به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۲ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۵۴۵۰۲
شرق در یک نگاه

تروریسم با بمباران هوایی از بین نمی رود

گروه سیاسی: در صفحه نخست روزنامه شرق روز شنبه تیترهای ائتلاف 40 کشور جهان علیه داعش و بار دیگر طالقانی دیده می‌شود.
تروریسم با بمباران هوایی از بین نمی رود
این روزنامه تیتر یک خود را به موضوع ائتلاف 40 کشور جهان علیه داعش اختصاص داد و نوشت: 13سال پس از حملات 11سپتامبر و پس از صرف هزینه‌های سرسام آور مالی و جانی مداخله نظامی در افغانستان و عراق، مبارزه با تروریسم همچنان اولویت امنیتی ایالات متحده است. پس از ماه‌ها پیشروی گروه داعش در عراق و سوریه، اکنون با کشته شدن 2 خبرنگار آمریکایی توسط این گروه، زمینه مناسبی برای مبارزه آمریکا با این گروه شده است.

روزنامه شرق به عنوان بار دیگر طالقانی اشاره کرد و نوشت: مراسم 35 امین سالگرد درگذشت محمود طالقانی بعد از هفت سال با پخش بخشی از خطبه‌های او در یکی از نمازجمعه‌های دانشگاه تهران در سال58 آغاز می‌شود. طالقانی آیه‌ای از قرآن می‌خواند و از حذف کلمه مرگ از زبان و اندیشه می‌گوید: بزرگان، محققین و فلاسفه برای تشکیل مدینه فاضله و برای مردمی که در راه تحقق چنین اجتماع بزرگ و عظیم و انسانی‌ای هستند، می‌گویند باید کلمه مرگ از چنین اجتماعی حذف شود. همان طوری که از زبان باید حذف شود از اندیشه هم باید رانده شود.

این روزنامه در تیتری به موضوع رییس جمهوری: تروریسم با بمباران هوایی از بین نمی رود، پرداخت. چهاردهمین اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای، در کاخ نوروز دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد. رییس جمهوری کشورمان در سخنرانی خود در این اجلاس عنوان کرد: برنامه‌ریزی سازمان یافته، همکاری 2 یا چندجانبه و مقابله با فقر فرهنگی و اقتصادی، تنها را حل مقابله با بحران افراطی گری و تروریست در منطقه و جهان است. حسن روحانی با بیان اینکه جامعه جهانی نیازمند تعامل، دوستی و همزیستی مسالمت آمیز ملل و اقوام گوناگون در سایه اعتدال است. گفت: تصور اینکه فقط بمباران هوایی می‌تواند مشکل تروریسم را حل کند، ساده انگاری و گریز از پیچیدگی مساله است، مقابله با فرهنگ خشونت و سازمان ترور نیاز به فهم مسایل اجتماعی و سیاسی منطقه دارد و جز با مدیریت و مشارکت مردم و دولت4‌های منطقه به توفیق نخواهد انجامید.

کشور با 6میلیارد دلار اداره می‌شد تیتر دیگر روزنامه شرق است. موسسه مطالعات دین و اقتصاد به مناسبت نزدیک شدن به هفته دفاع مقدس در پی آن است که اقتصاد روزهای جنگ را با آمار به تصویر بکشد. به همین دلیل این موسسه این روزها برای چندین جلسه میهمان آنانی است که اقتصاد آن دوره را با تمامی مشکلاتش پیش بردند. اولین سخنران حسن عابدی جعفری، دومین وزیر بازرگانی دولت جنگ است. می‌گوید: کشور با 6 میلیارد دلار اداره می شد. از این 6 میلیارد بیش از نیمی از آن مستقیما صرف هزینه‌های نظامی می‌شد و اصلا جدا از هزینه کالاهای عمومی بود. این میزان ارز باید برای تامین مایحتاج عمومی و همچنین ترمیم خسارت‌ها و دیگر کارها استفاده می‌شد.

این روزنامه در تیتری تهدید رحیمی به افشاگری را برجسته کرد و نوشت: تیم محمود احمدی نژاد با فاصله‌ای اندک از زمان اعلام حکم رحیمی و تخلفات دانشگاه ایرانیان، بازهم ضمن استفاده از تاکتیک حمله به عنوان بهترین دفاع، مدعی وجود پشت پرده‌هایی در ماجرا شدند و تهدید کردند در صورت ضرورت این پشت پرده‌ها را افشا خواهند کرد.