به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۵۴۱۴۱
سیف:

مشکلات فاینانس با چین برطرف می​شود

گروه اقتصادی: رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که مشکلات موجود در خصوص فاینانس با چین در حال برطرف شدن است و بزودی مسایل فی مابین ایران و چین در این رابطه حل و فصل خواهد شد.
مشکلات فاینانس با چین برطرف می​شود
ولی الله سیف رییس بانک مرکزی که به منظور مذاکره با مقامات مسئول چین به پکن سفر کرده است روز سه شنبه در نشستی با اعضای شورای بازرگانان ایرانی مقیم چین و فعالان اقتصادی ایرانی در پکن، خاطرنشان کرد فراز و نشیب بوجود آمده طی چند ماه اخیر در خصوص موضوع فاینانس میان ایران و چین در حال حل شدن است و بزودی فاینانس ها مجددا عملیاتی خواهد شد. رییس کل بانک مرکزی همچنین خاطرنشان کرد در توافق اخیر که بزودی از سوی مقامات چین نهایی خواهد شد زمینه ها و امکان بیشتری برای استفاده از فاینانس چین بوجود خواهد آمد، به طوری که میزان فاینانس چین به ایران به حدود 70 میلیارد دلار خواهد رسید.

اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی نیز 21 مردادماه از تداوم مذاکرات ایران و چین در باره فاینانس خبر داد و گفت: رفت وآمدهای کارشناسی در این زمینه در حال انجام است و امیدواریم با توجه به اطلاعات دریافتی، تصمیم گیری مناسبی صورت گیرد، هرچند مشکل زیادی در این زمینه وجود ندارد. وی گفت: ایران به ازای منابع موجود در بانک های چین می تواند تا سه و یا حداقل دو برابر آن برای طرح های بیمه صادراتی تامین مالی کند. سیف رییس بانک مرکزی در ادامه نشست با تجار ایرانی در چین، زمینه کار با این کشور را بدلیل توسعه و پیشرفت های چین بسیار وسیع تر از سطح فعلی دانست. وی از چین به عنوان شریکی با ثبات برای ایران یاد کرد و گفت که تجار و بازرگانان ایرانی مقیم چین می توانند نقش مهمی در ایجاد ارتباط باثبات و با دوام میان دو کشور داشته باشند.

رییس کل بانک مرکزی همچنین در این دیدار به سوالات تجار و بازرگانان ایرانی مقیم چین در خصوص مشکلات ارتباطات بانکی با چین بدلیل تحریم های موجود و نیز نحوه خدمات و سرویس دهی به تجار ایرانی و راه های تسهیل ارایه این خدمات پاسخ داد. حجم مبادلات تجاری ایران و چین در سال گذشته میلادی 39 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است که از این میزان واردات چین از ایران با دو درصد رشد نسبت به سال 2012 به 25 میلیارد و 393 میلیون دلار رسید و حجم صادرات چین به ایران در این سال 14 میلیارد و 387 میلیون دلار بوده است. چین سال گذشته میلادی 16 میلیارد و 900 میلیون دلار از ایران نفت خام و فرآورده های نفتی وارد کرد که حدود 67 درصد از کل واردات چین از ایران را شامل شده است.
مرجع : ایرنا