به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۱ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب : ۵۴۴۰۱

نقش بسزای زنان ایرانی در تاریخ معاصر

گروه جامعه: معاون رییس‌جمهور در امورزنان گفت: زنان ایرانی در نقش آفرینی وقایع تاریخ معاصر نقش بسزایی داشتند.
نقش بسزای زنان ایرانی در تاریخ معاصر
شهین‌دخت مولاوردی در افتتاحیه همایش خوی در گذر تاریخ اظهارکرد: آذربایجان در طول تاریخ و به تبع آن شهر خوی فراز و فرودهای زیادی را داشته است. خوی به علت قرار گرفتن در مرز عثمانی و روسیه به لحاظ فرهنگی دارای اهمیت خاص و استراتژی است. وی ادامه داد: مردم این شهر به درستی این اهمیت را درک کرده و بیشترین بهره را از آن برده‌اند و در مقایسه با سایر مناطق به روزتر بوده‌اند. نشانه‌های آن وجود علمای طراز اول و آزادمردان و آزادزنان است. نقطه اوج اهمیت خوی در ماجرای مشروطیت و در پیوند با حیدرخان عمواوغلی است. مردم این دیار که طعم تلخ کلام استبداد را چشیده و به مشروطه امیدوار بودند نقش بارزی را در برکناری امین‌السلطان داشتند. در این میان زنان هم دوشادوش مردان حرکت می‌کردند. زنان آذربایجان به گونه‌ای خودانگیخته در امر جهاد شرکت داشتند.

وی در ادامه به نقش‌آفرینی زنان خوی در دوران رضاشاه و ماجرای کشف حجاب پرداخت و گفت: یکی از شدیدترین مخالفت‌های مردمی به این اقدام رضاشاه در خوی انجام شد. مولاوردی تصریح‌کرد: زنان ایرانی در نقش‌آفرینی وقایع تاریخ معاصر نقش بسزایی داشتند. دکتر سیوانی فرماندار شهرستان خوی به بیان تاریخی از شهرستان خوی پرداخت و اظهارکرد: شهر خوی از کهن‌ترین و پرحادثه‌ترین شهرهای ایران است. دیاری که از چندهزار سال پیش تاکنون سرسبز بوده و در سایه زمین زرخیز و مردم پرتوان خود از کانون‌های دیرپای فرهنگ و زندگی بوده است. شناخت گذشته این شهر برای ساکنان آن و برای همه مردم ایران ضروری است زیرا تاریخ هر شهری مکمل تاریخ ایران بزرگ است.

وی تصریح کرد: همایش خوی در گذر تاریخ به دنبال توجه دادن به همین مسائل مهم است که کارشناسان را ضمن توجه دادن به اهمیت این شهر و برنامه‌ریزی جامع برای رشد این شهرستان یاری رساند. شکوری امام جمعه خوی نیز اظهارکرد: متوجه شدم در مقالات ارایه شده اشاره‌ای به تاریخ دینی و مذهبی خوی نشده است، پس وظیفه خود می‌دانم بصورت خلاصه در این باره اشاراتی بکنم. این مساله که مردم خوی بی‌دین بوده‌اند، کاملا اشتباه است. قبل از ورود اسلام دین مردم خوی مسیحیت بوده و در بدو ورود اسلام مردم این منطقه پیرو مذهب شافعی بوده‌اند. بیشترین رونق شیعه‌گری در اینجا در اواخر قرن دوازدهم و دوران حکومت احمدخان دنبلی و پسرش بوده است. چند مورد مهم از پیشرفت و توسعه شهر مدیون این پدر و پسر است. مدارس، کاروان‌ها، هجرت دانشمندان به شهر خوی در این زمان اتفاق افتاده است.

وی افزود:از جمله ویژگی‌های این شهرستان وجود خاندان‌های برجسته علمی است. از جمله خاندان تسوجه یا امامی که حدود 9 نفر از انها در این شهر خدمت کرده‌اند. شکوری خاطر نشان کرد: تاریخ سیاسی خوی حاوی حوادث تلخ است. جنگ‌های ایران و روسیه، حملات یاغیان و ... که خوی در مرحله دفاع مقدم بوده است. در تمامی این مراحل علمای برجسته شهرو حوزه‌های علمیه نقش محوری داشته‌اند. همایش خوی در گذر تاریخ به همت انجمن ایرانی و فرمانداری خوی با محوریت تجلیل از خدمات دکتر امامی خویی بعنوان پژوهشگر ومورخ با ارایه مقالاتی با موضوعات خوی به میزبانی خوی برگزار شد.
مرجع : ایسنا