به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ساعت ۲۰:۰۱
کد مطلب : ۵۳۸۹۱

دوران توسعه دولت محور سپری شده است

گروه اقتصادی: رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه اقتصاد توانا به بخش خصوصی و تعاونی توانمند نیاز دارد گفت: دوران توسعه دولت محور، سپری شده است.
دوران توسعه دولت محور سپری شده است
«محمد نهاوندیان» عصر یکشنبه در نشست توسعه و سرمایه گذاری استان خراسان رضوی افزود: دولت وظیفه دارد شرایط قابل پیش بینی و برنامه ریزی شده ای را برای بخش خصوصی و تعاونی فراهم کند، نمی توان تصور کرد که اقتصاد ایران قوی باشد اما شرکت های قوی در اقتصاد ایران نباشند. رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: نگاه اقتصادی دولت، مشارکت دولت و بخش خصوصی در کارهای زیربنایی است و دولت تسهیلات لازم را برای تامین بازار اقتصادی در بخش محصول و خدمات فراهم خواهد کرد. وی به جایگاه ویژه استان خراسان رضوی در توسعه کشور اشاره کرد و افزود: این استان با دو کشور در حال توسعه همسایه است؛ از این رو مزیت اقتصادی بین المللی را دارد.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: دولت وظیفه دارد بستر لازم را برای شکوفایی ابتکارها و استعدادها فراهم کند و در کنار هم قرار گرفتن ظرفیت حمایتی دولت و جذب سرمایه بخش خصوصی می تواند شگفتی آفرین باشد. سرپرست نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: دولت تدبیر و امید آمادگی دارد بستر لازم، امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری و همچنین بستر حقوقی مساعد را برای سرمایه گذاری فراهم کند و این فعالان اقتصادی هستند که باید درباره نیازهای قانونی و یا اصلاح قوانین دولت را یاری دهند. وی به لایحه خروج غیرتورمی از رکود اشاره کرد و گفت: دولت در یک سال گذشته نشان داد که گوش شنوا دارد؛ به گونه ای که بیش از 65 درصد موارد این لایحه پیشنهادها و اظهارنظرهای بخش خصوصی از طریق اتاق های بازرگانی سراسر کشور بوده است و این افتخار است که نسخه ای از این لایحه به تایید دولت رسیده است که از پیش مهر تایید فعالان اقتصادی را به همراه دارد.

نهاوندیان ارتقای سطح فعالیت صندوق شکوفایی و نوآوری را اولین تصمیم دولت برشمرد و اظهار داشت: این تصمیم نشان دهنده آن است که ایده های نو باید سرمایه لازم را داشته باشند تا بتوان با همکاری نزدیک دانش آفرینان و کارآفرینان فرصت های شغلی مناسبی را ایجاد کرد. رییس دفتر رییس جمهوری همچنین از بخش خصوصی خواست که این بخش به طور جدی توانمند شده و مسوولیت پذیر باشد و افزود: بخش خصوصی باید دارای رابطه افقی و عمودی هم افزا باشد و به جای فرسایش یکدیگر، همدیگر را کمک کنند و دست توانایی در کنار دولت باشند تا دولت بتواند با خیالی راحت کار را به بخش خصوصی واگذار کند.

نهاوندیان به نگاه رییس جمهوری در واگذاری امور به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: انتظار این است که بخش خصوصی با انسجام لازم پاسخ مناسبی به این پیام بدهد. نهاوندیان همچنین به حضور هیات های خارجی در ایران اشاره کرد و گفت: این هیات ها به دنبال آن هستند که یک بخش خصوصی قوی به آنها اعتماد دهد که ایران قابل سرمایه گذاری است و از این رو رابطه بخش خصوصی و دولت باید نهادینه شود. وی همچنین بهبود فضای کسب و کار را ضروری دانست و اظهار داشت: همه استان ها باید به کانون اصلاح بوروکراسی اقتصادی تبدیل شوند، در طول90-80 سال گذشته هر دولت و مجلس که آمده است گره، قفل و پیچی را به حرکت اقتصادی اضافه کرده است و ما باید دوره پالایش قوانین و مقررات را بگذرانیم.

در جلسه توسعه و سرمایه گذاران استان خراسان رضوی «اکبر ترکان» دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد اقتصادی تجاری، «محمود سلطانی فر» رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و 60 نفر از سرمایه داران ایرانی مقیم خارج از کشور حضور دارند.
مرجع : ایرنا