به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۳۱ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۵۵۴۹۹
برخی والدین برای تغذیه به کودکان پول می دهند

مشغله‌ والدین و تهديد سلامت دانش‌آموزان

گروه جامعه: ‌کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: متأسفانه پدر‌ومادرها به دلیل مشغله‌ کاری زیادی که دارند به اندازه کافی به تغذیه فرزندان‌شان در مدرسه توجه نمی‌کنند.
مشغله‌ والدین و تهديد سلامت دانش‌آموزان
سوسن خدام پیرامون تأثیر واقعی توزیع شیر در مدارس بر سلامتی دانش‌آموزان اظهار کرد: طرح توزیع شیر در مدارس بیشتر با هدف فرهنگ‌سازی برای مصرف شیر در میان کودکان اجرا می‌شود و قرار نیست کل نیاز بدن کودک به شیر را تأمین کند. وی با بیان اینکه کودکان به دو تا سه نوبت مصرف شیر یا جانشین‌های شیر در روز احتیاج دارند، افزود: جانشین‌های یک لیوان شیر در روز که کلسیم مورد نیاز کودکان را تأمین می‌کنند، یک لیوان ماست، یک لیوان دوغ، یک‌ونیم لیوان بستنی و یا به اندازه دو قوطی کبریت پنیر و کشک است.

خدام اظهار کرد: میزان شیر توزیعی در مدارس مسلماً تأمین کننده همه‌ی کلسیم موردنیاز بدن کودک نیست و او به 14 تا 21 واحد شیر در هفته نیاز دارد. این نکته‌ای است که والدین باید به آن توجه کرده و به همین میزان بسنده نکنند. وی بیان کرد: خوردن تنقلاتی که در بسته‌های شیک و متنوع در برخی مدارس و یا در محدوده اطراف آن عرضه می‌شود و کودکان را به خود جذب می‌کنند گاهی جذب کلسیم را پایین می‌آورند. آهن و روی غذا می‌تواند جذب کلسیم را کم کند. وی خاطرنشان کرد: برای جذب بهتر کلسیم بهتر است بین مصرف شیر و صرف وعده ‌غذایی اصلی حداقل دو ساعت فاصله باشد.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی افزود: برخی والدین به دادن پول به کودک برای خرید تغذیه بسنده می‌کنند و خود تغذیه مناسب را داخل کیف او نمی‌گذارند، طبیعتاً کودک نیز به راحتی مواد غذایی ناسالم را خریداری می‌کند. خدام تصریح کرد: در وهله‌ی اول، والدین باید خود مصرف این تنقلات را کنار بگذارند. آنها باید آموزش‌های لازم را در خصوص مصرف نکردن مواد غذایی ناسالم به کودکانشان بیاموزند و البته این مهم باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود.

وی به نقش مهم آموزش و پرورش در این فرهنگ‌سازی اشاره کرد و یادآور شد: باید مدارس در جهت این فرهنگ‌سازی اقدامات بیشتری انجام داده و آموزش‌های لازم را ارائه دهند تا دانش‌آموزان به مضرات تنقلات و غذاهای آماده و فست‌فود بیشتر پی ببرند. خدام با بیان اینکه مدارس مروج سلامت غذاهای سالم‌تری به دانش‌آموزان عرضه می‌کنند، تأکید کرد: طبق قوانین آموزش و پرورش، بوفه‌های عرضه‌کننده‌ی تغذیه در مدارس باید سالم باشند و حق ندارند تنقلات غیرمجاز و سرطان‌زا مثل چیپس، پفک و ساندویچ‌های دست‌ساز به دانش‌آموزان بفروشند. وی خاطرنشان کرد: باید مدارس برنامه‌ی منظمی در این خصوص داشته باشند، به عنوان مثال مقرر شود همه دانش‌آموزان یک مدرسه شکل مشابهی از تغذیه مثل نان‌وپنیر را به مدرسه بیاورند. خدام، میان‌وعده‌هایی مثل نان‌وپنیر، میوه‌ها و انواع مغزها و ریزمغذی‌های سالم را به عنوان تغذیه سالم در مدرسه توصیه کرد.
مرجع : ایسنا