به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۵۵۳۳۵
خمیر مرغ، یکی از پرمصرف‌ترین مواد سوسیس و کالباس است

واکنش کالباس‌ سازها به حذف «خمیر مرغ»

گروه جامعه: سه‌شنبه هفته قبل با صدور بخشنامه‌ای از سوی دکتر دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو، ورود خمیر مرغ به چرخه تولید سوسیس و کالباس از نیمه دوم سال 1393 ممنوع شد.
واکنش کالباس‌ سازها به حذف «خمیر مرغ»
این چندمین بار در طی دهه اخیر بود که استفاده از این محصول در فرآورده‌های گوشتی ممنوع اعلام شده است. پیش از این نیز چندین بار استفاده از این ماده در چرخه تولید این محصولات توسط وزارت بهداشت و همچنین سازمان استاندارد ممنوع اعلام شده بود اما دوباره استفاده از این ماده به چرخه تولید بازگشت.

اما خمیر مرغ چیست؟
خمیر مرغ، یکی از پرمصرف‌ترین مواد اولیه‌ای است که در فرمولاسیون تولید فرآورده‌های گوشتی همچون سوسیس و کالباس استفاده می‌شود. رئیس سازمان غذا و دارو در این‌باره گفته بود: «حذف خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس قدم بسیار بزرگی است، چرا که از سلامت خمیر مرغ اطمینان نداریم؛ بنابراین ورود آن به چرخه تولید سوسیس و کالباس ممنوع شده است. وی البته با توجه به تجربه‌های ناموفق گذشته در حذف خمیر مرغ گفت: شرکت‌های تولید‌کننده سوسیس و کالباس از یک دوره زمانی برخوردار خواهند بود تا بتوانند خود را با ضوابط تطبیق داده و خمیر مرغ را حذف کنند.»

به گفته وی، خمیر مرغ، گوشت‌های مازادی است که پس از تمیز کردن مرغ، توسط دستگاهی جدا شده و به چرخه مصرف وارد می‌شود. دیناروند تأکید کرد: «نمی‌توانیم سلامت خمیر مرغ را تضمین کنیم، چرا که مشخص نیست ماده اولیه آن از سلامت برخوردار است یا خیر و ممکن است از چربی زیادی برخوردار باشد. بحث درباره حذف خمیر مرغ در سال‌های 87 و 88 نیز به‌صورت جدی مطرح بود اما رجوع به خبرها و گزارش‌های مربوط به آن زمان نشان می‌دهد مسأله حذف خمیر مرغ در نهایت منجر به حذف دستگاه‌های بادر از کارخانه‌های صنایع غذایی شد، فقط پنج ماه دوام آورد.»

برای روشن‌تر شدن موضوع به سراغ چند کارخانه مهم و پر فروش کشور رفت و ماجرا را جویا شد، اما متاسفانه موفق به تماس با برخی شرکت‌ها همچون شرکت گوشتیران نشدیم. پژمان داوری، مدیرعامل شرکت فرآورده‌های گوشتی تهران (سولیکو): صنعت غذا همواره با دعوا و درگیری همیشگی دامپزشکی، سازمان استاندارد و وزارت بهداشت روبرو بوده است

داوری با اشاره به صحبت‌های دکتر دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو درباره ممنوعیت استفاده از این ماده  گفت: ما در سال 89 بر اساس استاندارد 230003 که استاندارد ناظر بر سوسیس و کالباس است و بر اساس آن استفاده از خمیر مرغ ممنوع اعلام شده بود، استفاده از خمیر مرغ را متوقف کردیم. این ماده در این چند سال چندین بار توسط سازمان‌های مختلف ممنوع و دوباره مورد استفاده قرار گرفت. حتی در دو سال گذشته پرونده ساخت نیز برای استفاده از خمیرمرغ از سوی وزارت بهداشت صادر شد. اما در آخر سازمان استاندارد باز هم استفاده از این ماده را ممنوع کرد. از آن به بعد نه تنها شرکت ما بلکه تمامی شرکت‌های مطرح استفاده از این ماده را در محصولات خود متوقف کردند و وزارت بهداشت نیز بسیار سخت‌گیری می‌کرد. بدین ترتیب تمام شرکت‌های بزرگ این موضوع را رعایت کرد که عموما خمیر مرغ استفاده شده در این شرکت‌ها خمیر مرغ سالمی بود یعنی مرغی که شکم آن کاملا خالی شده و تمیز بود و محصولات نیز محصولات مناسبی بود. تا اینکه چند وقت پیش که آقای دکتر اعلام کردند به شرکت‌هایی که قبلا پروانه ساخت داده بودند نیز دیگر پروانه ساخت نمی‌دهند.

وی افزود: متاسفانه مشکلی که همیشه صنعت غذا با آن مواجه بوده است همین دعوا و درگیری همیشگی میان دامپزشکی، سازمان استاندارد و وزارت بهداشت است که هر کدام نیز قضیه را به طرفی می‌کشند. مدیرعامل شرکت فرآورده‌های گوشتی تهران تحت عنوان "خمیر مرغ ، ماده اصلی تشکیل دهنده سوسیس و کالباس چیست ؟!" اشاره کرد و گفت: در این گزارش عکس‌های خیلی نامناسب و بدی کار شده بود که برای ما نیز این سوال به وجود آمد که این کدام کارخانه است که در این شرایط تولیدی نامناسب فعالیت می‌کند و خیلی جالب است که خبرنگار در این شرایط توانسته وارد کارخانه شود و عکس‌برداری انجام دهد. خواهش من این است که حتما با این شرکت برخورد صورت پذیرد. اگر شرکتی با این شرایط تولید می‌کند آن هم در زمانی که مصرف خمیر مرغ ممنوع است باید با آن برخورد شود. شرکتی که اینگونه تولید می‌کند به نظر من اصلا استاندارد ندارد. نکته دیگر این است که در این گزارش آمده است براساس استاندارد ملی و ضوابط کشورخمیر مرغ باید ازمرغ کامل استحصال شود، در صورتی که بر در این استاندارد آمده است که خمیر مرغ می‌تواند از مرغ کامل و یا اسکلت مرغ تهیه شود.

داوری ادامه داد: درست نیست که به خاطر یک یا چند شرکت متخلف با کل صنعت برخورد شود. ما از زمان ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ از این ماده استفاده نکرده‌ایم در صورتی که اعتقاد داریم استفاده از خمیرمرغ سالم بلاضرر است. تنها درخواست کردیم در محصولات صادراتی‌مان به عراق و کشورهای حوزه‌ خلیج‌فارس از این ماده استفاده کنیم. این استدلال که می‌گویند ما نمی‌دانیم چه در این دستگاه‌ها می‌ریزید و برخی شرکت‌ها ممکن است خلاف کنند استدلال قابل قبولی نیست. چرا که اینگونه می‌توان مصرف گوشت را در کباب کوبیده نیز ممنوع کرد، چون ممکن است بعضی افراد در این کباب، گوشت نامناسب بریزند. اینکار درست نیست.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان استاندارد به صورت دوره‌ای از محصولات ما و دیگر کارخانه‌ها نمونه‌گیری کرده و آزمون‌های بافت‌شناسی صورت می‌دهد. در این آزمون‌ها تمامی اجرای تشکیل دهنده محصولات مشخص می‌شود و اگر تخلفی صورت گرفته باشد با شرکت متخلف برخورد خواهد شد. عموم می‌توانند از شرکت ما بازدید کرده و تمامی مراحل تولید را مشاهده کنند.

محمدی، مدیرعامل فرآورده‌های گوشتی کاله: این موضوع چه ارتباطی با کارخانه ما دارد؟
محمدی در واکنش به اخبار منتشر شده در خصوص خمیرمرغ‌ استفاده شده در برخی کارخانجات گفت: این موضوع چه ارتباطی با کارخانه ما دارد؟ ما کارخانه‌های بسیاری در ایران داریم. وزارت بهداشت باید بررسی کند کدام شرکت خمیر مرغ استفاده می‌کند. ما از خمیر مرغ استفاده نمی‌کنیم. ضمن آنکه باید بگویم خمیر مرغ ذاتا چیز بدی نیست. کلیه شرکت‌ها استفاده می‌کردند. سازمان دامپزشکی نیز به بسیاری از شرکت‌ها مجوز داده بود. الان بخشنامه دادند که ممنوع است و همگان نیز ملزم هستند این بخشنامه را رعایت کنند.

وی درباره محتویات تشکیل دهنده خمیرمرغ اظهار داشت: خمیر مرغ ممکن است از مرغ کامل استفاده شود و یا از بخش‌های دیگر مرغ. بستگی به شرکت دارد که از چه رویه‌ای استفاده کند. ممکن است شرکتی خدای نکرده تقلب کند و از بخش‌های غیرمجاز استفاده کند. شرکت ما تقلبی انجام نداده است. درب کارخانه ما به روی عموم باز است و می‌توانند بازدید کنند. سازمان دامپزشکی، اداره استاندارد و اداره نظارت سازمان غذا و دارو همیشه از کارخانه ما بازدید دارند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: موضوع در مجلس مطرح شده و با متخلفین برخورد می‌کنیم

آریایی نژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  نیز با انتقاد به استفاده از محصولات بی‌کیفیت در فرآوری سوسیس و کالباس گفت: متاسفانه هر جایی که سود اقتصادی اولویت کار می‌شود، دیگر سلامت اهمیتی ندارد. ما در چند سال اخیر مداوم بر طبل اقتصاد کوبیدیم و فراموش کردیم چه نوع اقتصادی. وی افزود: این موضوع باعث شده است که بعضی اوقات شاهد باشیم که برخی برای کسب درآمد سودجویی و سوءاستفاده کنند.

نماینده مهمدان در ادامه اظهار داشت: متاسفانه در برخی موارد دیده شده است که از قسمت‌های زاید گوشت و مرغ در تهیه سوسیس و کالباس استفاده شده است که مورد تایید حوزه سلامت نیست. وی تاکید کرد: لازم است از طرف کلیه ناظرین نظارتی قوی داشته باشیم. هم از سوی دولت و هم از سوی مجلس تا راه بر کارهای غیربهداشتی بسته شود. اگر این مسائل عمدا رخ داده باشد باید جریمه و برخورد قانونی نیز شدیدتر شود. آریایی‌نژاد در خصوص اقدامات مجلس برای مقابله با این پدیده گفت: ان‌شالله در روز یکشنبه (30 شهریور)که جلسات مجلس شروع می‌شود، این موضوع مطرح می‌شود و تصمیمات لازم گرفته خواهد شد.
مرجع : پارسینه