به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۵۴۸۹۵

فرودگاه مهر‌آباد ماندنی شد؟

گروه اقتصادی: دوگانه طرشت و مهر‌آباد این بار به سمت فرودگاه چرخید تا وزارت راه و شهرسازی در یکی از نخستین اظهارنظرهای خود پس از سقوط اخیر هواپیما، حکم به غیر قانونی بودن تصرف طرشت بدهد.
فرودگاه مهر‌آباد ماندنی شد؟
مدیر کل اداره راه و شهرسازی تهران چند روز قبل پرده از ماجرایی برداشت که شاید تا پیش از این کمتر به طور رسمی به آن پرداخته می‌شد. فریبرز واحدی از کسی یاد کرد که به گفته او با استفاده از ارتباطش، اراضی طرشت را تصرف کرده و در آن‌ها اقدام به ساخت و ساز کرده است. به گفته وی در طول این سال‌ها حتی برخی از زمین‌های متعلق به سازمان هواپیمایی نیز منتقل شده و این درحالی است که قانون اماکن تصرف املاک دولت وجود ندارد. واحدی از برنامه‌ ریزی برای بازپس گیری این زمین‌ها خبر داده و گفته این موضوع از دستور کار وزارت راه خارج نخواهد شد.

این صحبت نخستین اظهارنظر رسمی مسوولان وزارت راه پس از سقوط ایران 140 به حساب می‌آید، سخنانی که پس از گمانه‌زنی‌های فراوان شاید خط و خطوط را مشخص کند. پس از حادثه سقوط بار دیگر صحبت‌هایی درباره لزوم جابه‌جایی فرودگاه مهر‌آباد و خارج کردن آن از شهر مطرح شد بالا بردن ضریب امنیت مناطق مسکونی اطراف فرودگاه اصلی‌ترین دلیل این موضوع است که طرفداران بسیاری داردو حتی شهرداری تهران نیز از آن استقبال کرده است.

مخالفان آن اما برای خود دلایل دیگری دارند، دلایلی که اصلی‌ترین آن حول محور غیر قانونی بودن ساخت و سازها در طرشت خلاصه می‌شود. مناطق مسکونی که چند دهه بعداز مهرآباد ساخته شده‌اند و حریم امن باند پرواز را نقص کرده‌اند. هر چند عمل انتقال این تعداد از واحدهای مسکونی امکان پذیر نیست اما طرفداران مهر‌آباد معتقدند، اگر بناست رفتن در کار باشد، آن مناطق مسکونی است نه فرودگاه.

وزیر راه اما هنوز در این رابطه اظهارنظر خاصی نکرده است، هر چند از یک سو خبر از ممنوعیت پروازهای نیمه شب مهر‌آباد داده و از سوی دیگر از طرح‌های توسعه‌ای آن بازدید کرده است. در این شرایط اظهارات واحدی نشان از آن دارد که وزارت راه نیز از مناطق مسکونی اطراف فرودگاه دل خوشی ندارد و شاید در نهایت طرف فرودگاه را بگیرد هر چند چه مهرآباد برود و چه بماند، بلند شدن هواپیماهای غول پیکر از نزدیکی خانه‌های مردم هیچ تضمین امنیتی ندارد.
مرجع : ایسنا