کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جايگزيني شبكه اينترانت به جاي اينترنت از 3 مهر

فيلتر‌شكن‌ها و VPN‌ها هم از كار خواهند افتاد!

31 شهريور 1391 ساعت 13:52

گروه علم و فناوری: رضا تقی‌پور (وزیر ارتباطات) اعلام کرد تمام دستگاه های اجرایی کشور از سوم مهرماه تمامی ارتباطاتشان با اینترنت قطع شده و از شبکه اینترنت به شبکه ملی منتقل می‌شوند.


وزیر ارتباطات به خبرگزاری مهر گفته ۴۲ هزار دستگاه دولتی در هفته اول مهر ۱۳۹۱ تمامی ارتباطات شان از شبکه اینترنت به شبکه ملی منتقل می‌شود.
قرار بود شهریور ماه امسال این کار انجام گردد که نشد و رضا تقی‌پور گفت: تفکیک شبکه اینترنت از شبکه ملی اطلاعات برای دستگاههای دولتی در ۲۹ استان انجام شده و این پروژه تا هفته دیگر در کل کشور و در تمامی مراکز سوئیچ استانی یعنی ۳۱ استان عملیاتی و طی مراسمی پرده برداری می‌شود.
وی دلیل تاخیر مذکور را نصب تجهیزات و جداسازی شبکه عنوان کرد و گفت: کلیات اجرای این پروژه به تمامی دستگاهها ابلاغ و به صورت عملیاتی نیز با تمامی وزارتخانه ها مسائل مربوطه مطرح شده است. بسیاری از کاربران و سرویس دهنده‌های اینترنتی در این هفته و هفته قبل شاهد قطعی های مکرر اینترنت بوده و معلوم نیست چه اتفاقی هنگام سوئیچ کردن اینترنت به شبکه ملی خواهد افتاد. هیچ مقامی نیز تاکنون از لحاظ فنی درباره سوئیچ کردن آزمایشی و نتایج آن سخنی نگفته است و این امر موجب دلهره کاربران ایرانی شده است. شما بعنوان کاربر اینترنتی چه نظری دارید؟
آیا این ۴۲ هزار دستگاه دولتی که اغلب کارهای اداری شان را نیز توسط ایمیل یاهو و جی میل و ... انجام می‌دهند نیز می‌دانند قرار است چه اتفاقی بیفتد؟
اصولا با فراگير شدن شبكه اينترانت (شبكه داخلي ويژه ايران) به جاي شبكه اينترنت جهاني در كل كشور كه تحت عنوان اينترنت ملي از آن ياد مي شود و قرار است تا پايان سال جاري در كل ايران اجرايي شود، ارتباط ايرانيان با جهان خارج از كشور كاملا بصورت كنترل شده و مطابق ميل مسئولان مخابرات كشور  برقرار خواهد شد.

بعبارت شفاف‌تر چرخه نظارتي بر كار اينترنت در مقايسه با اينترانت كاملا معكوس مي‌شود. بدين معنا كه تاكنون سايت‌هاي مشخصي توسط مسئولان نظارتي فيلتر مي‌شدند اما كاربران ايراني همچنان با شبكه جهاني اينترنت متصل بودند و مي توانستند با كمك فيلترشكن يا VPN‌ها از سد فيلترينگ عبور كنند اما با اجرايي شدن اينترنت ملي (اينترانت) فقط سايت‌هايي كه مسئولان مخابرات تشخيص بدهند وارد سرور مركزي اينترانت ايران مي‌شود و مابقي ميليون‌ها سايت موجود خارجي عملا غيرقابل دسترسي خواهد شد و حتي نرم‌افزارهاي فيلتر‌شكن و سرورهاي مجازي موازي (VPN) هم از كار خواهند افتاد زيرا اصولا وقتي ورودي شبكه جهاني به داخل كشور قطع شده باشد (كاري كه اينترنت ملي قرار است انجام دهد) VPN  و فيلتر شكن‌ها هم امكان دورزدن شبكه مركزي را پيدا نخواهند كرد زير با درب قفل شده در مبدا مواجه مي‌شوند.
نظر خود را برای ما در قسمت کامنت‌ها بنویسید.


کد مطلب: 5458

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/5458/فيلتر-شكن-ها-vpn-ها-هم-كار-خواهند-افتاد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir