به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۲ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۵۵۷۰۹
ابتکار در یک نگاه

دست رد مجلسي ها به سینه پایداری

گروه سیاسی: احتمال حضور سران در مذاکرات هسته‌ای و آیت الله هاشمی: مذاکرات به جای حساسی رسیده مهمترین خبرهای روزنامه ابتکار در شماره روز چهارشنبه است.
دست رد مجلسي ها به سینه پایداری
این روزنامه عنوان احتمال حضور سران در مذاکرات هسته‌ای را به تیتر یک اختصاص داد و نوشت: تب مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 با خبر احتمال پیوستن حسن روحانی به مذاکرات بالا گرفته است. در حالی که دور هفتم مذاکرات هسته‌ای، همزمان با نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در جریان است؛ برخی منابع مدعی اعلام آمادگی حسن روحانی رییس جمهوری ایران برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای شدند. در صورت حضور روحانی در مذاکرات هسته‌ای، گفتگوها در سطح سران برگزار خواهد شد و احتمالا 2 رییس جمهور ایران و آمریکا رو در روی یکدیگر قرار خواهند گرفت. در این میان، خبرگزاری رویترز از اعلام آمادگی اوباما برای دیدار با روحانی خبر داده است اما اعلام داشته که تصمیم گیری با ایران است.

روزنامه ابتکار با برجسته کردن موضوع آیت الله هاشمی: مذاکرات به جای حساسی رسیده، نوشت: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی کوتاه با پایگاه خبری انتخاب، برای تیم هسته‌ای ایران آرزوی موفقیت کرد. آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: اکنون مذاکرات به جای حساسی رسیده که احتمال توافق را بسیار جدی کرده است. وی افزود: در این شرایط، برخی نسبت به موفقیت مذاکرات بسیار امیدوارند و برخی دیگر اظهار ناامیدی می‌کنند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: با این حال باید منتظر ماند و دید در این نشست‌های آتی چه اتفاقاتی می‌افتد.

این روزنامه درگفتگو با جاسم غضبان پور عکاس سال‌های دفاع مقدس با انعکاس عنوان جنگ از پشت ویزور، نوشت: اولین گلوله که به خرمشهر اصابت کرد هفده سال داشت. عکاس روزهای قبل و بعد از اشغال خرمشهر در روستای خیین بین خرمشهر و شلمچه به دنیا آمد. از بدو ورود به خرمشهر کار عکاسی اش را آغاز و دوم راهنمایی بود که رتبه اول عکاسی را در مسابقه عکسی که شرکت کرده بود به دست آورد. جاسم غضبان پور می‌گوید؛ «آخر شهریور بود مسوول بچه‌های امداد هلال احمرکه در مرز مستقر بودند آمد و به من و دوستانم گفت صدام تهدید کرده امروز خرمشهر را می‌زند. خبر کوتاه بود. مختصر اما مضر! او گفت که صدام چیزی دارد به نام خمسه خمسه و با آن قرار است شهر را بزند هنوز جمله‌اش به انتها نرسیده بود که صدای زوزه‌ای ناآشنا همه را بر جا میخکوب کرد صدای اولین گلوله که درست پشت خانه جوان خرمشهر اصابت، کرده بود! او اگرچه به عنوان عکاس جنگ شناخته می‌شود ولی سی جلد اثر نفیس عکاسی درباره تاریخ و فرهنگ و هویت ایران تهیه کرد.

ابلاغ ریاضت به بازنشستگان تیتر دیگر روزنامه ی ابتکار است. دولت روحانی توانست روند صعودی تورم را مهار کند، اما مشکلات اساسی مانند کمبود منابع مالی، گره خوردن فرایند مذاکرات و در نتیجه عملی نشدن بالا رفتن درآمدهای ارزی پابرجاست و دولت طبق سنتی که احمدی نژاد بنیان گذاشت هر ماه باید مبلغی به حساب هر شهروند واریز کند، مبلغی که از راه افزایش قیمت کالاهای اساسی نصیب دولت می‌شود. بخشنامه معاونت نظارت و راهبردی رییس جمهوری که حقوق کارمندان دولت تحت پوشش صندوق تامین اجتماعی را در ایام بازنشستگی از 20 تا 50 درصد کاهش می‌دهد، اجرایی شد. سال 93 حداقل دریافتی این گروه از بازنشستگان با افزایش بیست تا بیست و پنج در صدی از 420 هزارتومان به 608 هزار تومان رسید. این بخشنامه از دولت قبل برنامه ریزی شده بود با وجود مخالفت‌ها و بحث‌های بسیار ابلاغ شد. مبلغ دریافتی حدود ششصد هزار نفر بازنشسته تامین اجتماعی در مواجه با حداقل‌های لازم برای رفاه مبلغ چشم گیری نیست و حالا با اعمال کاهش دریافتی‌ها از این مبلغ بخش عمده‌ای از آن نیز حذف خواهد شد. تنها مرور لیست قیمت اقلام غذایی و هزینه مسکن تعجب برانگیز بودن این اقدام را بیشتر نشان خواهد داد.

این روزنامه با انتخاب موضوع دست رد مجلس به سینه پایداری، نوشت: روزی که فعالان جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی توانستند آرایی بیش از تعداد اعضا و نزدیکان خود در خانه ملت جمع کنند و با رساندن تعداد آن به 145 نفر، یکی از کلیدی ترین وزرای کابینه یعنی مهدی فرجی دانا را برکنار کردند، برخی از تحلیل گران به این نتیجه رسیدند که در صف آرایی گروه‌های درون مجلس تغییری رخ داده که می‌تواند تندروها را به یکی از گروه‌های تاثیر گذار تبدیل کند. اما رای گیری روز گذشته در مجلس شورای اسلامی برای انتخاب اعضای ناظر مجلس در هیات نظارت برصداوسیما و هیات نظارت بر مطبوعات که اتفاقا به شدت مورد توجه اعضای جبهه پایداری بود نشان داد که تحولات مجلس آن گونه که پس از استیضاح فرجی دانا نشان داده می‌شد، نیست و جبهه پایداری وزنی را که برخی از اعضا و هوادارانش تبلیغ می‌کردند، ندارد و این تشکل پرسروصدا از سوی بقیه نمایندگان مجلس و به ویژه اصولگرایانی که در برخی مسایل با هم اشتراک نظر دارند، یک نه بزرگ دریافت کرد.