملکت ایستاده اند و نارضایتی مردم خوزستان اصلا به صلاح نیست و عاقلان دانند... (250041)
مجنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۷:۵۴
آقایون خوزستانیا واصفهانیا آنقده توسرهم نزنید وبا آب خزر هم کار نداشته باشید. عمو محمود قول داده بود آب خزره بیاره سمنان برای سمنونو.شاهرود وبسطومو دامغونو ومجنوآرادونوگرمساراضافشم ببره کاشون وقم وکرمون وطبس.دگه به شما آب نمی رسه.بیخودحرفشم نزنید.بارآخرتون باشه اسم خزر را آوردید بفکر تامین آب از خلیج فارس ودریای عمون باشید.اونجا به شما نزدیکتره. (250086)
هیوا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۱۸:۵۴
درست نیست که اینطور از مظلومیت و محرومیت مردم چهارمحال و خوزستان سوء استفاده بشه.متاسفانه حتی توی این زمینه هم چون لابی اصفهانیا قویتره زورشون به این دو تا استان می چربه. همونطور که با لابی قوی همه ی صنایع رو جمع کردن تو استان خودشون.با کدوم عقل سلیمی جور در میاد که کشت برنج که فوق العاده آب زیادی می خواد باید توی لنجان اصفهان انجام بشه! مردم مظلوم چهارمحال که همه ی درآمدشون از کشاورزیه باید قربانی زیاده خواهی اصفهانیا بشن.آب واسه چهارمحال و خوزستان زندگیه واسه اصفهان تفریح و توریسم و فضای سبز! (249757)
محمد22
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۴:۰۹
من هم فكر مي كنم لابي اصفهان خيلي قويه
اين همه صنايع مهم رو بردن اونجا و حتي خودشون هم صنايع مهم زيادي رو ايجاد كردن
توي فكر انتقال آب درياي خزر به مركز فلات ايران هم هستن كه مسيرش از ساري، كياسر و سمنان مي گذره كه گرچه كلنگش زده شده ولي خيلي دنبال نمي شه
درمجموع اصفهاني ها زرنگن و از هر فرصتي استفاده مي كنن (250015)
اصفهان
United States
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۲۲:۱۵
این کشور با این همه حسادت و کینه مردم نسبت بهم به هیچ جا نمیرسه. حتما این هم که اصفهان از زمان جنگ بالاترین تعداد شهداء و جانبازان و اسرا رو بین همه استانها داره بدلیل اینه که "رانت" و "لابی" داشته که جوون هاش رو بفرسته جلوی گلوله. خجالتم خوب چیزیه. بس کنید دیگه. (250113)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۱۹:۱۴
کشاورزی خوزستان بسیار مهمتر از استان اصفهان است چون در خوزستان همه سال را میتوان کشاورزی کرد وبخاطر هوای گرمتر کشتهای بیشتر و بهتری دارد (249771)
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۰۶:۵۰
تنها 2درصد از زمینهای کشاورزی کشور در استان اصفهان هست ولی 7درصد از تولید کشاورزی متعلق به استان اصفهانه، این اهمیت کشاورزی اصفهان را نشون میده، در ضمن ما نیازی به آب خورستان نداریم،زاینده رود یک میلیارد متر مکعب آب داره که ما اون را کامل میخوایم، تامین آب یزد و چهارمحال از عهده استان کم آبی مثل اصفهان خارجه، (249903)
ای بابا
Spain
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۱:۵۸
اب زاینده رود رو کامل میخواید؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یعنی چهارمحالیها کشک دیگه! میگن زیاده خواهید دیگه... (249963)
avdt
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۳ ۰۰:۰۰
می دونم نیتت خیره و به فکر کشاورزی ایران هستی اما بهتره بعد از این همه زحمت کمی استراحت کنید و به سرزمینی جلگه ای و زر خیزی مثل خوزستان هم این فرصت رو بدهید که عرض اندام کند و کاستی های شما رو هم میتونه راحت جبران کنه (250128)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۱۹:۴۱
این اصفهانی ها چرا اینقدر طمع دارند؟؟ (249781)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۱۹:۴۷
یک نکته ی مهم را در نظر بگیریم. سر زمین ایران جزو سرزمین های نیمه بیابانی است (به استثنا شمال مرکزی و شمال غرب). آب در این منطقه همیشه از اهمیت به سزایی بر خوردار بوده. چالش آب در آینده حتی بیشتر خواهد بود. حتی بسیاری از مناطق کوهستانی ما هم فاقد منابع آبی قابل توجه اند. این نکته را فقط برای این گفتم که هموطنان عزیز در مصرف اب صرفه جویی کنیم و درست مصرف کنیم. (249783)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۰۸:۲۰
آفرین
هم باید مردم رعایت کنند هم صنایع لباید بر اساس توانمندی آب و خاک احداث شوند که متاسفانه در این 30 سال هرگز اینگونه نبودخ است. (249916)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۹:۱۹
بعضی از دوستان از روی تعصب وکینه صحبت میکنن!مثلا استانی مثل کرمان،قطب مس ،سنگ اهن ایران،دهه ساله با مشکل خشکسالی گریبانگیره،اب اشامیدنی مردم داره صرف کارخونه فولادوسنگ اهن میشه،ولی بیشترازهفتاددرصدپیمانکاران ،کارگران از استانهای اصفهان،خوزستان،تهران،..هستند،که بواقعه نون زن وبچه اشونوازاین استان میبرن،واقعا الان باید چیکارکردما مردم استان کرمان ازبی ابی روی خط قرمزیم،حالا بیاییم این معادن رو تعطیل کنین،کی ضررمیکنه،کل مملکت ضررمیکنه پس خواهشا منطقی حرف بزنین،حکایت مرگ خوبه ولی براهمسایه (250096)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۲۱:۰۸
دوست گرامی، هموطن عزیز. جنگ هشت ساله مبنای خوبی برای قضاوت در این باره هست. کوچه کوچه های استانهایی که بسیار بسیار از خوزستان دور هستند مزین به نام شهدایی است که وقتی به این استان عزیز حمله شد به دفاع بر خاستند. آذربایجان..اردبیل..گیلان ..مازندران..خراسان..اصفهان..سیستان و.. مگر میشه هموطنانی که خون و جانشون را به هم بخشیدند از بخشیدن معقولانه آب به همدیگه دریغ کنند؟ سراسر ایران سرای من هست. ما ایرانی در همه جای ایران زمین زندگی میکنیم ، از همه جای آن دفاع میکنیم و همه ی مردمانش را دوست داریم (250105)
زمین شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۱۹:۵۸
از رئیس جمهور محترم تقاضا می شود یک گروه علمی متشکل از اساتید متخصص رشته های زمین شناسی ، جغرافیای طبیعی ، محیط زیست و مهندسی کشاورزی تشکیل و مامور بررسی علمی تخصصی مشکلات آبی و راهکارهای آنها در نقاط مختلف کشور مانند زاینده رود در اصفهان ، کارون در خوزستان ، دریاچه ارومیه و ... نماید . موضوع آب موضوعی علمی تخصصی فرامنطقه ای و ملی و کاملا غیر سیاسی است و باید با روش علمی بررسی شود تا اختلافات مبتنی بر نظرات غیر علمی و جو سازی و مواردی از این قبیل شکل نگیرد . (249790)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۴:۳۸
رشته مهندسی آب هم بره غاز بچرونه دیگه
تو شهر بی کلانتر قورباغه هفت تیر کش میشه (250031)
فرامرز
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۲۰:۴۲
قربانی ندانم کاری (249799)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۲۱:۰۴
حسادت خیلی بده. (249804)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۲۱:۱۰
خواهشا سیاه نمایی بس است! این قدر سیاه نمایی نکنید
میدانید آب چاه گه برای فضای سبز شهر اصفهان مورد استفاده قرار می گرفت، را به آب شرب شهروندان اصفهان منتقل کرده اند
مردم اصفهان چه گناهی دارند؟ (249806)
10
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۴:۱۷
مردم محروم خوزستان و چهارمحال چه گناهی دارند؟ (250021)
پیربلوطی
United Arab Emirates
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۲۱:۱۱
کاملا حق با اقای زمانیان میباشد (249808)
مهدی از اصفهان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۲۱:۱۲
صنایع نامبرده به جز الودگی و مشکلات زیست محیطی هیچ سودی برای اصفهان ندارد . کسانی که مردم اصفهان را زیاده خواه می دانند فقط کافی است به فولاد شهر سری بزنند تا ببینند بیشتر کارمندان و کارگران افراد غیر بومی و از شهرهای دیگر هستند که سهم مردم خوزستان و حتی شهرکرد بیشتر از مردم اصفهان هستند . ضمنا اگر انتقال آب از کارون به زاینده رود اشتباه است انتقال اب از اصفهان به یزد و قم نیز اشتباه است . مطمئن باشید اگر آب زاینده رود به یزد و قم منتقل نشود زاینده رود دوباره زنده خواهد شد (249809)
کارون
Spain
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۱:۱۳
درحا حاضر ابی که از سرشاخه های کارون به زاینده رود منتقل میشود چندین برابر میزان ابی است که از زاینده رود به یزد و قم میرود. (249949)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۲۲:۲۸
چرا به نظر کارشناسان آب گوش نمی دهید و به جاش سراغ حرف نماینده می روید؟ معلوم است همین الان حرف نماینده های اصفهان را هم بگذاریدادله بر علیه این حرفها دارند! سوء مدیریت که در موضوع آب در کشور کاملا مشهودست و اتفاقا ریشه اش در همین سهم خواهیهای شعاری نماینده های مناطق اطراف زاینده رود است. خشکسالی زاینده رود جدا از تبعات اجتماعیش یک بحران زیست محیطی در فلات مرکزی ایران است. همانیور که کسانی که به جنگلها ضرر می زنند باید محاکمه شوند کسانی که مسبب خشکسالی زاینده رودند باید محاکمه شوند. (249830)
مونا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۲۲:۳۳
جناب نماینده! سرانه ی فضای سبز در اصفهان باقیمانده ی بیشه زارهاییست که به مرور در اثر سوء مدیریت از دست رفته است. اتفاقا در اصفهان در زمینه ی آبیاری درختان غالبا آبیاری قطره ای صورت می گیرد و الان اگر نمی دانید این کار را هم نمی کنند و درختان با عمر بسیار زیاد در حال زرد شدنند. من توسعه ی نامتوازن را قبول ندارم اما فکر نمی کنم عاقلانه باشد که با نابودی یک شهر، شهر دیگری را آباد کنیم. متاسفانه نگاه سطحی در حوزه ی توسعه و عمران ریشه ی بدبختی امروز ماست که همچنان ادامه دارد! (249834)
لنجانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۲۲:۳۵
من در یکی از روستاهای لنجان (که از خاک بسیار حاصلخیز برخوردارست زندگی م یکنم) الان برنجکاریی در این منطقه وجود ندارد جوانهای روستای ما معتاد و قاچاق فروش شده اند (249835)
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۲۲:۳۹
مطمئنا کارخانه های فاسد دولتی برای اصفهان بیشتر آلودگی داشته تا رشد! سیستم اداره ی این کارخانه ها هر چه هست همه الان متضررند و بازدهی ندارند. حتی اشتغالزایی هم نداشته اند چون رشد نکرده اند! اگر آب را از دست سیاست نجات بدهند و به کارشناسان آب بسپارند درست می شود. اینکه نمی شود هرکسی یک حرفی بزند بیایند یک کمیته ی تحقیق و تفحص بگذارند از کارشناسها و نه نماینده های بی سواد و فرصت طلب بعد نتیجه اش را برای مردم اعلام کنند. مردم بفهمند چطور رودخانه ای که قرنها زنده بوده یکباره در عرض 10-11 سال خشک شد! (249836)
سوال؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۲۲:۴۱
یعنی کارون به خلیج فازس بریزه حال همه خوب میشه؟! مدیریت آب که اینطوری نیست. آخه کجا دیدید که رودخانه و آب شیرین را مفت مفت بریزن توی دریا!!!! (249837)
خوزستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۰۲:۳۳
بیاید از جایی که آب کارون به دریا میریزه ، آب رو ببرید ، جایی که دیگه واسه مردم خوزستان استفاده نداره، نه از سرچشمه که همین آب شور هم به ما خوزستانی های بخت برگشته نرسه. انصاف داشته باشید، انصاف (249898)
جواب
Spain
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۱:۱۸
اون ابی که از کارون به خلیج فارس میریزد حقابه زیست محیطی کارون و خلیج فارس است که از نفوذ اب شور دریا به درون رودخانه جلوگیری میکند و از شور شدن بیشتر اب کارون جلوگیری میکند هرچند که در حل حاضر هم با توجه به کمبود اب این حقابه به خوبی رعایت نمیشود.
طبیعت راه خود را به خوبی میشناسد و دستکاری طبیعت عواقب ناخوشایندی خواهد داشت. (249951)
معترض
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۲۲:۴۶
به نظر من که همه ی مردم باید بر علیه مدیران فاسدی که این سالها آب کشور را اینطور به یغما بردن اعتراض کنن! حالا آقایون یقه ی همو می گیرن و شلوغش می کنن که یعنی خودشون نقشی نداشتن! خیانت به منافع ملی یعنی خشک کردن رودخانه ای که همیشه آب داشته و بعد اعتراض به ته مانده ی بیشه زارهایی که با مدیریت غلط امثال شما نابود شد! مردم را به جان هم می اندازید و این وسط نماینده ی قهرمان می شوید ولی همتون فقط فرصت طلبید (249838)
باغدار نجف آباد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۲۲:۴۸
برنج چیه برادر من! باغهای همیشه سبز نجف آباد خشکیده شما از برنج دم می زنید!!! همتون دروغگویید! (249840)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۰۷:۳۸
بيا ببين اطراف زرين شهر و چمگردان چقدر برنج کاری (249907)
محمد نصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۲۳:۰۰
وقتی در جنگ تحمیلی دشمن به خاک اهواز حمله می کرد مردم اصفهان جان و مال و ناموس خود را رها کردند و به یاری همیهنانشان شتافتند آمار شهدای اصفهان این گفته را تایید می کند. آیا این بزیاده خواهی است که حالا که رود خانه ما ، کشاورزی ما و ... دارد نابود می شود بخواهیم مقداری از آب کارون را که مطمئن هستیم بیش از آن هدر میرود به ما بدهید. (249844)
خوزستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۰۲:۳۸
مقداری از آب کارون؟ نه تو رو خدا مقداری از آب کارون؟ دو تا تونل کمه؟ تورو خدا یه دفعه شما بیاید تو خوزستان زندگی کنید، ما هم میپریم تو کارون میریم تو خلیج فارس غرق میشیم تا خیال شما راحت بشه؟ به نظر جنابعالی اگه شهدا اگه الان زنده بودن به بیکار شدن هزاران کشاورز خوزستانی به قیمت تامین آب صنایع فولاد اصفهان راضی می شدن. بخاطر خدا پای شهدا رو نکشید وسط و فرافکنی نکنید. مگه کم با پول نفت صنایع تو اصفهان شکوفا شد؟؟؟؟ (249899)
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۰۸:۱۴
ما بختیاریها هم وقتی محمود افغان اصفهان رو مامنی برای تجاوز و چپاول و غارت قرار داده بود اصفهان رو نجات دادیم و به شما برگردوندیم.!!! پس خیلی منت سر ما نذارید.!!!
بهار اگه چاپ نکنی دیگه سایتتو باز نمیکنم (249915)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۱:۵۵
ما نمیدونستم نادر شاه اهل چهارمحال بوده!!!!!!! (249961)
ماهور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۳:۱۱
بله . انصافا در جنگ بساری از اصفهانیا به خوزستان رفتند و از آب و خاک خوزستان حمایت کردند و بسیاری از خانواده های آبادانی و اهوازی و خرمشهری های عزیز و نازنین همه به استان و شهر اصفهان کوچ کردند . یادمون باشه که ما ملتی هستیم که همواره پشت هم بودیم و ایرانی بودن افتخار ماست و ایرانیها برادرانمان هستند پس بهتره دوستانه تر و مهربان تر این مشکل قابل حل رو با هم حل کنیم . دوستان خوزستانی و اصفهانی لطفا منطقی تر به این موضوع نگاه کنیم . اتحاد و ایرانی بودنمون یادمون نره هااااا (249982)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۲۳:۱۴
تنها راه ممکن فکری به حال کارخانجات اصفهان و انتقال آنها به استانهای غربی کشور میباشد!!!!!! (249848)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۰۰:۰۲
مدیران اصفهانی همیشه برای پیشبرد اهدافشون وقایع را وارونه جلوه داده و خواهند داد. (249869)
ازاهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۰۰:۰۳
شکسته باد دستان کسانی که بخواهند اب کارون رابدزدند مسئوالان خوزستان خوابند چراسکوت کرده حرفی نمیزنند (249870)
اااا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۱:۰۷
این چه لحنیه برادر من؟! یعنی در اصفهان هم باید بگن شهرکردو یزد و کرمان آب زاینده رود را دزدیدند؟! (249945)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۰۰:۰۳
شما دروغ می گویی (249871)
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۰۰:۳۵
تا اونجایی که من تو مسافرت دیدم وضعیت اب کارون و دز این جور نیست اب این رودها ادمم را می برد البته اگر یک مقداریش هم کمتر بشه(صرف انتقال) فکر نکنم طور خاصی بشه. (249880)
خوزستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۰۲:۴۱
میگم تو این مسافرت از آب شرب خوزستان خوردید؟ تالاب شادگان رو هم دیدید؟ کاش ده سال پیش میومدید کارون رو میدید که داخل کشتی هم میتونست حرکت کنه ولی الان به زور یه قایق حرکت میکنه.... انصاف داشته باشید تا این مساله امنیتی نشده، انصاف.......... (249900)
ماهور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۳:۰۸
دوست عزیزی که که با نام خوزستان نظر دادید . شما نباید آب الان کارون رو با 10 سال پیش مقایسه کنید چون در این ده سال همه کشور با خشکسالی مواجه شده و حتی ما سد ها و رودهایی رو داریم که اصلا آبشون کاملا خشک شده باز کارون خوبه که حالا آب داره . اما بحران کم آبی فاجعه ایست که کشور رو محاصره کرده و روز به روز و ماه به ماه هم داره بد تر و خطرناک تر میشه . این قضیه خطرناک و جدیست و باید فکر درست و حسابی و جدی براش کرد (249977)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۰:۲۴
دوست عزيز ممكن است در كوتاه مدت مشكلي پيش نيايد ولي در بلند مدت اين انتقال آبهاي غير كاشناسي عواقب وخيمي براي رودخانه ها، تالاب ها و محيط زيست دارد بهتر است به جاي فكر كردن براي انتقال آب يك كمي در مورد مديريت تقاضا و درست استفاده كردن از آب باشيم (249931)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۲:۲۸
بسياري از مواردومسائلي كه مسئولان اصفهاني الان درمورد كمودآب ومشكلات
آب مطرح ميكنندفرافكني وبزرگ نمايي كردن براي سر پوش گذاشتن روي اشتباهات وحيانتهاي گذشته خودشون است كه حالابايد تاوانشو مردم مظلوم چهارمحال وخوزستان و.... بدن . (249966)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۰۷:۴۶
به جای تنگ نظری های بچه گانه به اصفهان که در قلب فلات ایران بوده و نماد هزاران سال تاریخ و تمدن پر شکوه ایران و صدها سال پایتخت بوده باید توجه داشت که تمرکز گرایی فوق العاده در تهران و تهران سالاری و تهران زدگی کشور باعث عقب ماندگی دیگر استان های ایران و از جمله خوزستان و لرستان و چهار محال و حتی خود اصفهان هم به نسبت خودش شده است . انتقال پایتخت و تمرکز زدایی و توسعه متوازن کشور راهکار است همه می دانند پول نفت و صنایع خوزستان و اصفهان و ... در تهران خرج می شوند ... (249910)
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۰۸:۱۰
اهالی نجف آباد و تیران و سده و ... اینقدر چاه غیرقانونی حفر کردن حالا آب روان در مسیر منتهی به زاینده رود رو بلعیدن حالا به فکر انتقال آب از سرچشمه کارون افتادن!!!!! صنعت فولاد در اصفهان دلیل دیگه ای از خشک شدن زاینده رود هستش!!
اهالی محترم اصفهان از خودشون سوال کنن که با آب خروشان زاینده رود چیکار کردن ؟؟؟ آیا ما خوزستانیها باید تاوان سوءمدیریت سالهای گذشته شما رو بدیم؟؟؟ (249914)
ناشناس
Germany
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۰۹:۵۸
بااین برنامه هایی که اجرامیشوندمردم مناطق مختلف کشوردرآخربه جان هم می افتندچراباکارکارشناسی جلونمیرن هیچ منطقه برترازدیگری نیست حق رابایدبه حق دارداد... (249925)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۰:۲۸
دریاچه ارومیه درحال نابودی است .میتوان ازدریای خزر به کمکش شتافت ونجات داد اینکار باتوجه به نظریه های کارشناسی قابل حل است .فقط همت می خواهد وتهیه طرح واجرا.غفلت مساوی باخیانت (249934)
محمد22
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۴:۰۲
دوست عزيز اين كار اگه غير ممكن نباشه در كوتاه مدت امكان پذير نيست
آبشور دريا رو اگه برسونن اونجا به ميزان شوري درياچه اضافه مي كنه نگين اونجا خودش شوره
شوري درياچه اروميه هم اندازه خاصي داره كه اضافه شد شوري يعني مرگ اكوسيستم يا زيست بوم گرچه الآن هم رو به نابوديه
تازه گيريم شوري آب رو بگيرن با توجه به فاصله و ارتفاع و شيرين كردن اين كار هزينه وحشتناكي داره كه اگه همه اين مشكلات حل بشه زمان زيادي طول مي كشه و در كوتاه مدت امكانپذير نيست
راه كارش فقط مديريت كشاورزي اطراف درياچه است (250008)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۱:۳۳
توسعه صنايع سنگين و كشاورزي با استعدادهاي طبيعي و انساني اصفهان سازگار نيست. و روند آلودگي محيط زيست و مشكلات اجتماعي آنرا افزايش خواهد داد.راه حل مشكلات اين شهر تاكيد بر بهرگيري از توان انساني با
توسعه شركت هاي دانش بنيان ،فناوري و طراحي و مهندسي و نيز صنايع بنيادي كوچك است . توسعه صنعت گردشگري ، توسعه صنايع دستي و هنري ، و ايجاد قطب هاي خدمات پزشكي در جهت جذب توريست پزشكي(داخلي و خارجي)
از جمله محورهاي توسعه اين شهر است.جامعه دانشگاهي خوزستان نيز بايد در نظر داشته باشد
كه مردم همين شهر در راه ... (249955)
مجيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۳:۵۹
مردم اصفهان با روي باز از انتقال صنايع به شهرهاي ديگه مثل شهركرد و يا هرجاي ديگه استقبال مي كنند ما هرگز صنايعي ك منفعت ملي داره و سودش تو جيب همه هست و فقط آلودگي هاش و درد سر هاش مال مردم اصفهانه رو نمي خواهيم مال خودتان همين الان هم بيشتر كارگرهاي اين صنايع غير بومي هستند .
مردم خوزستان هم بايد بدانند مردم اصفهان در زمان جنگ كه با تمام عشق به وطن راهي خوزستان و مناطق جنگي شدند تا از ميهن دفاع كنند آنروز زياده خواه نبودند ولي الان زياده خواهند. (250005)
اصفهان عشقه
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۴:۱۰
اب زایندرود را به یزد بردند.اشتباه محض بود (250016)
سياوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۴:۳۸
در همين مسيري كه مردم خوزستان زنجيره ي انساني درست كرده بودند كه چرا آب ما را به اصفهان مي دهيد من ديدم كه در زمان جنگ يك زنجيره طولاني از لشكر امام حسين اصفهان به سمت جبهه مي رفت و اكثر آنها شهيد شدند بعدش هم اكثر مردم آبادان و اهواز و خوزستان به سوي اصفهان هجوم آوردند و مردم اصفهان به آنها جا و مكان دادند حتي هم اينك بسياري از آنها در اصفهان و به خصوص شاهين شهر ساكنند اكثر كارگران فولاد مباركه و صنايع اصفهان نيز از اهالي چهارمحال هستند من به عنوان يك اصفهاني از مسئولين خواهش مي كنم تمام كارخانه ... (250032)
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۵:۰۷
بلاي جان ما خودما هستيم وقتي كشور را به دست ناكارشناسان سپرديم وامور رابه مسئولين صرفا مثلا متعهد وغير متخصص سپرديم . دانشگاهها را.... به تنبل خانه تبديل كرديم .حالا بايد كشته خود را درو كنيم . ديروز اروميه ...امروز زاينده رود...فردا كارون وشادگان وانزلي وگاوخوني و قس علي هذا (250048)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۹:۲۴
الان شش ساله،طرح انتقال اب از دریای خلیج فارس به کارخانه سنگ اهن وفولادسیرجان در حد همون حرف مونده،نماینده محترم فقط موقع انتخابات یادش میوفته مردم مشکل کم ابی دارن (250097)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۲۳:۳۴
اگر امکان بازکردن آب زاینده رود فراهم گردد وتنگ نظری مسئولان کنارگذاشته شود وصنعت توریسم گسترش یابد ما اصفهانیها برای مصرف خزستانیها حاضریم بجای آب معمولی آبمعدنی بدهیم . (250121)
بهزاد برام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۳ ۰۴:۱۴
به نظر من اگه استان اصفهان مشکل کم آبی واسه نوشیدن داشته باشه باید هر جور شده مشکل مردم حل بشه وهمچنین اگه استان چهارمحال بختیاری مشکل آبی داشته باشه باید حل بشه ولی انصاف نیست که مردم استان چهارمحال بختیاری سرمای زیر 40درجه رو تحمل کنن ولی تابستون با تانکر بهشون آبرسانی بشه،و مردم منطقه لنجان وحومه با آب شرب برنج کاری کنن.
ضمننآ اگه اصفهان آب واسه نوشیدن میخواد الزامی در انتقال آب با تونل نیست. (250131)