به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۳۵
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۲ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب : ۵۴۴۷۶
فرانسه به دنبال «دعوت از ایران» برای نشست پاریس

دو ديدگاه متفاوت درباره همکاری ايران با آمریکا علیه داعش

گروه بين الملل: دولت فرانسه قصد دارد از ایران برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی پاریس برای هماهنگی در خصوص اقدام علیه افراطی‌های گروه خلافت اسلامی دعوت کند، این در حالی است که آمریکا و ایران هرگونه همکاری در این زمینه را رد کرده‌اند.
دو ديدگاه متفاوت درباره همکاری ايران با آمریکا علیه داعش
گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس حاکی است که این تصمیم فرانسه چرخشی در سیاست پاریس در قبال ایران است که همسایه عراق بوده و مدت زمان طولانی است که نفوذ زیادی در این کشور دارد. یک مقام فرانسوی که درگیر آماده‌سازی نشست پاریس است و نخواست نامش فاش شود گفت که تنها مانع در زمینه دعوت از ایران، موافقت شرکای فرانسه است ولی «اجماع در این خصوص دور از دسترس نیست». وی جزئیات بیشتری درباره این زمینه ارائه نکرد.

نشست پاریس قرار است روز دوشنبه، همين هفته برگزار شود. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز ۱۹ شهریور در بغداد موضع واشینگتن درباره حضور ایران در ائتلاف بین‌المللی علیه شبه نظامیان خلافت اسلامی را اعلام کرد و گفت: «ایالات متحده، نه در قالب نظامی و نه در اشکال دیگر، با تهران همکاری نخواهد کرد و هیچ تمایلی هم به این کار ندارد».

حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، پس از دیدار با فرانسوا اولاند گفت: رییس جمهوری فرانسه «امروز به من وعده داد که فرانسه در حمله به مواضع تروریست‌ها در عراق مشارکت خواهد کرد». وی افزود: «طرف آمریکایی در حال حاضر اقدامات خود را آغاز کرده است. ما خواهان پوشش هوایی هستیم. نیازی به حضور نیروی زمینی شرکای خود نداریم و آن‌ها نیز قصدی در این زمینه ندارند».

فرانسوا اولاند درباره اینکه فرانسه چگونه در حملات هوایی علیه مواضع حکومت اسلامی در عراق مشارکت خواهد کرد توضیحی نداد. در حال حاضر این حملات از سوی ارتش آمریکا و عراق صورت می‌گیرد. با این حال، وی اظهار داشت که هدف از نشست روز دوشنبه پاریس هماهنگی در زمینه کمک نظامی به بغداد از سوی متحدان عراق است. رییس جمهور فرانسه به خبرنگاران در بغداد گفت: «ما به دنبال همکاری با متحدانمان بوده و متوجه جدی بودن تهدید (گروه خلافت اسلامی) هستیم».

در همين حال رئیس جمهور عراق گفت: ایران به نشست امنیتی پاریس با موضوع مقابله با داعش دعوت می شود. فواد معصوم در مصاحبه با روزنامه سعودی الشرق الاوسط چاپ لندن گفت: قرار است اتحادیه اروپا و آمریکا در این نشست حاضر شوند. علاوه بر این برای کشورهای منطقه خاورمیانه و همسایه عراق و در راس آنها، عربستان سعودی، امارات، اردن، کویت، ترکیه و ایران دعوت نامه ارسال می شود. در هفته جاری نیز نشستی با حضور وزیران خارجه 11 کشور از جمله آمریکا در شهر جده عربستان سعودی برگزار شد اما از ایران برای این نشست دعوت نشد.

دو نظر متفاوت در ايران

حسن دانایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، ديروز جمعه اظهار داشت: از آنجایی که ما خواهان ثبات در عراق هستیم از حضور در نشست پاریس خرسند خواهیم شد. او افزود که ایران همه گونه حمایتی را از همسایه‌اش اعلام کرده است و امیدواریم که کنفرانس پاریس دستاوردهای مثبتی داشته باشد. اما معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: این همکاری به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست و دلیل این مسئله هم آن است که ایران در مقابل داعش می‌ایستد، اما آمریکا داعش را ایجاد کرده است.

سردار سیدمسعود جزایری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به سوالی در خصوص مطرح‌شدن برخی ادعاها درباره همکاری ایران و آمریکا در مبارزه با گروهک تروریستی داعش گفت: چنین همکاری‌ای به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست. دلیل این مسئله هم آن است که ایران در مقابل داعش می‌ایستد، اما آمریکا داعش را ایجاد کرده است. وی درباره امکان حملات داعش به مرزهای کشورمان گفت: داعش به هیچ عنوان نمی تواند به مرزهای ایران نزدیک شود، چرا که با اقتدار نیروهای مسلح روبه رو می‌شود.