به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۵۴۸۹۲

نظارت جدي بر تولید سوسیس وکالباس

گروه سلامت: رییس سازمان غذا و دارو از ممنوع شدن ورود "خمیرمرغ" به چرخه تولید سوسیس و کالباس خبر داد و گفت: این موضوع از نیمه دوم امسال اجرایی می‌شود.
نظارت جدي بر تولید سوسیس وکالباس
دکتر رسول دیناروند با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت تامین سلامت فرآورده‌های پروتئینی بویژه سوسیس و کالباس، گفت: در سوسیس و کالباس قدم اول حذف خمیر مرغ در تهیه این محصولات است. بخشنامه مربوطه ابلاغ شده و در شش ماه دوم امسال عملیاتی می‌شود. وی گفت: حذف خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس قدم بسیار بزرگی است چراکه از سلامت خمیر مرغ اطمینان نداریم. بنابراین ورود آن به چرخه تولید سوسیس و کالباس ممنوع شد. رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: شرکت‌های تولید کننده سوسیس و کالباس از یک دوره زمانی برخوردار خواهند بود تا بتوانند خود را با ضوابط تطبیق داده و خمیر مرغ را حذف کنند. به گفته وی، خمیر مرغ، گوشت‌های مازادی است که پس از تمیز کردن مرغ، توسط دستگاهی جدا شده و به چرخه مصرف وارد می‌شود.

دیناروند تاکید کرد: نمی‌توانیم سلامت خمیر مرغ را تضمین کنیم چراکه مشخص نیست ماده اولیه آن از سلامت برخوردار است یا خیر و ممکن است از چربی زیادی برخوردار باشد. وی در عین حال نسبت به مصرف افراطی و روزانه سوسیس و کالباس هشدار داد و گفت: مشکل اصلی آن است که مصرف این چنین محصولاتی، تغذیه جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان را برهم می زند. بر این اساس مصرف افراطی و روزانه این فرآورده‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و از نظر تغذیه‌ای کاری خطرناک است. توصیه به مردم آن است که سوسیس و کالباس نباید به عنوان مصرف روزانه و دائمی در عادات غذایی جای گیرد.
مرجع : ایسنا