به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۵۳۳۹۱

یک هشدار؛ قاچاق فیلم در سه ساعت!

گروه فرهنگ و هنر: سید جمال ساداتیان بر لزوم تشکیل ستادی برای پیگیری وضعیت قاچاق فیلم‌های سینمایی و همچنین ثبت رایت‌ فیلم‌ها با 100 یا 200 دلار تاکید کرد.
یک هشدار؛ قاچاق فیلم در سه ساعت!
این تهیه‌کننده سینما درباره نبود متولی در رسیدگی به وضعیت قاچاق فیلم‌های سینمایی ایرانی در اینترنت‌، شبکه خانگی و ماهواره بیان کرد: متاسفانه متولی به خصوصی در این زمینه وجود ندارد. ما تاکنون چندین بار از معاون سینمایی وزیر ارشاد درخواست کرده‌ایم که صیانت از فیلم‌ها را به صنوف واگذار کنند اما در هیچ دوره‌ای این اتفاق نیفتاده است. وی تاکید کرد: هیچ کس به اندازه صنوف دلسوز وضعیت قاچاق فیلم‌ها نیست. با تمام اختلاقاتی که در بین تهیه‌کنندگان وجود دارد،‌ با تاکید می‌گویم که مبارزه با قاچاق فیلم نقطه‌ اشتراک قطعی آن‌هاست، اما نمی‌دانم چرا پیگیری وضعیت را به صنف واگذار نمی‌کنند. در هر صورت سیستم دولتی خودش می‌داند که پیگیری وضعیت قاچاق را در حد مسائل اداری انجام می‌دهد.

تهیه‌کننده برف روی کاج‌ها با تاکید بر اینکه قاچاق فیلم‌های سینمایی صنف تهیه‌کننده‌ها را به یغما می‌برد‌، بیان کرد: نبود یک مکانیزم مشخص و فکر شده در حوزه قاچاق فیلم باعث شده است که مجموعه‌ی سینما از کانال‌های مختلف مورد هجمه قرار بگیرد و می‌بینیم که فیلم‌های ما بلافاصله پس از توزیع‌، در سایت‌ها‌، شبکه‌های ماهواره‌ای و نمایش خانگی به صورت غیرقانونی منتشر می‌شوند.

ساداتیان با تاکید بر اینکه تاکنون اراده‌ای بر حل مشکل قاچاق فیلم مشاهده نکرده است اظهار کرد: ما اراده‌ای برای حل این موضوع ندیده‌ایم. در دوره جدید دولت اقدام قابل توجهی در سروسامان دادن وضعیت نمایش دیجیتال سینماها انجام داد و با یک هزینه اولیه حرکت بزرگی صورت گرفت اما متاسفانه هنوز اراده چندانی برای حل مشکل قاچاق مشاهده نکرده‌ایم. وی ادامه داد: معتقدم اگر مشکل قاچاق فیلم حل شود و درآمد حاصل به جیب تهیه‌کننده برود،‌ بخشی از مشکلات اقتصادی و حتی اختلافات موجود میان تهیه‌کنندگان حل خواهد شد.

100 یا 200 دلار خرج گرفتن کپی‌رایت
ساداتیان در بخش دیگری در پاسخ به پرسشی درباره راهکار سریع حل این مشکل گفت: سازمان سینمایی باید با یک هزینه اولیه‌ی اندک، ستادی را تشکیل دهد تا همه فیلم‌ها کپی‌رایت بگیرند. این تهیه‌کننده در پاسخ به این مطلب که می‌گویند هزینه دریافت کپی‌رایت برای فیلم‌ها بسیار سنگین است،‌ اظهار کرد: اصلا این طور نیست. اگر بتوانیم ستادی را برای این امر ساماندهی کنیم هزینه کپی‌رایت برای هر فیلم بین 100 تا 200 دلار خواهد بود که اصلا پولی به حساب نمی‌آید. ضمن آنکه طبیعتا اگر تهیه‌کنندگان ببینند عزمی جدی در این‌باره وجود دارد، پس از چندی خودشان هزینه‌ها را تقبل می‌کنند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: برای شروع کار این ستاد‌، وزارت ارشاد باید ابتدا یک هزینه اندک برای راه‌اندازی آن انجام دهد و چند وکیل زبده استخدام کند و پس از آن تهیه‌کنندگان خودشان کار را جلو خواهند برد. تهیه‌کننده به رنگ ارغوان در ادامه با تاکید بر اینکه مبارزه با بحث قاچاق فیلم‌ها اولویت سینمای ایران است‌، گفت: از قدیم الایام گفته‌اند که به سیستم دولتی چشم و امیدی نیست. آنها فقط روی کاغذ آمار می‌دهند و هیچ کس به اندازه تهیه‌کنندگان دلسوز وضعیت قاچاق فیلم نیستند.

سیدجمال ساداتیان در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: اکنون مدت زمان قاچاق فیلم سینمایی به دو سه ساعت پس از انتشار نسخه ویدئویی رسیده است. امیدوارم که مدیران جدید سازمان سینمایی برای این موضوع عزمی جدی داشته باشند.
مرجع : ایسنا