به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۳ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۵۴۶۱۹

نورانی کردن موجودات با فناوری ژنتیکی

گروه علمی: دانشمندان می‌توانند از طریق فناوری ژنتیکی برخی موجودات را نورانی کنند که به این روش تولید نور، زیست تابی گفته می‌شود.
نورانی کردن موجودات با فناوری ژنتیکی
موجودات زنده می‌توانند از طریق فعل و انفعالات شیمیایی که در بدنشان رخ می‌دهد، نور تولید کنند. به این طریق تولید نور، زیست تابی گفته می‌شود. در نمایشگاه آکواریوم تایوان در شهر تایپه که بین روزهای 12 تا 15 سپتامبر برگزار شد، ماهی‌هایی قابل دیدن هستند که از طریق فناوری ژنتیک، طوری پرورش داده شده‌اند که نور پخش می‌کنند.
***ماهی که Amatitlania nigrofasciatus نام دارد و در نمایشگاه تایپه قابل مشاهده است، از طریق فناوری ژنتیک پرورش داده شده است. اما در طبیعت ماهی‌هایی هم وجود دارند که نورانی هستند، اما دست انسان در این نمونه‌ها دخالتی نداشته است.

***عروس دریایی زمانی نور پخش می‌کند که از طریق مکانیکی، برای مثال تلاطم در آب، تحریک شود. به این پدیده زیست‌تابی گفته می‌شود؛ یعنی توانایی ایجاد نور از خود و یا با کمک یک سری باکتری‌ها. بسیاری از حیوانات دریایی قابلیت زیست تابی دارند.
***تک سلولی‌ها نیز می‌توانند نور تولید کنند. یک نوع تک سلولی در آکواریوم است که قسمتی از یک پلانکتون دریاست. شکست امواج و شنای سریع ماهی‌ها باعث تولید نور در آنها می‌شود.

***یکی از نمونه‌های بارز جانورانی که نور پخش می‌کنند، کرم شب تاب است. آنها در عضو نورانی خود ماده‌ای به نام Luciferin تولید می‌کنند که با اکسیژن ترکیب می‌شود. پس از این ترکیب، نور تولید می‌شود. کرم‌های شب تاب نر و ماده از طریق این نورها با هم ارتباط بر قرار می‌کنند.
***خیلی از موجوداتی که در قعر آبهای اقیانوس به سر می‌برند نیز دارای اعضای نورانی هستند. آنها به این نور احتیاج دارند برای اینکه بتوانند در تاریکی کامل راه خود را پیدا کنند. برخی نیز برای جلب طعمه از این نور استفاده می‌کنند.

***در قعر آبهای اقیانوس نیز نوعی اژدها ماهی نورانی وجود دارد. عضو نورانی این نوع ماهی، در پشت چشمش است و نور قرمز پخش می‌کند؛ نوری که برای جانوران دریایی کمی نامتداول است. برخی‌ها حتی نمی‌توانند این نور را ببینند.
***موش‌ها معمولا نورانی نیستند، اما پژوهشگران می‌توانند در آزمایشگاه کاری کنند که آنها از خود نور پخش کنند؛ آن هم با دادن یک نوع پروتئین که در سلول‌های موش‌ها باعث پخش رنگ سبز می‌شود.

***دانشمندان می‌توانند در اصل با کمک فناوری ژنتیک، کاری کنند که همه حیوانات از خود نور پخش کنند. برای مثال یک موسسه تحقیقاتی در اروگوئه با دادن پرتو فرابنفش یک گوسفند را به رنگ زرد تبدیل کرده است.







مرجع : ایرنا