به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۵۴۹۱۴

چرا از داروهای جدید لاغری استقبال نشد؟

گروه سلامت: سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به تازگی دو داروی لاغری جدید را تایید کرده که باید منتظر ماند و دید چه زمانی این داروها وارد بازار خواهند شد.
چرا از داروهای جدید لاغری استقبال نشد؟
سازمان غذا و داروی آمریکا FDA هفته جاری داروی لاغری «کنتراو» (Contrave) را که توسط کمپانی داروسازی «اورکسیجن» تولید شده تایید کرد و علاوه بر این FDA در شرف تایید داروی تزریقی «لیراگلویتر» (Liraglutide) ساخت کمپانی داروسازی «نوو نوردیسک» است. این در حالی است که با وجود تبعات منفی و وسیع افزایش وزن، جامعه پزشکی در پذیرش نسل جدید داروهای تایید شده کاهش وزن از سوی FDA تمایل و رغبت کمتری نشان می‌دهند.

به عنوان مثال در سال 2012 میلادی، FDA دو داروی «بلویک» و «کسیمیا» را نیز برای کاهش وزن تایید کرد. این داروها برای درمان چاقی مزمن و چند بیماری مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال و با وجود گذشت حدود دو سال از تایید و عرضه این داروها، گروه داروسازی «آرنا» و تولیدکنندگان «بلویک» و «کسیمیا» روند فروش این دارو را بسیار کند اعلام کردند. در همین حال خبرها حاکی از این است که در آستانه تایید داروی «کنتراو»، سهم کمپانی «اورکسیجن» در بازار توزیع دارو 11 درصد افت کرده است که این مساله نشان دهنده دیدگاه‌های منفی نسبت به داروهای جدید لاغری است.

به گزارش سایت اینترنتی فول، سوال اصلی اینجاست که چرا پزشکان معمولا داروهای لاغری تجویز نمی‌کنند. پاسخ به این سوال پیچیده‌تر از این است که به ذهن خواننده می‌رسد. اما آنچه که مسلم است این است که پیشینه داروهای لاغری آمیخته با برخی اتفاقات تلخ و ناگوار نظیر عوارض جانبی شامل میل به خودکشی و حملات قلبی است اما این مسائل با انگیزه اصلی عدم استقبال پزشکان و بیماران از داروهای جدید لاغری فاصله بسیاری دارند. در واقع یکی از موانع اصلی که داروهای لاغری جدید با آن روبرو هستند مساله پوشش بیمه است زیرا بسیاری از شرکت‌های بیمه این داروها را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهند. علاوه بر این دیدگاه مردم نیز در این مساله موثر است. زیرا بسیاری از افراد با وجود اعلام انجمن پزشکی آمریکا در سال 2013 میلادی که چاقی را بیماری قلمداد کرد، چنین اعتقادی به این مساله ندارند و از نظر بسیاری این عارضه با کنترل شخصی و انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی قابل درمان است.
مرجع : ایسنا