به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۸ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۵۵۲۰۱

تشخیص سریع افسردگی با آزمایش خون

گروه علمی: محققان دانشگاه نورث‌وسترن در شیکاگو توانسته‌اند یک آزمایش خون ساده را برای تشخیص افسردگی ابداع کنند.
تشخیص سریع افسردگی با آزمایش خون
محققان امیدوارند این آزمایش بتواند بطور چشمگیری زمان تشخیص برای این بیماری را سرعت بخشیده و به درمان سریعتر منجر شود. یکی از هر پنج بریتانیایی در نقطه‌ای از زندگی خود افسردگی را تجربه کرده و بین هشت تا 12 درصد آنها حداقل یک سال گرفتار آن بوده‌اند. این در حالیست که تعداد انگشت‌شماری از افسردگی بالینی رنج می‌برند که می‌تواند برای هفته‌ها یا سالها طول کشیده و بر زندگی روزمره آنها به شدت تاثیر بگذارد. در حال حاضر، تشخیص افسردگی بالینی ممکن است چند ماه بطول بینجامد، زیرا پزشکان باید به این نتیجه برسند که آیا بیمار به افسردگی مبتلا بوده یا تنها احساسات طبیعی غم ناشی از یک رویداد یا تراژدی را تجربه می‌کند.

اکنون دانشمندان دانشگاه نورث‌وسترن توانسته‌اند 9 ماده شیمیایی را در خون شناسایی کنند که در زمان افسردگی افزایش می‌یابند. آنها یک آزمایش خون را طراحی کرده‌اند که سه مورد از این مواد شیمیایی را برای تشخیص افسردگی اندازه‌گیری می‌کند. محققان سطوح مواد شیمیایی را در خون 32 بیمار مبتلا به افسردگی حاد سنجیده و آنها را با 32 فرد غیر مبتلا مقایسه کردند.

در پژوهشی که در مجله Translational Psychiatry منتشر شده، محققان اظهار کردند: فراوانی 9 ماده شیمیایی بطور چشمگیری در افراد مبتلا به اختلالات افسردگی اساسی و گروه کنترل متفاوت بود که نشان می‌دهد می‌توان از آن در تشخیص بالینی بهره برد. بسیاری از افراد در زمانهای خاص از افسردگی خفیف رنج می‌برند که پس از چند روز از بین می‌رود. اما در حالتهای شدیدتر، ممکن است این حالات تا سالها با مبتلایان باقی مانده و زندگی را برای آنها بدون هیچ دلیل خاصی بی‌ارزش نشان دهد. محققان همچنین دریافته‌اند که افسردگی حاد ممکن است ژنتیکی باشد. سال گذشته محققان سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند که افسردگی بزرگترین عامل ناتوانی پس از کمردرد در جهان است، اما اغلب توسط پزشکان نادیده گرفته می‌شود.
مرجع : ایسنا