به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۵۳۶۱۶

کنسرت سراج، قربانی معضلات برج میلاد

گروه فرهنگ و هنر: کنسرت «حسام‌الدین سراج» شامگاه پنجشنبه(13 شهریور) درحالی در برج میلاد تهران برگزار شد که مشکلات مربوط به رفت‌وآمد به برج، آن را به‌شدت تحت تاثر خود قرار داد.
کنسرت سراج، قربانی معضلات برج میلاد
ورود به محوطه‌ی برج میلاد تهران در زمان برگزاری این کنسرت و پیش از آن، از مرحله‌ی دشوار گذشته، برای ساعاتی غیرممکن شده بود. از این رو، با آن‌ که این کنسرت با تاخیر 90 دقیقه‌ای (به اندازه‌ی برگزاری مثلا کنسرت همایون شجریان در سالن وزارت کشور) آغاز شد، تقریبا نیمی از سالن در زمان اجرا خالی مانده بود. این تاخیر یک‌ونیم ساعته نیز با اعتراض‌های حاضرانی همراه شده بود که در سالن نشسته بودند و کلافگی‌های ذهنی، به کلام آن‌ها منتقل شده بود. درنتیجه حسام‌الدین سراج زمانی که پس از 90 دقیقه روی سن حاضر شد، بابت این شرایط از حاضران عذرخواهی کرد و برنامه‌ی خود را زمانی آغاز کرد که تقریبا بخشی از سالن خالی از مخاطب بود؛ مخاطبانی که بلیت‌های 40 تا 100 هزار تومانی‌شان به‌دلیل ناتوانی در ورود به محوطه‌ی برج میلاد تهران، سوخت شد و بسیاری از آنان با کلافگی سرگردانی و ترافیک دو، سه ساعته، در حالی به خانه برگشتند که ناراحتی جا ماندن از کنسرت موسیقی که برای آن هزینه کرده بودند، تلخی مضاعف ایجاد کرده بود.

برج میلاد تهران، بدون امکان رفت‌وآمد از طریق مترو و اتوبوس شهری، پارکینگی با ظرفیت محدود و نیز بدون امکان مشخصی برای پارک در خیابان‌های اطراف، شامگاه پنجشنبه، به‌دلیل همزمانی برگزاری چند رویداد، خیلی زود پر شده بود. این پارکینگ در روزهای عادی نیز همیشه با مشکل ظرفیت مواجه است؛ اما پنجشنبه‌ی گذشته علاوه بر کنسرت سراج و تقریبا به‌صورت همزمان، «جشن نفس» نیز با موضوع گرامیداشت اهدای اعضا، در محوطه‌ی باز برج در حال برگزاری بود.

همچنین جشنواره‌ی تابستانی برج میلاد هم روزهای پایانی خود را می‌گذراند و این پنجشنبه و جمعه، یکی از آخرین فرصت‌های مردمی در رویدادی بود که به‌صورت پیک‌نیکی، هر شب شاهد حضور چندهزار نفر از مردم تهران است. این شرایط موجب شده بود با بسته شدن ورودی پارکینگ برج از سمت مسیر اختصاصی از سمت بزرگراه همت، ماشین‌های بسیاری در مدت زمان طولانی، بدون حرکت در ترافیک قرار بگیرند. بر فرض خلاصی از این وضعیت طی اقدام عمومی و حرکت دنده عقب چندین خودرو به صورت همزمان، تنها گزینه‌ی دیگر پیش روی مخاطبان کنسرت قرار می‌گرفت؛ یعنی ورودی اختصاصی برج از سمت بزرگراه حکیم. این درحالی بود که این ورودی نیز با ازدحام خودروها، به ترافیک سنگینی در بزرگراه حکیم و ورودی بزرگراه چمران به آن منجر شده بود که افسران راهنمایی و رانندگی نیز از گشایش آن عاجز و کلافه شده بودند.

با این شرایط به نظر می‌رسد درحالی‌که بویژه خوانندگان پاپ به بازگشت کنسرت‌هایشان به سالن مرکز همایش‌های برج میلاد اصرار دارند، اگر برای این تطابق‌های زمانی و رفت‌وآمدها چاره‌ای اندیشیده نشود، عملا برگزاری کنسرت‌ها با وجود این مشکلات تاثیرگذار و سرنوشت‌ساز، به امری غیرمنطقی و بدون صرفه تبدیل خواهد شد. حسام‌الدین سراج که قرار بود پس از حدود یک سال به روی صحنه برود، در کنسرت «شب عاشقان بی‌دل» با آهنگسازی و رهبری همایون رحیمیان، قطعاتی از آلبوم «نگاه آسمانی» که تقریبا یک دهه از تولید آن می‌گذرد را اجرا کرد.

«شب عاشقان بیدل»، «دل‌آرا»، «راپسودی برای ویلن و ارکستر»، «نشان بی‌نشان»، «ای عاشقان»، «باد صبا» و...از جمله قطعاتی بودند که در این کنسرت اجرا شدند. «راپسودی برای ویلن و ارکستر» همان قطعه‌ای بود که سراج پیش از این قول داده بود، در کنسرت «شب عاشقان بیدل» اجرا شود. این قطعه را زنده‌یاد اسدالله ملک در زمان حیاتش به همایون رحیمیان اهدا کرده بود تا آن را برای ویلن و ارکستر تنظیم کند. این قطعه با تکنوازی ویلن بهنام نظری که از شاگردان ملک محسوب می‌شود، اجرا شد. منوچهر صهبایی و وحید تاج از جمله هنرمندانی بودند که در این کنسرت حضور داشتند
مرجع : ایسنا