به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۲:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۸ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب : ۵۵۲۲۳
وزیر بهداشت: یک سوم سیگارها، قاچاق هستند

مصرف سیگار در ایران دو برابر شده است

گروه جامعه: وزیر بهداشت گفت: با توجه به آمار فزاینده مصرف دخانیات در کشور طی سالهای اخیر، باید مسیرمان در کنترل مصرف دخانیات و مبارزه با آن را تغییر دهیم.
مصرف سیگار در ایران دو برابر شده است
به گزارش ایلنا، سید حسن هاشمی در اولین نشست ستاد کشوری کنترل دخانیات در دولت یازدهم با اشاره به این که تا به حال سیاست ها و تصمیمات این ستاد برای مبارزه با استعمال دخانیات موفق نبوده است، گفت: این وزارتخانه قربانی استعمال دخانیات است و بخش عمده ای از اعتباراتمان صرف درمان بیمارانی می شود که با سیگار زندگی کرده اند.

وی تصریح کرد: سیاست ها و تصمیمات این ستاد برای مبارزه با استعمال دخانیات موفق نبوده است وبا توجه به آمار فزاینده مصرف دخانیات در کشور و در طی سالهای اخیر، باید مسیرمان در کنترل مصرف دخانیات و مبارزه با آن را تغییر دهیم. هاشمی ضمن تاکید بر تشکیل کمیته ای در ستاد کشوری کنترل دخانیات برای پیگیری اساسی اقدامات مربوط به این حوزه، خاطرنشان کرد: مهمترین تصمیم این جلسه ستاد، عزم جدی برای تغییر رویکردهای گذشته به منظور مبارزه با استعمال دخانیات بود. چون گاهی اوقات تصمیماتی غلط گرفته می شود که اصرار بر اجرای آن ها منطقی نخواهد بود.

وی با اشاره به این که مسلما با برگزار کردن سالیانه یک جلسه، نمی توانیم از کاهش عمر ایرانی ها ناشی از استعمال دخانیات جلوگیری کنیم، افزود: فراموش نکنیم که حذف کامل تولید سیگار نیز میسر نیست. ولی با تشکیل کمیته ای در ستاد کشوری کنترل دخانیات، می توان این امکان را فراهم کرد تا بخصوص از طریق مردم و مشارکت های مردمی تخلفات در حوزه دخانیات را کاهش دهیم. به گفته وزیر بهداشت برای مبارزه با دخانیات، در کل کشور باید یک عزم جدی وجود داشته باشد. قوه قضاییه، قوه مقننه، قوه مجریه و از همه مهمتر مردم باید این خطر را جدی بگیرند و روش خود را در مبارزه با دخانیات تغییر دهند.

هاشمی با بیان این که در طول 5 سال گذشته مصرف سیگار دو برابر شده و این نشان می دهد باید از اشتباهات گذشته درس بگیریم، بیان داشت: در این زمینه می توانیم از الگوهای بین المللی موفق نیز استفاده کنیم. اگر به این موفقیت نایل شویم، در کنار همکاری جدی مردم، مصرف سیگار کاهش خواهد یافت.

هاشمی در ادامه سخنانش اظهار کرد: در حال حاضر یک سوم سیگارهای موجود در کشور از مسیر قاچاق وارد شده اند در حالی که این روند به راحتی قابل کنترل است. افزایش مالیات بر سیگار می تواند یکی از اقدامات موثر برای مبارزه با قاچاق باشد. وزیر بهداشت همچنین با اشاره به توجه جدی شخص ریاست جمهوری در افزایش ارتقاء سلامت در جامعه، گفت: امیدواریم از این به بعد قدمهای موثر و واقع بینانه ای در کاهش مصرف دخانیات برداشته شود.
هاشمی تاکید کرد: مبارزه با دخانیات تکلیفی نیست که صرفا به عهده وزارت بهداشت باشد. در واقع ما در این وزارت خانه قربانی استعمال دخانیات هستیم و بخش عمده ای از اعتباراتمان صرف درمان بیمارانی می شود که با سیگار زندگی کرده اند.

7میلیون و 700 هزار نفر مصرف کننده انواع مواد دخانی
در ادامه سیاری با اشاره به افزایش بیش از دو برابری مصرف قلیان در مقایسه با دوره های قبل، نسبت به گرایش مصرف کنندگان قلیان به سیگار و سایر مواد هشدار داد.
وی گفت: در حال حاضر در ایران حدود 7 میلیون و هفتصد هزار نفر مصرف کننده انواع مواد دخانی هستند و 4 درصد از کل مرگ و میر بالای 30 سال، به مصرف دخانیات انتساب داده شده است. وی با اشاره به این که سالانه حدود ده هزار میلیارد تومان در اثر استعمال دخانیات دود می شود، ادامه داد: علاوه بر سرطانهای سر و گردن، دستگاه گوارش، دستگاه ادراری، سرطان خون و سرطان های زنان، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های مزمن تنفسی و مشکلات مرتبط با باروری و سقط جنین از عوارض دیگر استعمال دخانیات محسوب می شود.

سیاری ضمن اشاره به مشکلات اجتماعی ناشی از مصرف قلیان در جامعه گفت: ارزش دانستن مصرف قلیان، ضعف آگاهی لازم از مضرات آن و همچنین استفاده از قلیان به عنوان یک وسیله تفننی و تفریحی، از یک سو و وجود نگاه اشتغال زایی ناشی از مصرف قلیان از سوی دیگر، در کنار ضعف هماهنگی های بین بخشی، باعث شده هر روز تعداد بیشتری از افراد جامعه بخصوص جوانان به مصرف قلیان گرایش داشته باشند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم افزایش قیمت و مالیات سیگار خاطرنشان کرد: افزایش 10 درصدی مالیات دخانیات باعث کاهش 4 درصدی مصرف دخانیات و کاهش 8 درصدی مصرف این کالا می شود. ضمن این که افزایش مالیات دخانیات به طور ویژه ای با کاهش مصرف جوانان و افراد بی بیضاعت همراه است.