به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۷ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب : ۵۳۹۲۸

پروژه متروی‌اهواز روی‌ خط بدشانسی!

گروه جامعه: ‌مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت:‌ به راه نیفتادن متروی اهواز به دلیل مشکل مدیریتی نیست، حل مشکلات این پروژه به دستور ویژه رییس جمهور نیاز دارد.
پروژه متروی‌اهواز روی‌ خط بدشانسی!
عباس هلاکویی  اظهار کرد: فاینانس قطار شهری اهواز به مبلغ 450 میلیون دلار مصوب شد که طبق قانون؛ 15 درصد از این رقم، سهم آورده متقاضی است و 385 میلیون دلار نیز باید از طریق بانک‌های عامل تامین شود. طبق دستور رییس جمهور و تصویب شورای اقتصادی؛ 5 بانک تجارت، ملت، ملی، سپه و صادرات با تشکیل یک سندیکا به ریاست بانک تجارت، تامین 385 میلیون دلار فاینانس قطار شهری اهواز را متعهد شدند و سهم هر بانک مشخص شد اما با خصوصی شدن دو بانک ملت و صادرات و همچنین تغییر مدیریت بانک‌ها، این بانک‌ها از این قرارداد انصراف دادند.

مدیرعامل قطار شهری اهواز افزود: در این شرایط یا سه بانک دیگر باید سهم دو بانک ملت و صادرات را متعهد شوند یا اگر هیچ راهی نباشد ما حاضریم همان میزان سهم سه بانک ملی، سپه و تجارت،‌ فاینانس را دریافت کنیم و کار متروی اهواز را پیش ببریم که هر اقدامی در این زمینه باید به دستور شورای اقتصادی یا معاون رییس جمهور یا دستور وزیر اقتصاد انجام شود.

هلاکویی عنوان کرد: هر بودجه‌ای که شهرداری اهواز به قطار شهری اختصاص می‌دهد، به بهترین روش در این پروژه هزینه می‌شود و اگر ارز در اختیار داشتیم کار با سرعت بیشتری پیش می‌رفت. وی اظهار کرد: ‌استفاده از فرایند فاینانس در ایران در شرایط فعلی که تحریم هستیم، بسیار پیچیده است. شاید دور زدن کشورها برای استفاده از فاینانس و اعتبار ارزی برای برخی راحت باشد، ولی کاری بسیار خطرناک است که ما انجام نمی‌دهیم و زیر بار این کار نخواهیم رفت. البته پیش بردن کار با روال قانونی هم بسیار سخت است که نیاز به دستور ویژه رییس جمهور در این زمینه داریم. مجموعه استانداری و معاونت عمرانی استاندار خوزستان و همچنین شهردار در حال پیگیری جدی این موضوع است.

وی گفت: اهواز در مقایسه با شهرهایی چون شیراز، اصفهان و تبریز که کار ایستگاه‌های خود را در مرکز شهر شروع نکردند؛ هسته مرکزی شهر را هدف قرار داد و در اولویت گذاشت زیرا با توجه به حجم ترددها در هسته مرکزی شهر این اقدام بسیار ضروری احساس شد. هلاکویی اظهار کرد: در حال حاضر دستگاه‌های حفار TBM از میدان فرودگاه اهواز تا نادری و فلکه ساعت پیش رفته‌اند و عوامل در حال فعالیت هستند.
مرجع : ایسنا