به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۵۵۸۱۰
چرا فولاد بافت کرمان عقب ماند؟

پس از گذشت 7سال یک سوم مسیر طی شد

گروه اقتصادی: طرح فولاد بافت کرمان که یکی از هفت طرح‌ نیمه‌تمام فولادی کشور است، هفت سال پیش مجوز تأسیس را اخذ کرد و پس از شش سال تاخیر در اجرا، به تازگی قرارداد مشارکت سرمایه‌گذاری در ساخت، تکمیل و راه‌اندازی آن امضا شده است.
پس از گذشت 7سال یک سوم مسیر طی شد
این طرح تاکنون 36 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در قیاس با هفت طرح فولادی دیگر، بیشترین عقب‌ماندگی را دارد که وزیر صنعت نیز نسبت به روند پیشرفت آن گلایه کرد. مجتمع فولاد بافت در17 مهر 1386 مجوز تأسیس خود را اخذ کرد و در هشتم آبان 1386 در زمینی به مساحت 650 هکتار در 12 کیلومتری غرب بافت کلنگش به زمین زده شد. طبق گفته مسئولان قرار بر این بود که در خرداد 1389 این پروژه افتتاح و برای هزار نفر از جوانان بیکار اشتغال ایجاد شود اما در آن تاریخ پروژه به بهره‌برداری نرسید و اکنون پس از شش سال تاخیر با هزینه 2.173 میلیارد ریالی شاهد پیشرفت 31.63 تنها درصدی این پروژه هستیم که در قیاس با دیگر طرح‌های فولادی پیشرفت کمی دارد.

در میان هفت طرح فولادی استانی "نی ریز فارس، میانه آذربایجان شرقی، چهارمحال، سبزوار خراسان رضوی، بافت کرمان و قائنات خراسان جنوبی و فولاد شادگان" طرح فولادی، بافت کرمان در بخش احیا 72 درصد و در بخش ذوب 9 درصد پیشرفت داشته که در مقایسه با طرح‌های مشابه به دلیل دولتی بودن و تحریم‌های اقتصادی عقب است. نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز -‌ سه‌شنبه - در بررسی آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی طرح‌های هفت‌ گانه فولادی کشور نسبت به روند پیشرفت برخی از این طرح‌ها ابراز نارضایتی و تصریح کرد: این طرح‌ها با تغییر روش و سرعت بیشتر باید عقب ماندگی‌های خود را جبران کنند. کارفرمای این پروژه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ،مجری آن شرکت ملی فولاد ایران و پیمانکار واحد احیا ، قرارگاه خاتم الانبیا ،شرکت مهندسی پایا و شرکت MME است.

ظرفیت فولاد بافت یک میلیون تن
مجتمع فولاد بافت سالانه یک میلیون تن آهن اسفنجی پس از بهره برداری تولید می کند و حدود 850 تا هزار نفر در آن مشغول به کار می شوند. قرارداد مشارکت سرمایه‌گذاری در ساخت، تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام فولاد بافت میان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، بانک صنعت و معدن و شرکت فولاد سازان نوین آیریک (بخش خصوصی) با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در آخرین روز شهریور امسال به امضا رسید.

محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم انعقاد قرارداد ساخت، تکمیل و راه‌اندازی این طرح نیمه تمام فولادی با بیان اینکه منطقه "بافت" ظرفیت توسعه بیشتری دارد‌، اظهار کرد: دولت از طریق سازمان‌های توسعه‌ای خود نظیر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با شرکت های معدنی و صنایع معدنی و با همکاری بانک‌های عامل نظیر بانک صنعت و معدن درتکمیل طرح های نیمه تمام اقدام می‌کند. از آنجاکه فولاد کشور در سال گذشته با تولید 15.4 میلیون تن فولاد خام رتبه 15 دنیا را کسب کرده و رشد 6.6 درصدی را نسبت به سال 2012 داشته پیش‌بینی می‌شود امسال نیز رشد پنج تا شش درصدی را در تولید این کالای معدنی شاهد باشیم. در افق 1404 نیز دیده شده که تولید فولاد کشور به 55 میلیون تن برسد و سهم فولاد خوزستان از این میزان تولید 13.6 میلیون تن باشد.
مرجع : ایسنا