به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۳ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۵۴۶۳۱
عشرت‌آباد یکی از عمارت‌های اعیانی ناصرالدین‌شاه بود

شهرداری پاسخ «عشرت‌آباد» را بدهد

گروه فرهنگی: مشخص نیست، جرثقیل‌هایی که در مقابل کاخ عشرت‌آباد در تهران قرار دارند، منتظر می‌مانند تا شهرداری و سازمان میراث فرهنگی درباره‌ی ساخت‌وساز در این منطقه به نتیجه برسند یا خیر.
شهرداری پاسخ «عشرت‌آباد» را بدهد
از حدود یک‌ماه پیش، دو جرثقیل در حدود 50 متری کاخ تاریخی عشرت‌آباد قرار گرفته‌اند و در آنجا فعالیت می‌کنند. اقدامی که به‌نظر می‌رسد، پیش از آغاز، برای انجام آن با اداره کل میراث فرهنگی استان تهران هماهنگی نشده است. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران درباره‌ی فعالیت دو جرثقیل در حدود 50 متری کاخ عشرت‌آباد واقع در پادگان ولیعصر (عج) گفت: پس از اطلاع‌ از این اتفاق در حدود یک‌ماه پیش، یکی از کارشناسان فنی این اداره کل، مأمور بررسی وضعیت شد؛ اما با توجه به این‌که کارشناس ما امکان ورود به پادگان را نداشت، از شهرداری منطقه‌ی 7 خواستیم تا درباره‌ی این موضوع به ما پاسخ دهد، اما آن‌ها هنوز پاسخی نداده‌اند، رونوشت آن مکاتبه نیز به مسوولان پادگان ولی‌عصر (عج) فرستاده شده است.

سپیده سیروس‌نیا ادامه داد: با توجه به این‌که انجام هر عملیات عمرانی در منطقه باید با مجوز شهرداری باشد، حتما آن‌ها از این اقدام اطلاع دارند؛ اما با وجود درخواست اداره کل میراث فرهنگی استان برای پاسخگویی درباره‌ی این اتفاق، پاسخگو نبوده‌اند و باید منتظر جواب از سوی شهرداری منطقه باشیم.

او درباره‌ی اقداماتی که این اداره کل پس از تنظیم تفاهم‌نامه با سپاه و شهرداری با هدف سامان‌دهی و مرمت این بنای تاریخی در چندماه گذشته کرده است،‌ اظهار کرد: پس از تنظیم تفاهم‌نامه قرار شد، با تخصیص اعتبار و تهیه‌ی طرح مرمت و پیش‌بینی مسیری برای بازدید مردم، سامان‌دهی و مرمت آغاز شود. تا کنون نیز طراحی مسیری برای ورود به عمارت عشرت‌آباد انجام شده، اما هنوز اعتباری که قرار بود از سوی سه ارگان سازمان میراث فرهنگی، شهرداری و سازمان زیباسازی مشخص و تخصیص یابد، داده نشده است.

 «عشرت‌آباد» روزی یکی از عمارت‌های اعیانی ناصرالدین‌شاه قاجار بود که پس از بازگشت او از فرنگ، در بیرون از حصار شهر تهران و در مجموعه‌ای ییلاقی ساخته شد. پس از گذشت مدتی،‌ این بنا به محل استقرار گارد پهلوی اختصاص یافت و با پیروزی انقلاب اسلامی و برعهده گرفتن سرپرستی پادگان توسط نیروی هوایی سپاه، به نام «پادگان ولی‌عصر (عج)» تغییر نام پیدا کرد.
مرجع : ایسنا