به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب : ۵۵۱۰۵

محتویات سوسیس و کالباس ایرانی/تصاویر

گروه سلامت: خمیر مرغ ماده اصلی و پایه بسیاری از فرآورده های گوشتی کشور که از حدود 15سال پیش به صورت جدی وارد صنعت فرآوردهای گوشتی کشور شده است و رفته رفته جایگزین گوشت قرمز شد.اما واقعا خمیر مرغ چیست و چگونه تهیه می شود؟
ممنوعیت استفاده از این ماده در فرآورده های گوشتی باعث شد تا پارسینه به به بررسی چگونگی تولید ماده اولیه سوسیس و کالباس بپردازد. در حقیقت خمیر مرغ همان گوشت مرغ است که با روش مکانیکی و به وسیله دستگاه بادر بصورت مایع استحصال می شود. اما واقعا خمیر مرغی که امروزه توسط صنایع فرآوردهای گوشتی کشور، مراکز قطعه بندی مرغ، کشتارگاه ها و یا در مراکز غیرمجاز تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد از مرغ کامل تهیه می شود؟ (براساس استاندارد ملی و ضوابط کشورخمیر مرغ باید ازمرغ کامل استحصال شود.)

حقیقتا باید گفت خیر زیرا خمیر مرغی که در کشور تهیه می شود مایعی است حاصل از بادر اسکلت باقیمانده از مرغ هائی که ران وسینه آنها جدا شده است ویا از رستوران ها و مرغ فروشی های سطح شهرجمع آوری می شود که دیگر نباید به آن خمیرمرغ بگوئیم و بهتر است خمیر اسکلت یا ضایعات نامیده شود. آن بخشی هم که از مرغ کامل استحصال می شود متاسفانه از مرغ های تخمگذاری (در صنعت به آنها مرغ هلندی یا مادر می گویند) تهیه می شود و به دلیل چثه ریزی و آلودگی که دارند کشتارگاها قادربه خروج کامل امعاء و احشای این مرغ ها نیستند و متاسفانه خمیر حاصل از این مرغ ها سرشار از باقیمانده امعاء و احشاء حفره بطنی و صدری است.

به همین دلیل است که دکتر رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت تامین سلامت فرآورده‌های پروتئینی بویژه سوسیس و کالباس، گفت: در سوسیس و کالباس قدم اول حذف خمیر مرغ در تهیه این محصولات است. بخشنامه مربوطه ابلاغ شده و در شش ماه دوم امسال عملیاتی می‌شود. در ادامه جهت درک بیشتر موضوع ضمن ارائه گزارش تصویری نحوه استحصال خمیر مرغ و خمیر اسکلت به مشکلات فنی و بهداشتی خمیر مرغ و دستگاه بادر می پردازیم.


تصویرشماره 1 دستگاه بادر است ساخت ایران


تصویر شماره 2 مرغ هلندی موجود در دهانه بادر


تصویر شماره 3 امعاء و احشاء موجود درمرغ های هلندی که قبل از بادر شدن از بادر خارج شد.


تصویر شماره 4 نمونه از امعاء و احشائی که در مرغ هلندی حتما وجود دارد.


تصویر شماره 5 سکلت هائی که جهت استحصال خمیر جمع آوری شده است.


تصویر شماره 6 اسکلت هائی که بر اثر مانندگی دچار فساد شده است.


تصویر شماره 7 ضایعاتی که جهت استحصال خمیر جمع آوری شده بود.


تصویر شماره 8 دهانه یک بادر که امعاء واحشاء درآن به وضوح دیده می شود.


تصویر شماره 9 خمیر استحصال شده توسط دستگاه بادر
مرجع : پارسینه

قاسمي بجد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ۱۸:۱۹
دلمون خوشه در مملكت اسلامي داريم زندگي ميكنيم! به خدا عامل سرطان ها و مريضي ها يكيش همين مواد غذايي و خوراكي هست! به خدا اين دنيا كه هيچي ولي اون دنيا اينا بايد حساب پس بدن ... هرچند اعتقادي اگر بود وضع بهتر بود! فقط بايد يه خسته نباشيد و خدا قوت جانانه به مسئولين عزيز و دلسوز گفت ، واقعا ممنونيم كه اينچنين جان ما و سلامتي ما واستون ارزش داره!!! (251911)
۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ۲۲:۳۱
بهار سانسور زاده ، چرا غالبا خبرهای موفقیت !!! دولت روحانی که منتشر می کنی قسمت نظرات را مسدود می کنی ؟ چرا حاضر نیستید نظر کاربران را ببینی و منتشر کنی ؟ چرا انتقاد از دولت بسیار موفقتتون !!! را تحمل نداری؟ و هزاران چرای دیگر و چرا همین نظر من را منتشر نکردی؟ (251959)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۷ ۰۷:۰۶
عزيزم نخوريد .يك كلام (251988)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ۱۸:۲۳
خدا را شکر که تو کشور ما از این کارا نمیکنن چون جون مردم واسشون مهمه ،! شما بگین واقعا مهمه؟ (251913)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ۱۸:۲۳
عجب! پس بگو چرا من سوسيس كالباس همبر نميخورم ،خوشبحالم ،اووووق حالم بهم خورد اه چقد بهداشتي و استاندارده ووووع،ببخشيد گلاب به روتون حالم بدشد (251914)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ۱۸:۳۹
من خودم کارخونه تولید خمیر مرغ و دیدم نه تنها اسکلت مرغ و استفاده می کنن بلکه خمیرشون بعضی وقتها به موقع به فروش نمی رسه و فاسد میشه همون خمیر فاسد شده رو به کارخونه میدن اونام یه سری مواد قاطیش می کنن و میدن به خلق الله!!! (251917)
صدرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ۱۸:۴۲
خوشمزگیش به همیناست دیگه! (251919)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ۱۹:۳۸
همه خوشمزگیاش واسه شما
:3 (251939)
سعید
United States
۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ۱۸:۵۶
من چطور زنده ام... (251923)
بوآآآآآآآآآآآا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ۱۹:۰۸
حالم به هم خورد
حداقل تا چند ماه دیگه نمیخورم
ولی بعید میدونم همه شرکتها همینطوری باشن (251927)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ۱۹:۱۹
سکتهای زیر سی سال نو جوانهای ایرانی وسرطان هنجره در ایران را هم اضافه کنید هر کس مقصره خدا لعنتش کنه چون قانونی وجود ندار با اونا بر خورد کنه (251934)
mohamad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ۱۹:۳۷
این فقط یه مورد از مواد غذاییه !!!
یکی از استادامون بر اساس آمار میگفت که وضع بهداشت مواد غذایی ایرانی ها از کشورهای فقیر و قحطی زده آفریقایی هم پایینتره و تعداد زیادی از همسایه های شمالی ایران از خرید محصولات کشاورزی ایران به کشورشون خودداری کردن !!!!
از سوسیس کالباس میشه انتظار داشت که چیز بدرد بخوری نباشه ولی آلودگی سبزیجات و مابقی محصولات کشاورزی رو چجوری باید قبول کنیم ؟؟؟؟؟؟؟ (251938)
مهربان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ۱۹:۵۴
نفرین بر متقلبین (251944)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ۲۰:۴۱
لطفا از صحت يا سقم شايعه اعطاء مجوز افزودن فضولات خشك شده و الك گرديده حيواني گاوداري ها به حجم خوراك طيور و مرغداري ها براي جبران نقصان ارزجهت خريد كنجاله سويا و ذرت در دولت نهم و دهم نيز تحقيقي ميداني بگذاريد !!!!!!!! (251950)
سینا از شیراز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ۲۰:۴۴
عجب پوست کلفت هایی هستیم ما !!! این همه هوای آلوده ، گوشت آلوده ، شیر وایتکس دار ، سوسیس و کالباس اینجوری ، لبنیات با روغن پالم و... اگه دور از جون شما وحوش می خوردند تا حالا نسل شون منقرض شده بود. (251951)
لاله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ۲۳:۰۶
حالم به هم خورد ااااه (251964)
حمیدرضا
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۶/۲۷ ۰۰:۱۰
من بابام سوسیس فروش نیستها،، ولی خوب نخرید،!! آدم هر آشغالی را که نمیخره بخوره،،،اگر بخواهیم به این داستانها دقیق بشیم خوده اون مرغ مشکل داره، روغنی که توش سرخ میکنیم مشکل داره، برنج و نونی که باهاش میخوریم مشکل داره،، وقتی تواین مملکت بازرسی میگذارند چهارتاراهم باید بگذاری بازرس رو بپان داستان همین میشه،،،به کی بگه آدم،، داستان روغن پالم لبنیات چی شد،،، شرکتی معرفی شد، محصولی جمع آوری شد،، با کسی برخورد شد،،، پس من میگم بهتره بخوریم بمیریم راحت شیم،، (251971)
بختیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۷ ۰۱:۰۳
من همیشه برای خبرای سیاسی کامنت میذارم.
اما لازم دیدم برا این خبر هم کامنت بذارم.
دیشب من سوسیس کارین خریدم وقتی باز کردم فاجعه بود.
گندیده بود و بوی اون غیر قابل تحمل.
البته نظارت ضعیف و عدم وجدان کاری و حرفه ای باعث این مورد میشه
بختیاری که سوسیس خور اوه حقسه (251977)
جالبه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۷ ۰۱:۰۵
از وقتی قرار شده مواد غذایی به روسیه صادر کنیم سلامت مواد غذایی هم مهم شده!!!!!
این 30سال چرا هروقت به سوسیس و کالباس و میوه ها و اب معدنی گیر میدادن همه سازمانها انکار میکردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تازه کلی تبلیغات هم توی رسانه میلی برایشان راه مینداختند...
کاش زودتر ازز اینها روسیه توسط اتحادیه اروپا تحریم میشد تا شاید مردم ماهم کمتر به امراض مهلک و سرطان دچار میشدند.... (251978)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۷ ۰۱:۰۹
همتون یه چیزی گفتید ولی اینو نپرسیدید که نام این تولیدی سوسیس و کالباس که چه عرض کنم زامبی پلو چی هست ؟!؟!؟ (251980)
یامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۷ ۰۱:۵۵
از هر کارخونه ای که مواد غذایی تولید میکنه تصویر گذاشته بشه ... قطعا حال بهم زن خواهد بود ... مهم اینه که استریل باشه در انتهای کار (251983)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۷ ۰۷:۱۸
سلام 20:30 کجایی گزارش تهیه کنی-مافیای سوسیس و کالباس اونقدرها هم کلفت نیستن.بیست و سی یه گزارش تهیه کنه فردا در شرکت پلمپ میشه (251990)