به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۳ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۵۳۵۴۱
خشک‌شدن تالاب در 8 کیلومتری سد کارون!

فاجعه زیست‌محیطی در تالاب میانگران ایذه

درياچه سد كارون 3
درياچه سد كارون 3
گروه جامعه: دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست ایذه اعلام كرد: تنها یک هفته پس از به آتش کشیدن تالاب میانگران توسط افراد ناشناس و سوختن بیش از 1500 هکتار از این تالاب و منطقه حفاظت شده هم زمان با خشک شدن کم سایقه تالاب میانگران در 8 کیلومتری سد کارون 3 هزاران پرنده به دلیل مرگ یکباره گونه‌هاي آبزی و ماهیان که خوراک اصلی این پرندگان بوده اند یکی پس از دیگری مي‌میرند و هزاران پرنده با گونه‌هاي مختلف در انتظار مرگ به سر مي‌برند.

هژیر کیانی افزود: این پرندگان که انواع مختلف مهاجر و بومی مي‌باشند به دلیل خشک شدن تالاب و نبودن آب و با قیماندن مقدار اندکی از آب که در واقع لجنزار فاضلاب هایی ست که از شهر ایذه به این تالاب در طول سالیان سرازیر شده است پس از سال 1379 و اینک تالاب میانگران با همه گونه‌هاي جانوری و پرندگان زیبایش در سکوت و بی تفاوتی مسئولین محیط زیست و بخصوص محیط زیست شهرستان ایذه در آستانه ی یک فاجعه قرار گرفته است.

وي ادامه داد: طبق تحقیق میدانی انجام شده به دلیل باتلاقی بودن اراضی تالاب هم اکنون امکان نزدیک شدن به نیزارهای باقیمانده و محدودی که چند صد برابر خود پرندگان مختلف را در لا بلای خود جای داده اند وجود ندارد ولیکن تلف شدن پرندگان بخاطر گرمای هوا نبودن آب و غذای لازم هر لحظه رو به افایش است. این در حالی ست که بسیاری از این پرندگان بخاطر نبود آب و استفاده از فاضلاب‌هاي سالیان تالاب و تجمع انواع مواد شیمیایی دچار بیماری و ضعف شدید شده و قدرت پرواز کردن ندارند.

كياني در خاتمه گفت: همچنین برخی افراد سودجو دم دمای غروب با هجوم به محدود پناهگاه‌هاي باقیمانده اقدام به شکار این پرندگان مي‌کنند. هنوز هیچ واکنشی از سوی مسئول مستقیم این فاجعه یعنی محیط زیست شهرستان ایذه و اداره ی آب و فاضلاب و شهرداری و هیچ اقدامی برای نجات این پرندگان صورت نگرفته است.