به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : ۵۳۴۷۰

عربستان سعودی یک ایرانی را گردن زد!

گروه جامعه: خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که سه سوری و یک ایرانی به جرم قاچاق مواد مخدر گردن زده شده‌اند.
حامد حسون، حسن مسلمانی و یوسف الحقی که هر سه سوری بودند همراه با مقدار زیادی قرص های آمفتامین دستگیر شده بودند. این خبرگزاری اعلام نکرد که این سه نفر که در شمال منطقه الجوف گردن زده شدند جز یک باند مواد مخدر بودند یا نه. براساس این گزارش، یک ایرانی به نام رضا عباس دریساوی نیز در شرق منطقه الجوف به دلیل قاچاق حشیش از طریق دریا، گردن زده شد. با اعدام این چهار نفر، تعداد افراد اعدام شده در عربستان در سال جاری به 45 تن افزایش پیدا کرد.

اوایل سال 1390 هم 8 ایرانی زندانی به اتهام قاچاق مواد مخدر در عربستان سعودی گردن زده شدند. در مهر ماه 1392 نیز دو زن ایرانی به اتهام قاچاق مواد مخدر در مالزی اعدام شدند. در حال حاضر شماری از ایرانیان به اتهام قاچاق مواد مخدر در کشورهای مختلف زندانی و محکوم به اعدام هستند که از جمله می توان به 86 زن و مرد ایرانی محکوم به اعدام در مالزی اشاره کرد.

دو سازمان غیردولتی "دیده بان حقوق بشر" و "عفو بین الملل" نیز به تازگی از افزایش اعدام ها در عربستان سعودی به شدت انتقاد کرده اند. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در سال 2013 افزایش صدور احکام اعدام در عربستان سعودی را به شدت محکوم کرد.

سازمان های مدافع از حقوق بشر نیز خواستار تعلیق مجازات اعدام در عربستان سعودی شده اند. در سال 2013 میلادی 78 نفر در عربستان سعودی اعدام شدند. این افراد شامل اتباع سعودی و خارجی هستند. در عربستان سعودی برای جرائم تجاوز جنسی، قتل، ارتداد، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و انجام فعالیت های سِحر و جادوگری، مجازات اعدام صادر می شود.