به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۷۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ساعت ۰۱:۲۲
کد مطلب : ۵۳۳۶۲
به تلافي بمباران مواضعش در عراق توسط هواپيماهاي آمريكايي

داعش دومین خبرنگار آمریکایی را گردن زد!

گروه بين الملل: گروه تروریستی داعش تصاویری از بریدن سر استیون ساتلوف، دومين روزنامه‌نگار اسير آمریکایی را منتشر کرد.
خبرنگار نگون بخت آمريكايي كه بيرحمانه گردن زده شد
خبرنگار نگون بخت آمريكايي كه بيرحمانه گردن زده شد
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این ویدئو که با عنوان «دومین پیام به آمریکا» منتشر شده است، استیون ساتلوف خبرنگار آزاد آمریکایی که برای نشریه‌های تایم و فارین پالیسی مقاله می‌نوشت، در حالی که لباس نارنجی به تن داشت، توسط یکی از اعضای گروه موسوم به دولت اسلامی گردن زده می‌شود.

این روزنامه‌نگار ۳۱ ساله آمریکایی آخرین بار در ماه اوت سال گذشته (تابستان ۱۳۹۲) در سوریه دیده شده بود و پس از آن خبری از او در دسترس نبود، تا آن که ماه گذشته در ویدئویی که گروه داعش منتشر کرد و در آن جیمز فولی دیگر خبرنگار آمریکایی گردن زده می‌شود، تصویر او نیز دیده شد. در آن ویدئو، یک عضو داعش در حالی که نقابی سیاه رنگ به چهره داشت، تهدید کرده بود اگر ایالات متحده از حمله به نیروهای «دولت اسلامی» در عراق دست برندارد، استیون ساتلوف را خواهد کشت.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشت: عضو گروه دولت اسلامی که در ویدئوی امروز مشاهده می‌شود، همچنین تهدید کرده است یک شهروند بریتانیایی به نام دیوید هینس را خواهد کشت و به دولت نیز بریتانیا هشدار داده است از آنچه که او «هم‌پیمانی شوم با آمریکا» خواند، دست بردارد. مرد سیاه‌پوش نقاب‌دار با اشاره به این فرد می‌گوید: "از این فرصت برای هشدار دادن به کشورهایی استفاده می‌کنیم که وارد ائتلاف شیطانی علیه 'دولت اسلامی' با همراهی آمریکا شده‌اند."

به گزارش خبرگزاری رویترز، شخصی که نقاب به صورت زده بود در این ویدئو همچنین تهدید می‌کند که سر دیوید هینز، گروگان بریتانیایی، را نیز خواهند برید. این گروه افراطی از دولت‌ها خواسته است تا «این اتحاد شیطانی آمریکایی علیه خلافت اسلامی» را وادار به عقب نشینی کنند. ذبح‌‌‌کننده‌ای که در این فیلم نشان داده می‌شود ظاهرا‌‌ همان عضو بریتانیایی گروه خلافت اسلامی است که سر جیمز فولی را دو هفته پیش بریده بود زيرا در ابتدای این ویدئو می‌گوید: «اوباما، من برگشتم و برگشتم به خاطر سیاست خارجی خودخواهانه تو در قبال خلافت اسلامی، به خاطر اصرار تو بر ادامه بمباران و... سد موصل، به رغم همه هشدارهای جدی ما».

این شخص با لهجه بریتانیایی می‌افزاید: «از آنجایی که موشک‌باران مردم ما ادامه دارد، چاقوی ما نیز به زدن گردن مردم شما ادامه می‌دهد». استیون سوتلوف در این ویدئو خودش را به عنوان شخصی توصیف می‌کند که با جان خودش در حال «پرداخت هزینه» دخالت آمریکا در عراق است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که سازمان‌های اطلاعاتی این کشور در حال تحقیقات سریع برای تایید صحت و سقم این ویدئو هستند. سخنگوی کاخ سفید گفت: نمی‌تواند فورا گزارش‌های مربوط به کشته شدن این روزنامه نگار آمریکایی را تایید کند. جاش ارنست به خبرنگاران گفت که اگر چنین ویدئویی وجود داشته باشد به دقت بررسی خواهد شد. جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز در اظهار نظر جداگانه‌ای گفت که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا «سریعا برای بررسی صحت این ویدئو وارد عمل می‌شوند».

وی اظهار داشت: «اگر این ویدئو واقعی باشد از این اقدام بیرحمانه که جان یک شهروند بیگناه دیگر را گرفته است ابراز انزجار می‌کنیم. قلوب ما با خانواده سوتلوف است». در همین حال به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی خانواده استیون سوتلوف گفت که آنها از این خبر مطلع شده‌اند و سوگوار هستند. استیون سوتلوف که خبرنگار آزاد بود، در اوت سال ۲۰۱۳ در سوریه ربوده شد. خانم شرلی، مادر این گروگان آمریکایی، ۲۷ اوت امسال در یک نوار ویدئویی از ابوبکر البغدادی، رهبر گروه خودخوانده خلافت اسلامی خواسته بود تا پسرش را آزاد کند.

گروه یاد شده که بر بخش‌های وسیعی از سوریه و عراق تسلط دارد، روز ۱۹ اوت نیز ویدئویی از بریدن سر جیمر فولی، دیگر روزنامه‌نگار آمریکایی، منتشر کردند. خلافت اسلامی می‌گوید که این روزنامه‌نگار را به تلافی حملات هوایی آمریکا علیه مواضع خود در عراق به قتل رسانده است. ویدئوی قتل دومین روزنامه نگار آمریکایی پس از آن منتشر می‌شود که ایالات متحده در ماه اوت حملات خود علیه نیروهای خلافت اسلامی را از سر گرفت.